دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
«واگرایی بزرگ» منتشر شد

کتاب «واگرایی بزرگ؛ چین و اروپا و شکل‌گیری اقتصاد جهانی در عصر مدرن» اثر کنت پومرانز با ترجمه پیروز اشرف از سوی نشر گستره منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) الهام عبادتی: «واگرایی بزرگ؛ چین و اروپا و شکل‌گیری اقتصاد جهانی در عصر مدرن» در یک مقدمه و سه بخشِ «مقایسه‌ها، ارتباط‌ها و روایت‌های توسعه اقتصادی اروپا»، «جهانِ شباهت‌های غافلگیرکننده»، «رسیدن از اخلاق نوین به اقتصاد نوین؟»، و «گذار از اسمیت و مالتوس: از محدویت‌های زیست‌بومی تا رشد صنعتی پایدار»،  در پی آن است تا بر پایه اسناد و مدارک و پژوهش‌های انجام‌شده در زمینه تاریخ توسعه اقتصادی جهان در اوایل عصر مدرن، تمرکزی ویژه بر مقایسه مناطق مرکزگونه شمال غربی اروپا و شرقی آسیا در نیمه قرن هجدهم و نیمه اول قرن نوزدهم داشته باشد.

هدف نویسنده رسیدن به جمع‌بندی هرچه مستندتر و مستدل‌تر در خصوص علل جدایی و واگرایی مسیر تحولات اقتصادهای اروپای غربی و به ویژه انگلستان از چین (ضمن نگاهی گذرا به وضعیت ژاپن و هندواروپای شرقی)، و چرایی وقوع انقلاب صنعتی در اروپای غربی است.

این کتاب نخستین‌بار در سال 2000 توسط انتشارات پرینستون منتشر شد و با توجه به استقبال بسیار گسترده‌ای که طی دو دهه بعد از آن به عمل آمد، طبع دوم کتاب در سال 2021 با پیشگفتاری جدید حاوی پاسخ‌های روشنگر نویسنده به نقدهای مطرح‌شده طی این دو دهه، در مجموعه کتاب‌های کلاسیک این انتشارات دانشگاهی منتشر شده است. آندره گوندرفرانک در مجله مطالعات آسیایی، «واگرای بزرگ» را «بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ادایِ سهم به درکِ ما از علت‌ها و سازکاروهایی میان غرب و باقی دنیا» معرفی کرد و ادوارد سلک جونیور در مجله تاریخ نیز آن را «تحقیق‌شده به گونه‌ای جامع و استدلال‌شده  به شکلی درخشان» توصیف کرد.

«واگرایی بزرگ» از زمان انتشار تا امروز موفقیت‌های چشمگیری کسب کرده است از جمله: جایزه انجمن تاریخ آمریکا، جایزه کتاب انجمن تاریخ جهان، کتاب آکادمیک برجسته سال از سوی انجمن کتابداران آمریکا، و کتاب سال مدرسه مطالعات عالی علوم اجتماعی فرانسه.

«واگرایی بزرگ» در 662 صفحه، تیراژ 770 نسخه و قیمت 295 هزارتومان از سوی نشر گستره منتشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها