چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
«نشانه‌ها»؛ 7 قصه‌ از7 شخصیت دیدارکننده با امام رضا(ع)

سیزدهمین هفته «پویش مردمی چهارشنبه‌های امام رضایی» به معرفی کتاب «نشانه‌ها» قصه‌هایی از زندگی امام رضا علیه‌السلام برای کودکان و نوجوانان به قلم ابراهیم حسن بیگی اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، کتاب نشانه‌ها قصه‌هایی از زندگی امام رضا(ع) در هفت فصل به نویسندگی ابراهیم حسن بیگی دربردارنده داستان‌هایی پیرامون زندگی امام رضا(ع) و اخلاق حضرت است.
 
نشانه‌ها، غیبت، انفاق، هجده عدد خرما، مردان حبشی، ولیعهدی و درد دندان عناوین هفت فصل کتاب «نشانه‌ها» هستند؛ این اثر با روایتی جذاب و خواندنی مخاطب کودک و نوجوان را با خودش همراه می‌کند.
 
در این کتاب تعداد هفت داستان از هفت شخصیتی که افتخار دیدار با امام رضا(ع) را داشته اند، گرد هم آمده است تا به این صورت معجزه ها و کرامت های آن حضرت که کمتر شنیده شده، در قالب زبان داستان برای نوجوانان بیان شود.
 
شخصیت‌های این کتاب داستانی شامل «حسین بن عمرو»، «یونس بن عبدالرحمن بصره ای»، «سلیمان بن جعفر»، «محمد قرظی»، «علی بن ابی حمزه»، «ابو محمد» و «عبدالله صفوانی» می باشد.
 
ابراهیم حسن بیگی سال ۱۳۳۶ در استان گلستان متولد شد. تا به امروز بیش از ۱۴۰ کتاب داستانی منتشر کرده است که از مشهورترین‌های آن می‌توان از رمان‌های محمد، قدیس، بنفش، شب ناسور و ریشه در اعماق نام برد. حسن بیگی لوح زرین دست‌خط حضرت امام را در سال ۶۷ به مناسبت خلق آثار ادبی در حوزه دفاع مقدس دریافت کرد.


 
در داستانی از سیره حضرت رضا(ع) به نقل از سلیمان‌بن‌جعفر با موضوع «انفاق» در کتاب «نشانه‌ها» که دارای لوح تقدیر از جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) نیز است، می‌خوانیم:
 
«برای نماز عصر عازم مسجدالنبی بودیم. در بین راه، پیرمرد گدایی از ما کمک خواست. هر دو بی‌تفاوت از کنارش گذشتیم؛ اما هنوز صدایش را می‌شنیدیم که در حق انفاق‌کنندگان دعا می‌کرد. ... ناگهان دست دوستم را گرفتم و از او خواستم بایستد. بعد به طرف مرد گدا برگشتیم. دست به جیب بردم، درهمی بیرون آوردم و به دست مرد گدا دادم و گفتم این پول را به تو می‌دهم تا در حق من دعا کنی. ...
 
در بین راه خوشحال بودم که با این کار، نظر دوستم را به خود جلب کرده‌ام. او همیشه فکر می‌کرد که من آدم خسیسی هستم و به دیگران کمک نمی‌کنم. رو به او کردم و پرسیدم: تو چرا به این پیرمرد بیچاره کمک نکردی؟! دوستم گفت: چون به اندازۀ کافی پول نداشتم. تازه اگر هم داشتم، به‌گونه‌ای کمک می‌کردم که در انظار عموم نباشد. گفتم: چه فرقی می‌کند در کجا باشد؟ اتفاقاً باید در انظار عموم باشد تا دیگران ببینند و یاد بگیرند انفاق کنند! دوستم گفت: من از حضرت امام رضا علیه‌السلام شنیدم که توصیه می‌کردند انفاق تا حد امکان، پنهانی باشد و تنها برای رضای خدا.»
 
کتاب «نشانه‌ها» قصه‌هایی از زندگی امام رضا علیه‌السلام به قلم ابراهیم حسن‌بیگی در 59 صفحه قطع رقعی توسط انتشارات به‌نشر با دو طرح جلد و شمایل متفاوت طی سال های مختلف منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها