شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۰
همسفر با انقلاب کوانتومی

فیزیک کوانتومی انباشته از آرای غریب است که منجر به بی‌شمار کشف و پیشرفت فناوری شده است و اکنون درک ما از جهان هستی مبتنی بر نظریه‌های گرانش کوانتومی و مکانیک کوانتومی است، گرچه هنوز هم رازآلوده مانده است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) «هلگولند؛ سردرآوردن از انقلاب کوانتومی» کتابی است به قلم کارلو روولی که با ترجمه مزدا موحد و توسط انتشارات فرهنگ نشر نو در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. کارلو روولی نویسنده این اثر زاده ۳ مه ۱۹۵۶،فیزیک‌دان ایتالیایی و استاد فیزیک دانشگاه اکس‌مارسی و از جمله پیشروان در حوزه پژوهش جاذبه کوانتوم است. این شاخه از علوم در حقیقت به‌دنبال ترکیب نظریه عمومی نسبیت اینشتین با مکانیک کوانتوم از طریق حذف ایده زمان از این نظریه است. کارلو روولی با آثار خود توانسته توجه عموم مخاطبان را به این شاخه از علم فیزیک جلب کند و آثار او با استقبال خوبی از سمت مخطبان در سراسر جهان مواجه شده‌اند. کتاب هفت درس کوتاه از فیزیک از جمله آثار اوست که توانسته یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان شود و کتاب‌هایی همچون نظم زمان و واقعیت ناپیدا نیز تا کنون به بیش از چهل زبان ترجمه شد‌ه‌اند.

این فیزیکدان در کتاب هلوگلند به سراغ یکی از موثرترین و مرموزترین نظریه‌های فیزیک یعنی انقلاب کوانتومی رفته است. اما هلگلولند چیست؟ در توضیح پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «هلگولند جزیره‌ای بی‌دار و درخت در دریای شمال است، که ورنر هایزنبرگ ۲۳ساله توانست نظریه مکانیک کوانتومی را در آنجا خلق و دورانی از انقلاب علمی را آغاز کند. فیزیک کوانتومی انباشته از آرای غریب است که منجر به بی‌شمار کشف و پیشرفت فناوری شده است و اکنون درک ما از جهان هستی مبتنی بر نظریه‌های گرانش کوانتومی و مکانیک کوانتومی است، گرچه هنوز هم رازآلوده مانده است.»

کارلو روولّی در هلگولند می‌کوشد که این عرصه‌های رازآلوده را بکاود. جهان کوانتومی که او توصیف می‌کند، زیبا و در عین حال بسیار تکان‌دهنده است.داستانی که این کتاب بازگو می‌کند از جزیره‌ای آغاز می‌شود که نطفه ایده‌اش در ذهن هایزنبرگ بسته شد و به تدریج توسعه یافت تا به بررسی پرسش‌های بیش از پیش بزرگتر بپردازد که با کشف ساختار کوانتومی واقعیت مطرح می‌شوند.

کتاب از سه بخش اصلی تشکیل شده است؛ درونی فوق‌العاده زیبا، روایتی شگفت‌انگیز از ایده‌های افراطی و توصیف بدون ابهام هر چیزی شامل چیزهایی است که خود را به آن‌ها می‌نمایند. فصل نخست کتاب به این موضوع می‌پردازد که چگونه فیزیکدان آلمانی جوان به ایده‌ای رسید که واقعا غریب اما توصیفش از عالم به شکل عجیبی  خوب بود و به این ترتیب سرگشتگی عظیمی به دنبال آورد. نویسنده در فصل نخست به شکل‌گیری نظریه کوانتومی در ذهن این دانشمند جوان می‌پردازد.

در بخش دوم و پس از روایت تولد نظریه و سرگشتگی حاصل از آن، راه‌های خروج از این سرگشتگی شرح داده می‌شود. نویسنده در این بخش با زبانی ساده و مثال‌هایی قابل فهم ذهن مخاطبان را با نگاه حاصل از فیزیک کوانتومی و نظریات و چالش‌های آن آشنا می‌کند.

نویسنده در بخش سوم به تاثیرات این نظریات بر ذهن ما و تعبیری که از واقعیت داریم می‌پردازد و در این مسیر تلنگری هم به تاریخ و فلسفه می‌زند و نشان می‌دهد این مسیر پر فراز و نشیب و جذاب هنوز پرسش‌های زیادی دارد. در سطرهای پایانی کتاب می‌خوانیم:«فیزیک به نظر من جایی بود که در آن بافت بین ساختار واقعیت و ساختار تفکر به هم نزدیک‌تر بود، جایی که این درهم‌تنیدگی تحت آزمون رنگارنگ تکامل مداوم بود. سفری که رفتم تعجب‌آورتر و ماجراجویانه‌تر از انتظارم بود. فضا، زمان، ماده، تفکر و کل واقعیت در برابر چشمانم خودشان را بازطراحی کرده‌اند، مثل این که در کالیدوسکوپی وسیع باشند. فیزیک کوانتومی بیش از عظمت عالم و حتی بیشتر از بینش خارق‌العاده آینشتاین برایم قلب این پرسیدن رادیکال از طرح‌های ذهنی ما از واقعیت بوده است.»

«هلگولند؛ سردرآوردن از انقلاب کوانتومی» به قلم کارلو روولی با ترجمه مزدا موحد در 159 صفحه، شمارگان 1100 نسخه و قیمت 65 هزار تومان توسط انتشارات فرهنگ نشر نو در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها