سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
بازنویسی مارکسی اخلاق اسپینوزا به روایت هارت و نگری

کتاب «ثروت مشترک: بدیلی فراسوی سرمایه» تلاشی است در راستای فراخوان ژان لوک نانسی برای بازنویسی اسپینوزایی هستی و زمان هایدگر. اما آنچه شاید بیش از این غایت و هدف گذاری آگاهانه در این کتاب تحقق می‌یابد بازنویسی مارکسی اخلاق اسپینوزاست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «ثروت مشترک: بدیلی فراسوی سرمایه» به اذعان مایکل هارت و آنتونیو نگری، تلاشی است در راستای فراخوان ژان لوک نانسی برای بازنویسی اسپینوزایی هستی و زمان هایدگر. اما آنچه شاید بیش از این غایت و هدف گذاری آگاهانه در این کتاب تحقق می‌یابد بازنویسی مارکسی اخلاق اسپینوزاست.
 
این کتاب در 6 فصل به مسائل و موضوعات مختلفی اشاره می‌کند. جمهوری و انبوه خلق فقرا، مدرنیته و دورنماهای دگر مدرنیته، سرمایه و مبارزات بر سر ثروت مشترک، امپراتوری و بازگشت آن، فراسوی سرمایه و انقلاب از جمله فصول مهم این کتاب به شمار می‌رود.
 
پروژه اخلاقی‌ای که در این کتاب بسط و توسعه پیدا کرده در مسیر برساختن سیاسی انبوه خلق در برابر امپراتوری است. «انبوه خلق مجموعه‌ای از تکینگی‌هاست که فقر و عشق در فرآیند بازتولید امر مشترک بدان‌ها شکل می‌بخشند، اما برای توصیف دینامیسم و دیسپوزیتیف‌های شهریار شدن انبوه خلق به چیز بیشتری نیاز داریم. شهریار شدن انبوه خلق پروژه ای است که به تمامی‌بر درون ماندگاری تصمیم گیری درون انبوه خلق اتکا دارد.»
 
در پیشگفتار کتاب به موضوع جنگ و رنج و فلاکت اشاره می‌شود که به طرز فزاینده ای به وجه معرف دنیای در حال جهانی شدن ما بدل شده است. در این بخش این موضوع مورد تاکید قرار گرفته که یکی از پیامدهای عمده جهانی شدن آفرینش جهانی مشترک است، جهانی که بد یا خوب همه ما در آن شریکیم، جهانی فاقد بیرون.
 
کتاب به موضوع دموکراسی از این دیدگاه می‌پردازد که تنها در حالتی قابل تصور است که همگی در آن شریک باشیم و مشارکت از سوی حداکثر مردم صورت بگیرد. کتاب به این موضوع همچنین اشاره می‌کند که امر مشترک، پیش از هر چیز ثروت مشترک جهان مادی است؛ هوا، آب، ثمرات زمین و همه مواهب طبیعت که میراث کل نوع بشر است.
 
کتاب در فصل بعدی خود به موضوع جمهوری مالکیت اشاره دارد. مسئله آخرالزمانی که به همراه هشدارهایی در خصوص انواع جدید امپریالیسم و فاشیسم بر برداشت‌های معاصر از قدرت، چیرگی یافته است. «همه چیز دارد بر اساس قدرت حاکم و وضعیت استثنایی تشریح می‌شود، یعنی بر اساس تعلیق عمومی‌حقوق و ظهور قدرتی که بر فراز قانون می‌ایستد.»
 
در فصل دیگر کتاب به زیست سیاست در مقام رخداد می‌پردازد. اینطور در این بخش آمده است: «برای فراچنگ آوردن فهم میشل فوکو از زیست قدرت باید آن را در بافت نظریه گسترده‌تری در خصوص قدرت قرار بدهیم.» در بخش دیگری از کتاب به این موضوع اشاره می‌شود که زیست سیاست بر خلاف زیست قدرت از ویژگی‌های خاص رخداد برخوردار است و پیش از همه بدین معنا است که سازش‌ناپذیری آزادی نظام هنجارین را مختل می‌کند.
 
کتاب «ثروت مشترک: بدیلی فراسوی سرمایه» نوشته مایکل هارت و آنتونیو نگری به ترجمه فواد حبیبی در 504 صفحه از سوی نشر ققنوس روانه بازار نشر شده است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها