چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
چاپ مجموعه مقالات دومین همایش دوسالانه سعدی‌پژوهی

کتاب «سعدی‌پژوهی» به همت مهدی حمایت‌خواه، نویسنده، شاعر، پژوهشگرو فعال فرهنگی از سوی انتشارات آیین احمد (ص) منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «سعدی پژوهی»، مجموعه مقالات دومین همایش دوسالانه «اول اردیبهشت ماه جلالی» به کوشش مهدی حمایت خواه (دبیر اجرایی همایش) از سوی انتشارات آیین احمد(ص) قم به چاپ رسید. کتاب حاضر در رابطه با همایش سعدی است که از سوی دانشگاه دولتی جهرم، اول اردیبهشت سال۱۳۹۶ برگزار شد.

این اثر در چهار فصل در حوزه «زبان و ادبیات فارسی»، «اخلاق وآموزه‌های دینی»، «اخلاق و معارف اسلامی» به زیور طبع آراسته شده است. فصل اول «پیام‌های همایش»، فصل دوم «مقالات»، فصل سوم «ضمایم» و فصل چهارم شامل «مقالات پیشنهادی و تصاویر» است.

در این کتاب مقالاتی از حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر قدرت‌الله مومنی، دکتر عبدالرضا مدرس‌زاده، دکتر سید محمود صادقی،‌ معصومه حیدری، مسعود فرشیدنیا، سینا فرشیدنیا، سوسن رحمانیان و زهرا صادقی آمده است.  

در قسمتی از کتاب می‌خوانیم:
«دلیل نامگذاری اول اردیبهشت‌ماه، به نام سعدی؟
پاسخ این است: سعدی به گفته‌ی خودش نوشتن کتاب بوستان را در روز اول اردیبهشت‌ماه سال ۶۵۵ ه ق آغاز و در همین فصل به اتمام رساند.
نقاش زندگی سخنش از دل زندگی برمی‌خیزد و بر دل زندگی می‌نشیند و این خود ویژگی بزرگ شعر سعدی (ره) است. سعدی صراحتا در موارد متعددی به آیات و احادیث تمثل جسته و سیماب قرآن و اسلام را در آثارس جلوه‌گر ساخته است. اندیسه یکتاپرستی و اعتقادش به توحید بافروتنی عابدانه اظهار شده است.
سعدی (ره) افکار غالب اخلاقی را به صورت قصه بیان کرده و در قصه غرضی را به دنبال می‌کند. از دیدگاه سعدی عقل، علم و عمل سه سرمایه گرانبهاست که باعث تکامل معنوب و مادی می‌شود. وی به رهبران اسلام به ویژه امیرالمؤمنین‌ تاسی میکند و از صاحبان فضیلت و معرفت ستایش به عمل می‌آورد.»
 
کتاب «سعدی‌پژوهی» به همت مهدی حمایت‌خواه در ۱۵۸ صفحه و با شمارگان ۱۰۰ نسخه از سوی انتشارات آیین احمد(ص) قم به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها