پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۶
بزرگسالان هم کتاب را با تصویر بخوانند

عدنان مصلایی در این نشست گفت: با کلمات می‌توان برای بزرگسالان تصویرسازی کرد؛ زمانی که خیال را بتوانیم پرواز دهیم، خلاقیت پیشرفت می‌کند. باید روش‌های پرورش خلاقیت را یاد بگیریم. پیشنهاد می‌کنم بزرگسالان هم کتاب را با تصویر بخوانند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست با عنوان «تاثیر تصویر و خلاقیت‌های تصویرگری در کتاب و کتابخوانی» از سلسله نشست‌های سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور عدنان مصلایی (گرافیست، نقاش و عضو انجمن گرافیک ایران) و زینب مرتضایی‌فرد (نویسنده و دبیر)، پنجشنبه(بیست‌ودوم اردیبهشت‌ماه) به صورت حضوری در سرای ناشران عمومی برگزار شد.

عدنان مصلایی درباره نحوه شکل‌گیری و روند تصویرسازی گفت: تصاویر اولیه در غارها ایجاد و کم‌کم این تصاویر به سند تبدیل شد؛ بعد از آن وارد کتاب‌ها شد؛ نمونه اولیه وجود تصاویر در کتاب‌ها، در کتاب‌های اشعار قدیمی می‌بینیم. در دوران مدرن کارکرد نقاشی عوض شد. تصویرگری در دنیا کارکردهای مختلفی دارد اما کارکرد بدین شکل از شانه تصویر کنار رفت.

وی ادامه داد: زمانی که کریستوف کلمب قاره آمریکا را کشف کرد، همراه خود سه نقاش برده بود. حضور این نقاش‌ها به خاطر ضبط تصاویر در طول این سفر بود؛ این نقاشان تصویر حیوانات و موجودات را می‌کشیدند و پس از بازگشت به مردم معرفی می‌کردند. بعد از آن هر جهانگرد دیگری وارد هر شهری می‌شد، به همراه خود یک نقاش می‌برد چون در آن زمان دوربین و عکاس وجود نداشت؛ برای ضبط تصاویر از نقاش‌ها استفاده می‌کردند.

مصلایی درباره لزوم تصویر در کتاب‌های بزرگسالان گفت: کتاب‌های آدم‌های بزرگ به تصویرسازی نیازی ندارد چون بزرگسالان باید بتوانند با خیال‌شان تصویر جهانی را که نویسنده می‌گوید، بسازند؛ برخلاف کودکان که حتما نیاز است در کتاب‌های آن‌ها تصویرگری باشد و نویسنده باید بتواند به آن‌ها تصویر بدهد (البته تصویری نه کاملاً بسته و بد) زیرا ذهن آن‌ها شروع به رشد و شکل‌گیری می‌کند. 



 عضو انجمن گرافیک ایران درباره توانایی خیال‌پردازی گفت: کاش همه ما قدرت خیال داشته باشیم؛ اگر نتوانیم خیال‌پردازی کنیم، نمی‌شود؛ ای کاش ذهن ما همین‌طور و در دوران کودکی بماند. فکر می‌کنم یک بخشی از خیال‌پردازی به ماجرای کتاب برمی‌گردد؛ بعضی از کتب به حدی جالب بیان شده است که خواننده اصلاً نمی‌تواند تخیل نکند؛ در نتیجه بخشی از خیال‌پردازی به قدرت کتاب بستگی دارد. بخش بعدی مربوط به خودسانسوری است؛ بهتر است خودسانسوری را کنار بگذاریم؛ زمانی که مطالعه می‌کنیم، اجازه دهیم روح‌مان جریان پیدا کند و خیال‌پردازی کنیم.

مصلایی درباره افزایش قدرت خیال‌پردازی پیشنهاداتی مطرح کرد و گفت: اگر با کتاب ارتباط برقرار کنیم، ناخودآگاه تصویرسازی می‌کنیم. یک مقداری خودمان را از چارچوب‌ها رها کنیم؛ کودکی‌مان را از یاد نبریم؛ در زمان کودکی وقتی در لب ساحل بازی می‌کردیم، با یک تکه چوب اشکال مختلف می‌ساختیم؛ بگذاریم کودکی هوایی بخورد. ولی یک مرحله جلوتر بیاییم و اول کتاب بخوانیم و با آن ارتباط برقرار کنیم؛ وقتی که کتاب نمی‌خوانیم و درگیر فضای مجازی می‌شویم، تصویرسازی ضعیف می‌شود.

وی درباره لزوم تصویر در کتاب‌های بزرگسالان گفت: با کلمات می‌توان برای بزرگسالان تصویرسازی کرد؛ زمانی که خیال را بتوانیم پرواز دهیم، خلاقیت پیشرفت می‌کند. هر شخصی با هر شغلی اگر نتواند خیال‌پردازی کند، اوضاع برای آن بهتر نمی‌شود. باید روش‌های پرورش خلاقیت را یاد بگیریم. هر خلاقیتی باعث می‌شود نقاط مختلف مغز هورمون‌های بیشتری ترشح کند و در نتیجه حال بهتری داشته باشیم. پیشنهاد می‌کنم بزرگسالان هم کتاب را با تصویر بخوانند.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه 1401 به مدت 10 روز ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به مصلی امام خمینی مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها