سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
پوستر دومین جایزه «داستان حماسی» رونمایی شد

آئین رونمایی از پوستر دومین دوره جایزه ادبی «داستان حماسی» با هدف بازخوانی حماسه‌های اساطیری برای تولید داستان‌های جدید پیش از ظهر امروز در جوار آرامگاه حکیم ابولقاسم فردوسی در توس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، در این مراسم محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری کشور به همراه هیئت داوران و سعید تشکری دبیر علمی این رویداد ملی، محمدرضا سنگری رییس اندیشکده ادبیات پایداری و جمعی از مسئولان و هنرمندان ملی و استانی حضور داشتند.
 
مجید عسگری رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی در این مراسم گفت: در میان اهالی ادبیات حماسی، هنر رکن اول تمدن سازی و ظرفیت سازی اجتماعی است.
 
وی ادامه داد: در فضای فرهنگی و هنری باید از ادبیات حماسی بیشتر استفاده کنیم و تولیداتی در زمینه و حوزه‌های ادبیات دینی بیشتر داشته باشیم.

محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری کشور نیز در این مراسم با اشاره دومین جایزه ادبی «داستان حماسی» گفت: امسال بنا است به برگزیده‌ای از زنان حماسه‌إساز و قهرمان کشور جایزه تقدیم کنیم.
 
وی همچنین یادی کرد از شهدا و مادران شهدا که نشان دهنده حماسه آفرینی فداکارانه خود در راه ارزش‌های این ملت هستند، و افزود: فعالیت‌های حماسی بهترین افتخارات در کشور محسوب می‌شوند.
 
دادمان ادامه داد: فرهنگ تاریخی ایران و هنر نویسنده‌هایش از دیرباز تاکنون به بهترین نحو پیش رفته و ما شاهد بهترین اسطوره‌ها خواهیم بود.
 

 
محمدرضا سنگری رییس اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری نیز در این مراسم با بیان اینکه ما فردوسی، را حکیم می‌دانیم و حکیم فیلسوف نیست اما خردورز هست، گفت: دین‌ورزی، منش، دانش، جود، شجاعت و خردورز بودن از ویژگی‌های بزرگ مرد توس است و همه باید این راه را ادامه دهیم تا عصر ما عصر زایش حماسه شود.

همچنین پس از این مراسم سعید تشکری، دبیر علمی دومین جایزه ملی داستان‌های حماسی گفت: این جشنواره در قالب داستان نیمه بلند (حداقل ۵ هزار کلمه) و رمان (حداقل ۵۰ هزار کلمه ) فراخوان داده است. 

وی اقتباس ازداستان‌های شاهنامه فردوسی با رویکرد فتح‌نامه و روایت حماسه‌های بومی در مناطق مختلف ایران اسلامی را از موضوعات اصلی این جشنواره عنوان کرد و افزود: نویسندگان باید رمان و داستان نیمه بلند خود را به صورت نسخه ورد به دبیرخانه دائمی حوزه هنری خراسان رضوی ارسال کنند و آثار منتخب و برگزیده توسط داوران در قالب کتاب منتشر خواهد شد.

تشکری، داوود امیریان، علی‌اصغر عزتی‌پاک، ساسان ناطق را ازهیات داوران و سیدجلال قوامی را دبیر اجرائی این رویداد معرفی کرد و گفت: آخرین مهلت ارسال آثار ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ است که مراسم پایانی و اعلام نتایج، همراه با رونمایی از کتاب‌های منتشر شده همزمان با زادروز فردوسی بزرگ در ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ است.


جوایز دومین جایزه ملی داستان‌های حماسی در بخش داستان نیمه بلند نفر اول ۱۵ میلیون تومان به همراه تندیس و لوح افتخار، نفر دوم ۱۲ میلیون تومان به همراه تندیس و لوح افتخار، نفر سوم ۱۰ میلیون تومان به همراه تندیس و لوح افتخار و در بخش رمان یک جایزه ۵۰ میلیون تومانی به همراه تندیس و لوح افتخار برای یک اثر برگزیده اعلام شده است.

اضافه می‎شود، دبیرخانه دومین جایزه ادبی «داستان حماسی» به همت حوزه هنری خراسان رضوی و با هدف بازخوانی حماسه‌های اساطیر و پیوند آن با حماسه‌های معاصر برای تولید داستان‌های جدید با موضوع حماسه‌های بومی و اقتباس از داستان‌های شاهنامه فردوسی با رویکرد فتح‌نامه فعالیت خواهد کرد و علاقه‌مندان می‌توانند در قالب داستان‌های نیمه‌بلند و رمان در این فراخوان شرکت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها