چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
نقش شهریار در اعتلای ادبیات معاصر بی‌بدیل است

محمود شالویی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی در نشست خبری برنامه‌های سالروز شعر و ادب فارسی دلیل نامگذاری این روز به نام شهریار را تاثیر انکارناپذیر و بی‌بدیل این شاعر بر ادبیات معاصر عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، محمود شالویی، امروز، 23 شهریورماه در نشست رسانه‌ای به مناسبت گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی با گرامیداشت این روز و تشریح برنامه های متنوع در نظر گرفته شده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین فرهنگستان شعر و ادب فارسی، گفت: ۲۷ شهریورماه در تقویم رسمی و فرهنگی کشور از سوی شورای فرهنگ عمومی و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان گرامیداشت استاد شهریار تبریزی نام‌گذاری شده است.

وی با تاکید بر اینکه حقی که استاد شهریاری تبریزی برگردن زبان و ادب فارسی دارد بر کسی پوشیده نیست، عنوان کرد: تکریم و تجلیل از این استاد گرانقدر شعر و ادب فارسی و پرداختن به آنها و معرفی ابعاد وجودی و شخصیتی وی از وظایف ماست و در این راستا برنامه‌های متعدد و غنی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و اداره‌های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ویژه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی که موطن اصلی شهریار است تدارک دیده شده است.

دبیر شورای هماهنگی پاسداشت شعر و زبان فارسی تاکید کرد: در فرهنگستان و شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی علاوه بر صیانت از زبان فارسی، در مقابله با ورود عناوین بیگانه  نیز به عنوان وظایف این شورا با جدیت تلاش می‌شود. در کنار صیانت از زبان فارسی برای گسترش آن نیز تلاش می‌کنیم چراکه به دلیل ارتباطات جهانی زبان فارسی در معرض خطر قرار گرفته و باید بتوانیم این زبان و گویش‌های آن را حفظ کنیم. در این راستا هماهنگی برای انجام برنامه‌های مختلفی را در تهران و استان‌های مختلف شکل گرفته و دستگاه‌های مختلف با همدلی یکدیگر در این زمینه تلاش دارند.

وی با اذعان بر اینکه وضعیت صیانت و گسترش زبان فارسی تا اندازه‌ای نگران‌کننده است، گفت: برای بهبود این وضعیت نیازمند پویش عمومی هستیم و خوشبختانه وزارت صنعت معادن و تجارت در این زمینه اهتمام خوبی دارد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ایرانیان در جهان به شعر و تمدن شناخته می‌شوند، تاکید کرد: شاعران گذشته و ادیبان معاصر ما از جمله شهریار در دنیا شناخته شده‌اند.

شالویی با بیان اینکه صبح یکشنبه 27 شهریور به مناسبت روز بزرگداشت شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار ویژه برنامه‌ای در برج میلاد برگزار می‌شود، عنوان کرد: در این برنامه شخصیت‌هایی از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در جمع ادیبان و شاعران حضور خواهند داشت و مقاله‌های علمی و فرهنگی اهالی قلم درباره ادبیات فارسی و شهریار ارایه و از برگزیدگان حوزه شهریارشناسی قدردانی خواهد شد.



وی همچنین از برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت روز بزرگداشت زبان و ادب فارسی از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و سایر اداره‌های کل خبر داد و افزود: امیدواریم این برنامه‌ها گامی در اعتلای هرچه بیشتر زبان و ادب فارسی باشد.

برگزاری برنامه‌های بزرگداشت حافظ و شمس تبریزی در مهر ماه
دبیر شورای هماهنگی پاسداشت شعر و زبان فارسی با بیان اینکه هفتم مهر به مناسبت گرامیداشت شمس تبریزی سه برنامه در تهران،‌خوی و قونیه برگزار می‌شود، گفت: برنامه گرامیداشت شمس تبریزی در خوی با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی و نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و ویژه برنامه قونیه نیز در محل آرامگاه مولانا، ‌مرید شمس تبریزی خواهد بود. تدارک دو برنامه برای شمس تبریزی یکی در خوی و دیگری در قونیه می‌تواند جریان جدیدی را در وحدت فرهنگی و معرفی بهتر شمس تبریزی در کشورهای دیگر ایجاد کند.

وی همچنین از برگزاری ویژه برنامه بزرگداشت حافظ شیرازی، 20 مهر در حافظیه خبر داد و افزود: برنامه‌های دیگری را نیز برای بزرگداشت حافظ در شهرهای مختلف و نیز با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی‌های فرهنگی کشورمان در کشورهای دیگر برگزار خواهیم کرد.

شالویی با تاکید بر اینکه دولت مردمی توجه زیادی به برگزاری برنامه‌های فرهنگی به‌ویژه گرامیداشت ادیبان فارسی دارد، گفت: در این راستا می‌توان به برپایی برنامه‌های باشکوه برای گرامیداشت حکیم نظامی اشاره کرد و تا پایان سال نیز شاهد برپایی برنامه‌های متعدد با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ‌فرهنگستان هنر و بنیاد آثار و مفاخر فرهنگی خواهیم بود.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره دلیل نامگذاری روز درگذشت شهریار که دارای اشعار ترکی فراوانی است به نام روز شعر و ادب فارسی تصریح کرد: شهریار از تاثیرگذارترین شاعران بر ادب فارسی معاصر است که نقش بی‌بدیلش را در اعتلای زبان و ادب فارسی نمی‌توان انکار کرد. وی هم به فارسی و نیز به ترکی شعرمی‌سروده که تمام این اشعار مهم و ارزشمند هستند. در کنار حیدربابایه سلام، شعر فارسی آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا نیز شهرت زیادی دارد.
شالویی همچنین یادآور شد: روز پاسداشت زبان فارسی نیز با گرامیداشت فردوسی مصادف است و شاعری از گذشتگان یعنی فردوسی و یک شاعر معاصر یعنی شهریار نامشان یادآور گرامیداشت زبان و ادب فارسی شده و قرانتی را حاصل کرده است.

شالویی همچنین از تدارک ویژه برنامه چهلمین روز درگذشت هوشنگ ابتهاج با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و خانواده سایه خبر داد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها