پنجشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
«یکصدگانه اندیشه و سیاست» به چاپ رسید/ گریزی به تاریخ و اندیشه سیاسی

کتاب «یکصدگانه اندیشه و سیاست» با پرداختن به موضوعات ویژه داخلی و خارجی و پیوند دادن میان اندیشه، سیاست و جامعه مدنی برای علاقه‌مندان به پژوهش و اندیشیدن منتشر شد. این کتاب از دریچه ضرورت اندیشیدن در جامعه مدنی به تاریخ و اندیشه سیاسی می‌رسد و سپس سیاست داخلی، خارجی و مناسبات بین‌المللی را با اندیشه‌ و دیدگاهی متفاوت تحلیل و یا روایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، از سوی اندیشکده روابط بین‌الملل کتاب «یکصدگانه اندیشه و سیاست» در قالب یادداشت و اندیشه‌های روزنامه‌نگار آزاد تالیف سیدمحمود کمال آرا منتشر شد.

این کتاب در هفت فصل با عناوین؛ اندیشه‌ورزی و سیاست، اندیشه سیاسی، اسلام و سیاست، ایران و سیاست، بین‌الملل و سیاست، سازمان‌های امنیتی و سیاست و همچنین تاریخ انقلاب و سیاست گردآوری شده و در انتهای آن پیوستی با عنوان داستان و سیاست نگاشته شده است.

نویسنده این کتاب در بخشی آورده است: «از آنجا که شاید خواندن یک کتاب قطور با یک موضوع مشخص کمی زمان بر و در شرایط امروزی (با وجود شبکه‌های اجتماعی و گردش اطلاعات) کمی خارج از حوصله باشد، به گمانم جمع‌آوری این کتاب و یادداشت‌های یکصدگانه کوتاهش، حداقل کلید واژه‌هایی را برای آغاز اندیشه و پژوهش در اختیار مخاطب بگذارد و او را سریع‌تر در برخی از مسائل به جمع‌بندی برساند. در این کتاب سعی شده تا با نگاه واقع‌بینانه به موضوعات روزمره‌ اندیشه‌ورزی و اندیشه‌ سیاسی جهان پراخته شود و در شرایطی که در برخی موضوعات شاید بیان مستقیم مطلب خارج از توان بوده، با واقعیت‌های تاریخی خواننده را به سمت خواستگاه پژوهشی در سرفصل‌های این مجموعه پژوهشی کشانیده باشد.»

در پشت جلد این کتاب آمده است: «این کتاب از دریچه ضرورت اندیشیدن در جامعه مدنی به تاریخ و اندیشه سیاسی می‌رسد و سپس سیاست داخلی، خارجی و مناسبات بین‌المللی را با اندیشه‌ و دیدگاهی متفاوت تحلیل و یا روایت می‌کند. یادداشت‌های این کتاب گریز کوتاهی است بر یکصد موضوع در اندیشه و سیاست تا مخاطب با کنار هم قرار دادن نتایج پژوهشی، پرسش‌های ذهنی خود را بدون اندیشیدن پاسخ ندهد. یادداشت‌های این مجموعه یکصدگانه، هرکدام قطعه‌ای مجزا از یک پازل یکصد قسمتی است که جمع‌بندی نهایی آن، همین امروز جهان ما را به تصویر خواهد کشید.»

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «حیات من زیر سنگ است. همان جایی که فریاد آزادی از زبان دراز و چسبناک مورچه‌خواران در سکوت اجتماع مورها دست و پا می‌زند. پشت راهگذر آب در علف زارهای باتلاقی با بدنی رقصان در تکاپوی استحکام برای حیات، که مُشت می‌کنند شاخک‌های آرنج دارشان را با امید در برابر طوفان‌های بی‌پایان. مانده شدم که در زیر سنگ بمانم و سرد شوم در زیر سخت‌ترین شکل زمین، یا بیرون بیایم به امید خورشید که بتابد بر من تا شاید گرم کند آن سردیِ ترس در حیات زیر سنگ را.»

کتاب «یکصدگانه اندیشه و سیاست» در قالب یادداشت و اندیشه‌های روزنامه‌نگار آزاد به قلم سیدمحمود کمال آرا از سوی اندیشکده روابط بین‌الملل در 284 صفحه و با قیمت 250 هزار تومان روانه بازار کتاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها