دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
چرا جنگ پول‌ها و تکرار تاریخ روز به روز محتمل تر می‌شود؟

نویسنده کتاب «جنگ پول‌ها» عقیده دارد جنگ دوباره پول‌ها و تکرار تاریخ روز به روز محتمل تر می‌شود. در سایه تداوم بحران‌های فعلی، بیم آن می‌رود که جنگی با عواقب ناگوار میان دلار، یورو و یوآن در بگیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در بخشی از کتاب «جنگ پول‌ها» به بحران سال 2008 جهان اشاره می‌شود. بحرانی که تا سال 2014 همچنان باقی بود. از نوع فضای همکاری موجود میان کشورها اینطور به نظر می‌رسد که دولت‌ها درس گرفته اند و به دنبال همگرایی بیشتر هستند تا جایی که شکل گیری گروه 20 در راستای هماهنگی سیاست‌های اقتصادی کلان به همین منظور صورت گرفته است.

میسترال در جایی از کتاب به یکه تازی دلار اشاره می‌کند و می‌گوید: «از فردای جنگ جهانی دوم و با سقوط استبداد نازی و نظامی‌گری ژاپن و در فضای جنگ سرد، اسکناس پشت سبز به بهترین نماد رونق و کسب آزادی‌های از دست رفته بدل شد. اما از دهه 1960، پول آمریکا تحت تاثیر تورم و جنگ ویتنام دچار بی ثباتی شد.»

نویسنده کتاب «جنگ پول‌ها» سوء استفاده از واژه جهانی شدن را یک دام می‌داند و می‌گوید: «به رغم مستندات فراوان در باب ظهور شرکت‌های چندملیتی، اقتصاد جهانی همواره متشکل از اقتصادهای ملی بوده و همین گونه باقی مانده است.»

به گفته این اقتصاد دان فرانسوی، در قرن نوزدهم انقلابی به وقوع پیوست که تاریخ جهان را دگرگون ساخت. شایسته است این انقلاب را موج اول جهانی شدن بنامیم.

میسترال به نقل از ژاک ژرنه چین شناس می‌گوید: «غربی‌ها چین را از انزوای هزاران ساله خارج کردند. با تمدن علمی‌و فنی آشنا کردند و آن را وادار کردند دروازه‌هایش را به روی جهان بگشاید. امپراطوری چین وارث تاریخ و فرهنگ دوهزارساله، زمانی که پرتغالی‌ها اواخر قرن شانزدهم در ماکائو مستقر شدند، ارتباط مستمر با غرب برقرار کرد.»

در بخشی از کتاب آمده است: «رشد اقتصادی کشور چین در سال‌های 2010 و 2011 دورقمی‌شد. خیلی‌ها نگران اند که نیروی چین همچون غلتکی است که افول برگشت ناپذیر غرب و خصوصا اروپا و به طور خاص صنایع را کلید می‌زند. اغلب گفته می‌شود چین به زودی قدرت اول دنیا خواهد شد.»
 
کتاب شامل سه بخش اصلی تحت عناوین «ارز بین المللی و جهانی شدن»، «دنیای چند ارزی» و «حکمرانی جهانی و ارز بین المللی» است.

کتاب «جنگ پول‌ها» نوشته ژاک میسترال اقتصاد دان فرانسوی به ترجمه کیانوش امیری در 295 صفحه از سوی نشر نیماژ منتشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها