سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸
چگونه از ملانصرالدین اقتباس کنیم؟

کتاب «درباره تئاتر، ادبیات نمایشی و نمایش خلاق» یکی از دستاوردهای علمی بخش پژوهش چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فجر است که توسط صادق رشیدی درباره تئاتر و ادبیات نمایشی گردآوری شده است.

به‌گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛هژیر فتحی: کتاب «درباره تئاتر، ادبیات نمایشی و نمایش خلاق» یکی از دستاوردهای علمی بخش پژوهش چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فجر است که توسط صادق رشیدی درباره تئاتر و ادبیات نمایشی گردآوری شده است.
این کتاب در ۹ فصل تدوین شده است که هر فصل یک مقاله درباره این حوزه است.

فصل اول این کتاب، توسعه حافظه فعال یادگیرندگان در بستر محیط نمایش خلاق مبتنی بر رویکرد شناخت‌گرایی است که توسط حسن مرادی مخلص نوشته شده است.

فصل دوم، در باب سازوکار و تمایز «نماد» (در تفکر ایرانی‌اسلامی) با نماد (در تفکر سکولار)، نشانه «تعزیه»، و این است که تراکم و انباشت «نمادها» نمایش نیست! این فصل از علی عباسی و علی‌سینا عباسی است.

فصل سوم به تأثیر نئولیبرالیسم بر جامعه ایرانی و بازتاب آن در ادبیات نمایشی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ می‌پردازد که به‌همت مجید سرهنگی و علی حلاجی به رشته تحریر درآمده است.

فصل چهارم درباره بررسی مسئولیت‌پذیری اجتماعی در تئاتر دانشگاهی از امیرحسین حریری کاشانی است.

مقوله ظهور نقد جامعه‌شناختی تعزیه در ایران در فصل پنجم این کتاب تبیین شده است.

درباره خاطره و خودنگاری به‌مثابه عناصر نمایشی در دو نمایشنامه از علیرضا نادری و ساناز بیان براساس آرای پل ریکور به‌قلم هدی طاهری و رامتین شهبازی در فصل ششم کتاب نوشته شده است.

در فصل هفتم، نمایش خلاق به‌عنوان بستری مناسب برای توسعه مهارت‌های حل مسئله کودکان با نیازهای ویژه توسط آذین زبده و حسین مرادی مخلص تحلیل شده است.

فصل هشتم این کتاب درباره قدرت جامعه و خشونت کلامی در ادبیات نمایشی با نگاهی بر نمایشنامه گلن گری گلن راس است که فاطمه عظیمی نوشتن آن را بر عهده گرفته است.

آخرین فصل، اقتباس دراماتیک از لطایف ملانصرالدین با نگاهی به نظریه اقتباس لیندا هاچن و شش عنصر کمیک ملوین هلیترز نام دارد که هادی کیان آن را نوشته است.

این مجموعه مقالات به‌همت نشر نمایش در ۳۱۲ صفحه و به‌قیمت ۱۵۰هزار تومان چاپ شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها