یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۵
اسماعیلی:تعاملات فرهنگی ایران و عراق تقویت می‌شود/حسن ناظم:سفرمان به ایران پروتکلی نیست

نشست خبری و امضا تفاهم‌نامه همکاری‌های فرهنگی ایران و عراق با حضور محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسن ناظم، وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، سمیه حسن‌نژاد وایانی: نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر فرهنگ و گردشگری عراق در تالار وحدت با حضور محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد  اسلامی و حسن ناظم، وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق در تالار وحدت برگزار شد.
 
اسماعیلی پیش از آغاز بخش پرسش و پاسخ درباره دیدار با همتای عراقی خود با تاکید بر برنامه‌ریزی مقامات دو کشور برای افزایش تعاملات فرهنگی، بیان کرد: دو کشور آمادگی دارند تا سطح تعاملات خود را ارتقا دهند؛ بنابراین بیانیه مشترکی تدوین شده که بعد از نشست خبری، به امضا خواهد رسید.
 
وی ادامه داد: سطح تعاملات فرهنگی را به‌شدت افزایش خواهیم داد. در حوزه مسائل دینی، دولت برادر عراق تسهیلات جدیدی را به‌مناسبت محرم و اربیعن پیش‌بینی کرده‌ است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به زمینه‌های علاقه‌مندی عراقی‌ها برای ایجاد تعامل فرهنگی با ایران گفت: دوستانمان در عراق تمایل زیادی دارند تا برنامه‌های فرهنگی قابل توجهی را در قالب هفته‌‌های فرهنگی عراق در ایران برگزار کنند. امید‌وارم، سفر وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق باب بیشتر تعاملات فرهنگی مشترک را  باز کند.
 
حسن ناظم، وزیرفرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق ضمن تشکر از میزبانی جمهوری اسلامی ایران از هیات بلند‌‌پایه عراقی بیان کرد: هیات همراه من، متشکل از مدیران کل وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق هستند. حضور این هیات عالی‌‌رتبه نشان‌دهنده میل و رغبت عراقی‌ها برای از سرگیری روابط و اقدامات مشترک با پایان همه‌گیری کرونا است. شرایط بسیار مناسبت است، تا برنامه‌های مشترک فرهنگی را از سربگیریم.
 
وی با اشاره به برنامه‌های سه روز حضور در ایران افزود: طی سه‌روز گذشته، جلسات قابل توجهی را با برادران‌مان در شهر‌های قم، مشهد و تهران داشتیم. مذاکرات با طرف ایرانی، عالی و نوید‌بخش بود که نشان از اقدامات مشترک در آینده نزدیک دارد.
 
وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری‌های فرهنگی ایران و عراق، ادامه داد: این تفاهم‌نامه بخش‌های مختلفی را در بر‌می‌گیرد؛ از‌جمله برگزاری هفته‌های فرهنگی ایران و عراق در دو کشور. بنابراین برگزاری هفته فرهنگی عراق در تهران را شاهد خواهیم بود؛ علاوه‌براین مقرر شد هفته فیلم ایران در بغداد را برگزار کنیم.

حسن ناظم به موضوع ارائه تسهیلات ویژه زائران ایرانی عتبات عالیات اشاره و بیان کرد: از‌جمله موضوعات گفت‌و‌گو ارائه تسهیلات به زائران عتبات عالیات، به‌ویژه راهپیمایی اربعین است. دولت عراق تصمیم دارد تسهیلات ویژه‌‌ای را به زائران ایرانی ارائه دهد. تمایل مشترکی داریم برنامه‌های فرهنگی و هنری همسو با مصالح و منافع دو کشور را در دستور کار داشته باشیم. تفاهم‌نامه فرهنگی بین دو کشور ایران و عراق سنگ‌بنایی خواهد شد برای تقویت روابط فرهنگی و هنری مشترک.
 
در ادامه این مراسم، دو وزیر به پرسش خبرنگاران پاسخ دادند.
 
وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق درباره راه‌های قوام و پایداری روابط فرهنگی دو کشور گفت: طی سال‌های گذشته روابط فرهنگی ایران و عراق به‌هیچ‌وجه قطع نشده است؛ امروزه روابط خیلی خوب و مستمری با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران در بغداد داریم. هیات بلند‌پایه عراقی، قرار است با همتایان خود در جمهوری اسلامی ایران، دیدار‌ داشته باشند. دنبال این هدف هستیم تا نقطه نظرات و اندیشه‌های خود را به دوستانمان در جمهوری اسلامی ایران انتقال دهیم. موضوع میزبانی بغداد از هفته فرهنگی ایران با محوریت سینمای ایران مطرح است.
 
حسن ناظم ادامه داد: تاکید داریم، سفر هیات عراقی به ایران، یک سفر پروتکلی نیست؛ بلکه در این سفر می‌خواهیم به دستاورد‌های حقیقی برسیم. 
 
وی با تاکید بر اهمیت نشر در روابط فرهنگی دو کشور ایران و عراق گفت: درباره حوزه نشر نیز گفت‌‌و‌گو شد؛ از‌جمله مشارکت در برگزاری نمایشگاه‌های کتاب دو کشور. در این زمینه نیز به چند توافق رسیدیم؛ علاوه‌براین آغوش وزارت فرهنگ عراق برای هرنوع همکاری در این زمینه باز است.


در پایان این نشست، تفاهم‌نامه فرهنگی ایران و عراق از سوی محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسن ناظم، وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق امضا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها