پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
احمدوند: کاغذهای قاچاق کشف شده هنوز به دست ارشاد نرسیده است

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رد شایعاتی مبنی بر اینکه کاغذهای قاچاق کشف شده در کشور به این وزارتخانه رسیده تاکید کرد این کاغذها به ما نرسیده و تلاش می‌کنیم بخشی از آنها را در اختیار بگیریم.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ عصر چهارشنبه – 7 اردیبهشت- مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یاسر احمد وند، معاون امور فرهنگی این وزارتخانه همراه با جمعی دیگر از مدیران این مجموعه میزبان ناشران، نویسندگان و اهالی فرهنگ و ادبیات بودند. در این نشست صمیمانه ضیافت افطاری، فعالان حوزه نشر و فرهنگ با وزیر ارشاد و مدیران این وزارتخانه درد دل کردند.
 
در بخشی از این مراسم واقع در مجتمع شهدای سرچشمه، احمدوند با اشاره به اینکه به برکت انقلاب اسلامی و فعالیت‌های امام خمینی (ره) و مدد رهبری انقلاب امروز جمع کثیری از اهالی فرهنگ به کار ترویجی در این حوزه مشغول هستند گفت: در عرصه جهانی افراد کمتری در حوزه معارف دینی کار می‌کنند. آنچه از عهده من و همکارانم در این وزارتخانه بر می‌آید تلاش است و از شما اهالی فرهنگ و ادبیات می‌خواهیم که دعا کنید تا در کشور فرهنگ دینی و انقلابی داشته باشیم.
 
وظایف و کارهای دوگانه ارشاد
احمدوند سپس گفت: وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دو محور اصلی دارد،‌ ساماندهی تولید و مصرف فرهنگی در کشور و اگر نظام قاعده‌مندی داشته باشیم برکات و نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت. در معاونت امور فرهنگی ساماندهی تولید و مصرف فرهنگی در کشور ماموریت اصلی شمرده می‌شود.
 
وی فعالیت‌های امور فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را شامل دو بخش اصلی برشمرد و گفت: دسته اول فعالیت‌هایی هستند که حمایتی هستند و دسته دیگر فعالیت‌ها و رفتارهایی که ماهیت پایشی و نظارتی دارند. کارهای پایشی همان امور ممیزی هستند. اما اکثر کارها جنبه تشویقی دارد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس تاکید کرد: همه کارها همچون تخصیص یارانه کاغذ، برگزاری نمایشگاه، خریدهای کتاب عمده دولتی و اعطای جوایز جزء امور تشویقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.
 
ارشاد نیازمند تحول
احمدوند با بیان اینکه در هر دو بخش یاد شده نیاز به تحول وجود دارد، ادامه داد: تلاش می‌کنیم در این دو بخش کارهای خودمان را با اهداف انقلاب اسلامی هماهنگ کنیم. همان‌طور که در فرامین مقام معظم رهبری هم این موارد تاکید شده است.
 
وی با بیان اینکه در حوزه تبیینی و اجرایی برای ایجاد تحول کارهایی شده و گزارش‌ها و دستاوردها به مرور اطلاع‌رسانی می‌شود تصریح کرد: امیدواریم به کمک شما اهالی فرهنگ، نشر و ادبیات بتوانیم به این اهداف برسیم.
 
اضافه شدن امکان فروش در نمایشگاه کتاب امسال
در بخش دیگری احمدوند درباره برگزاری نمایشگاه کتاب هم توضیحاتی داد و گفت: نمایشگاه سی و سوم حضوری و مجازی خواهد بود. سعی شده برای خرید کتاب هم تسهیلاتی ایجاد شود. در خانه کتاب هم تلاش شده تا نمایشگاه کتاب در شرایط مناسبی برگزار شود.
 
وی تاکید کرد: برای برگزاری نمایشگاه کتاب قرار بود امسال فروش کتاب نداشته باشیم، اما شرایط به گونه‌ای پیش رفت که دیدیم اگر فروش کتاب حذف شود منفعت اقتصادی ناشران کم می‌شود، برای همین فروش مستقیم به نمایشگاه اضافه شد اما امیدوارم در سال بعد بتوانیم یک نمایشگاه ترویجی با محوریت کتاب برگزار کنیم.
 
احمدوند با بیان اینکه نمایشگاه کتاب زیر ساخت‌هایی را می‌خواهد و با توجه به امکانات موجود تلاش می‌کنیم نمایشگاه کتاب بهترین باشد به طرح این موضوع پرداخت که برای برپایی نمایشگاه از حمایت دولت بهره می‌گیریم.
 
رد یک شایعه درباره کاغذ
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری به مشکلات کاغذ در صنعت نشر کشور اشاره کرد و گفت: در حوزه کاغذ می‌دانیم مشکلاتی وجود دارد. کاغذ با توجه به قیمت جهانی گران نیست اما در شرایط ایران با قیمت هر تن کاغذ 1200 دلار شرایط نشر دشوار می‌شود.
 
وی درباره انتشار اخباری مبنی بر کشف محموله‌های قاچاق کاغذ گفت: شایعاتی وجود دارد که این کاغذها در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است اما اعلام می‌کنم هیچ کاغذی –تاکنون- در اختیارمان قرار نگرفته است. داریم تلاش می‌کنیم بخشی از کاغذها را بگیریم. به میزان 1200 تن کاغذ در هرمزگان از محموله‌های قاچاق کشف شده به تازگی آزاد شده و در مسیر تهران است تا در اختیارمان قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها