-
نامزد گروه «مستند داستانی نوجوان» جایزه کتاب سال دفاع مقدس؛
رزمندهها از ما میخواهند خاطرات زمان جنگ را با زبان طنز بنویسیم
نویسنده کتاب «جنگ پرملات: خاطرات طنز از زندگی پرملات حسین ملات» گفت: رزمندهها در مواجهه و مصاحبهای که با آنها داشتیم این درخواست را از منِ نویسنده داشتند که «خاطرات زمان جنگ را با زبان طنز بنویسید». ادبیات جهان در حوزه کودک و نوجوان نیز، سالهاست که آمیخته با طنز شده است؛ یعنی بچهها طنز را دوست دارند و دنبال میکنند.
-
نامزد گروه «شعر نوجوان» جایزه کتاب سال دفاع مقدس؛
شمارگان اثر به اندازهای نبود تا پایش به کتابفروشیها باز شود!
شاعر کتاب نوجوان «با زبان واژههای لال» گفت: شمارگان این اثر بسیار ناچیز است. احتمالاً همه دوستداران ادبیات کودک و نوجوان از انتشار این مجموعه بیخبرند؛ چون به اندازهای نبود تا پایش به کتابفروشیها باز شود.
-
نامزد جایزه «شعر نوجوان» کتاب سال دفاع مقدس:
میخواستم در حوزه دفاع مقدس برای نسلهای بعدی امانتدار خوبی باشم
مهدی طهماسبیدزکی، شاعر کتاب «سلام لالهها سلام» گفت: به صورت کلی علاقهام به حوزه دفاع مقدس به این دلیل است که دوران کودکی و نوجوانیام در دوران دفاع مقدس طی شد؛ بنابراین سعی کردم برای نسلهای بعدی هم یک امانتدار خوبی باشم. میخواستم آنچه که از مفاهیم دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی به عنوان یک اندوخته داشتم، در یک قالب شعر و در یک نگاه ادبی و بدون شعارزدگی ارائه دهم. تلاش کردم اعتکا بر داشتهها و اندیشههای هنری و ظرفیتهای ادبی داشته باشم.
-
نویسنده کتاب «وقتی بابا رئیس بود» گفت؛
نوجوان به زندگینامه داستانی دور از کلیشه شهدا بیشتر جذب میشود
تقی شجاعی، نویسنده کتاب «وقتی بابا رئیس بود» گفت: اگر نوشتن زندگینامه شهدا به روش داستانی برای مخاطب نوجوان با خلاقیت همراه باشد و از کلیشهها فاصله بگیرد، میتواند مخاطب جذب کند. ضمن اینکه عنایت خود شهید هم همیشه هست.
-
یک نویسنده حوزه کودک مطرح کرد؛
کتاب بیضررترین تفریح و ابزار آموزش به کودکان است
نویسنده کتاب «تولد…تولد…تولدت مبارک» معتقد است همراهی کودک با کتاب باید مانند همراهی او با اسباببازی باشد تا زمانی که بزرگتر شد در میان ابزارهای مختلف کتاب را انتخاب کند چراکه کتاب بیضررترین و بیآسیبترین تفریح، وسیله آموزش و انتقال تجربه است.
-
نویسنده مجموعه «دردسرهای ژیژی در نیوپوچ»:
هیچ سرگرمیای نیست که بچهها چیزی از آن یاد نگیرند
علی بخشی، نویسنده مجموعه «دردسرهای ژیژی در نیوپوچ» گفت: کتاب داستان، اول از همه باید بچهها را سرگرم کند. نویسنده تکنیکهای روایی و صنایع ادبی را پیش از همه به نیتی زیباشناسانه در متن استفاده میکند تا متن زیبا و خواندنی و جذاب به نظر برسد؛ اما قطعاً معناهای آشکار و نهان هر متن هم راهی برای بروز پیدا میکنند. امیدوارم بچهها زبان طنز این کتابها را دوست داشته باشند و با آن ارتباط برقرار کنند.
-
معرفی نامزدهای «گروه کودک و نوجوان کتاب سال ۱۴۰۲»-۱۴
مهمترین آسیبی که کودکان ما را تهدید میکند فقدان خاطره است
عبدالمجید نجفی، نویسنده دو اثر «افسانه دلاوران» و «مردی که از خواب آمد» گفت: خاطرهها مهمترین منبع داستانی یک نویسنده هستند و اکنون مهمترین آسیبی که کودکان ما را تهدید میکند این است که خاطره ندارند. زندگی آنها یک زندگی آپارتمانی است؛ صبح با سرویس به مدرسه میروند و ظهر و عصر هم از مدرسه به خانه میآیند. اینگونه نسل دهه ۹۰ فاقد خاطره شده است.
-
چطور کتابخوان شدم؟-۱۷
مادرم از کتابفروشی جلوی حرم برایم کتابهای ژول ورن میخرید
معصومه میرابوطالبی، نویسنده ادبیات نوجوان درباره مشوق کتابخوانیاش که مادرش بوده است گفت: جلوی حرم (حضرت معصومه (س)) کتابفروشیهای متعددی بود و کتابهای مذهبی میفروختند؛ اما یک کتابفروشی بود که کتابهای داستانی داشت. ما چند هفته یکبار به حرم میرفتیم و اگر کار خوبی کرده بودیم، مادرمان بهعنوان تشویق برایمان از آن کتابفروشی کتاب میخرید. اولین کتابهایی که خریدیم کتابهای ژول ورن بود و خیلیها را هم به عنوان یادگاری نگه داشتهام.
-
گفتوگو با تصویرگران ایرانی کتاب کودک-۳
تصویرگر باید داستان را تماماً از نگاه کودک ببیند
مریم پیروزمهر، تصویرگر کتابهای کودک گفت: تصویرگری کتاب کودک در حال حاضر به نقطه اشباع رسیده است؛ اما این بستر آماده است تا هر کسی که میتواند هنر خود را در آن متفاوت جلوه دهد. دنیای کودکان شیرین و شاد و پر از تخیلهای رنگارنگ است و قطعاً خلق تصاویر باید مناسب با تخیلات کودکان باشد، به گونهای که تصویرگر، داستان را تماماً از نگاه کودک ببیند.
-
دبیر رویداد «یارستان کودکستان»:
هدف ما شناسایی، ارتقا و حمایت از محصولات فاخر حوزه کودک است
عاطفه سعیدی، دبیر رویداد «یارستان کودکستان» گفت: هدف ما از برگزاری این رویداد، شناسایی، ارتقا و حمایت از محصولات فاخر حوزه کودک است؛ ولی به صورت کلیتر، هدف اصلی و مهمتر ما، رشد زیستبوم کودکی و پُر کردن دست کودکستانها از محتوا و محصول فاخر است.
-
کوچکترین رماننویس ایرانی در گفتوگو با ایبنا گفت؛
در نگاه بزرگسالان، بچهها بیشتر مواقع محکوماند که اشتباه میکنند
یسنا کاوشی، نویسنده کودک یا شاید باید دیگر بگوییم نویسنده نوجوان کتاب «گمشده در کوههای عجیب» گفت: در نگاه بزرگسالها، به نوعی بچهها خیلی از مواقع محکوم میشوند که اشتباه میکنند؛ بنابراین در داستانهایشان سعی میکنند که داستان به نوعی برای بچهها آموزنده باشد. من در داستانم سعی کردم این نگاه را نداشته باشم و تلاش کردم که نشان دهم بچهها کارهای درست هم انجام میدهند.
-
معرفی نامزدهای «گروه کودک و نوجوان کتاب سال ۱۴۰۲»-۹
آثار برگزیده کتاب سال باید تبلیغ گستردهتری داشته باشند
حسن احمدی، نویسنده کتاب «دروغ زیبا» گفت: اگر بخواهیم مرور کنیم نمیدانیم چندتا از این کتابهایی که (در جایزه کتاب سال) انتخاب شده در ذهن آدمها مانده است یا براساس آن آثار، فیلم و سریالهایی تولید شده است؟ واقعاً این اتفاق نیفتاده است. کتاب در تیراژ صد و ۲۰۰ منتشر میشود. ای کاش هر کتابی انتخاب میشود تبلیغ گستردهای برایش انجام شود.
-
معرفی نامزدهای «گروه کودک و نوجوان کتاب سال ۱۴۰۲»-۸
تشویق درست علاوهبر نویسندگان، به خودِ ادبیات هم کمک میکند
ریحانه جعفری، نویسنده کتاب «خانهی من کجاست؟» گفت: جایزه کتاب سال هم با توجه به اینکه نویسندگی و مترجمی بسیار شغلهای دشواریاند و کار فرهنگی کردن هم بسیار کار دشواری است، میتواند تشویق خیلی کمککنندهای باشد برای آن فرد که همچنان با انرژی به جلو برود و خستگیاش سبک شود و به سراغ کار بعدی برود.
-
معرفی نامزدهای «گروه کودک و نوجوان کتاب سال ۱۴۰۲»-۵
جایزه کتاب سال به نویسندگان انگیزه میدهد کتاب خوب تولید کنند
محمد میرکیانی، نویسنده سهگانه «ماجرای دشت مرموز» گفت: وقتی کتابی به عنوان کتاب سال (در سطح ملی) مورد توجه قرار میگیرد، خیلی از کسانی که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان هستند برایشان انگیزه ایجاد میشود که کار خوب و جذاب و قابل قبول و مخاطبپذیر تولید کنند.
-
معرفی نامزدهای «گروه کودک و نوجوان کتاب سال ۱۴۰۲»-۳
چرخه توزیع سراسری کتابهای حاضر در جایزه کتاب سال ناقص است
هادی حکیمیان، نویسنده رمان نوجوان «من مهدی آذریزدی هستم» گفت: بعضاً میبینم که کتابهای حاضر در کتاب سال در چرخه توزیع پخش نمیشوند، نهایتاً محدود میشود به تهران؛ این کتابها باید در سراسر کشور پخش شوند، جلسات نقد برای آنها برگزار شود و نویسندگانشان را به مراکز استانها دعوت کرد. میشود این کتابها را معرفی کرد و ترجمه کرد یا اگر کار خوبی است به سینماگران پیشنهاد شود به عنوان کار اقتباسی.
-
داور جشنواره کتاب سال در گفتوگو با ایبنا مطرح کرد؛
به ستاد دائمی کتاب سال کودک و نوجوان نیاز داریم
حسین فتاحی، داور چهلویکمین جشنواره کتاب سال گفت: کتاب سال یک گروه دائمی میخواهد که در طول سال کتابها را بررسی کنند، کتابهایی را که برنده میشوند پیگیری کنند که آیا تبلیغات و اطلاعرسانی مناسب صورت گرفت؟ و…. گروهی که مراسم کتاب سال را دائمی رصد کنند، وجود ندارد.
-
مسلم ناصری در گفتوگو با ایبنا گفت؛
جامعه به شخصیتهایی مانند ابوترابی نیاز دارد
مسلم ناصری، نویسنده کتاب «طوقی و پرنده آهنی» معتقد است که بعضی از شخصیتها، شخصیتهایی هستند که جامعه به آنها نیاز دارد؛ شخصیتهایی که میتوانستند در اوج گرفتاریها، امید را به دیگران سرایت دهند. به عقیده او شخصیت ابوترابی از آن دسته از شخصیتهایی بود که در سختترین لحظات، تلاش میکرد ناامیدی را دور کند.
-
قصهگویان ایرانی-۵
قصهگویی برای بچههای زلزلهزده کرمانشاه حسوحال عجیبی داشت/ با قصه است که گذشته را به آینده وصل میکنیم
وحید خسروی از قصهگویان ایرانی و مدرس قصهگویی گفت: از روزگاری که همه اتفاقات خارج از بحث تکنولوژی بوده و همهچیز بدوی بوده، قصه وجود داشته و امروزی که ما به وسیله تکنولوژی با هم در ارتباطیم، همچنان قصه هست و در آینده که تکنولوژیها به اتفاقات خیلی عجیبوغریب میرسند، باز قصهها هستند.
-
محمدرضا هراتی در گفتوگو با ایبنا بیان کرد؛
داوری کودکان و نوجوانان در دوسالانه «هدهد سفید» کار اثرگذاری است
معاون توسعه کتابخانهها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور گفت: گروه سنی کودک و نوجوان بسیار توانمند هستند و محتوای خوب و کتاب خوب را میشناسند. کودکان و نوجوانان ما بسیار باهوش هستند و توانایی انجام کارهای اثرگذار را دارند. داوری آنها در دوسالانه «هدهد سفید» هم کار اثرگذاری است و موجب میشود که اولاً کتابهای خوب شناسایی شوند، دوماً نویسندهها انگیزه بیشتری پیدا کنند و سوما ناشران هم با نقاط ضعف و قوت آثارشان آشنا شوند و برای تقویت تولیدات خود برنامهریزی کنند.
-
فهرست چهلوچهارم لاکپشت پرنده-۲
پیوند من و پنبه عمیق و عجیب است/ دوست دارم یک کتاب تصویری منتشر کنم
ناهید وثیقی، نویسنده رمان نوجوان «ارتش پنبه و مرگ ماهیهای پرنده» معتقد است ایده داستان طی تجربه سکونت در یک کلبه کوچک جنگلی اتفاق افتاد. او گفت: پیوند و همزمانی سفر من و قهرمان داستان، پنبه، چنان عمیق و عجیب است که نمیتوانم بگویم من او را با خود به جنگل کشاندم یا او مرا کشاند.
-
گیتا رسولی در گفتوگو با ایبنا گفت؛
کتابهای طنز، یک بخش مهم در ادبیات کودکان و نوجوانان آلمان است
گیتا رسولی، مترجم مجموعه «فریدِر» گفت: کتابهای طنز معمولاً به صورت جذاب و آموزشی با داستانها و شخصیتهای مختلف به کودکان و نوجوانان ارائه میشوند. موضوعات مختلفی در طنز کتابهای کودکان و نوجوانان آلمانی وجود دارد. این موضوعات ممکن است از طنزهای مبتنی بر مشکلات مدرسه، دوستی، خانواده، تجربیات روزمره یا موضوعات فانتزی گرفته تا مسائل اجتماعی و محیطزیستی باشد.
-
چطور کتابخوان شدم؟-۱۶
از روستایی دورافتاده به تنها کتابفروشی شهر میرفتم تا با پساندازم چند کتاب بخرم
علیالله سلیمی، نویسنده و روزنامهنگار گفت: در دوره نوجوانی من که در یک روستای نسبتاً دورافتاده در اطراف شهرستان قیدار (خدابنده) سپری شد؛ دسترسی به کتابهای داستانی به این راحتیها هم نبود. باید کیلومترها راه میرفتم تا به شهر میرسیدم و بعد، یکراست به سراغ تنها کتابفروشی شهر که من جایش را یاد گرفته بودم میرفتم و آنجا بود که دیدن ردیف کتابها هوش از سرم میبرد.
-
گفتوگوی ایبنا با نویسنده کتاب «اِلیا و عشق به گلهای کوچک»؛
داستانها ابزار مؤثری در تسهیل فرایند تفکر فلسفی در کودکان هستند
آرش بابایی نویسنده کتاب «اِلیا و عشق به گلهای کوچک» گفت: قصد من از انتشار این کتاب، استفاده از آن در جلسات کندوکاو فلسفی برای کودکان بوده است؛ درواقع، فیزیک کتاب، تنها بهانهای برای پیشکشیدن بحث مفاهیم اخلاقی در محافل کودکانه است.
-
مدیرمسئول کیهانبچهها در واکنش به درگذشت حمید ریاضی گفت؛
همه هنرمندان، کیهانبچهها را با حمید میشناختند
محمدحسین صلواتیان، مدیرمسئول کیهانبچهها، درباره مرحوم حمید ریاضی گفت: حمید ریاضی نزدیک به ۴۰ سال با کیهانبچهها بود. هرچند با بچهها رابطه مستقیم نداشت؛ اما هم دنیایشان را میشناخت و هم علاقه شدیدی به بچهها داشت. ارتباط خیلی خوبش با نویسندگان و تصویرگران، دست ما را باز گذاشته بود و در نقد و بررسی آثار انصافاً کارشناس بود.
-
معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی:
در تربیت سرمایه انسانی مؤلف ضعف جدی داریم
مسعود معینیپور، معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی و مدیر مسئول نشریات «سلام بچهها» و «پوپک» گفت: این حرف درست است که اقتصاد فرهنگی باید وجود داشته باشد و اثری که در حوزه فرهنگی تولید میشود باید متناسب با نیاز مخاطب باشد و بازار فروش داشته باشد؛ اما این به آن معنا نیست که ما اجازه دهیم بازار فرهنگی را کسانی قبضه کنند که متناسب با زیستبوم فرهنگی ما فکر نمیکنند.
-
نویسنده کتاب در گفتوگو با ایبنا بیان کرد؛
«شبحی در پشتبام» مسئله حجاب را به شکل ادبی و هنری روایت میکند
مجید ملامحمدی، نویسنده کتاب «شَبَحی در پشتبام» گفت: مخاطبان نوجوان ما بهخصوص دخترها، به داستانهای جذاب و لطیفی احتیاج دارند که بتواند ماجراهای مربوط به حجاب را بیان کند: چه از جنبههای دینی و آموزههای اسلامی و چه از جنبه ارزشی، حفظ و صیانت.
-
برگزیده چهاردهمین جشنواره بینالمللی «کتابِ سلام» گفت:
«کتابِ سلام» باید ادامه پیدا کند تا آثار بازتاب بهتری داشته باشند
غلامرضا حیدریابهری، نویسنده کتاب «د مثل دوستی» گفت: جشنواره بینالمللی «کتابِ سلام» باید ادامه پیدا کند. برگزاری جشنوارهها برای تشویق معلمان، ناشران، فعالان حوزه نشر و… خیلی خوب است؛ اما در ترویج کتاب، تأثیر چندانی ندارد؛ چراکه ما دنباله جشنواره را نمیبینیم و جشنواره ناقص است.
-
برگزیده چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی «کتابِ سلام»:
نوشتن برای بچهها و بازخوردهایشان بزرگترین جایزه من است
مرضیه فعلهگری، نویسنده کتاب «خانه مرموز مادربزرگ» گفت: نوشتن برای بچهها و دریافت بازخوردهای آنان بزرگترین جایزهای است که میگیرم. مینویسم و دوست دارم داستانهایم خوانده شود. حس دیدهشدن تلاشها همیشه خوشایند است.
-
برگزیده چهاردهمین جشنواره بینالمللی «کتابِ سلام»؛
روشنشدن شمع جایزه «کتاب سال سلام» بسیار ارزشمند است
حسین قربانزاده خیاوی، نویسنده رمان «گریز از سال صفر» گفت: روشنشدن چراغ جایزه «سلام» و روشنماندن چراغ جوایز ادبی دیگر میتواند در غنا و دیدهشدن آثار ادبی مؤثر باشد.
-
داور چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی «کتابِ سلام»:
«کتابِ سلام» یک جشنواره کاملاً بیحاشیه، فنی و قوی است
سیداحمد میرزاده، شاعر کودک و نوجوان گفت: جشنواره «کتابِ سلام» بعد از سالها احیا شد؛ جشنواره خوشنامی که همه اهالی ادبیات کودک و نوجوان، خاطرات خیلی خوبی از آن دارند. اگر یک جاهایی نباشد که کارهای خوب را بررسی و معیار را مشخص کند، این خطر همیشه وجود دارد که ادبیات کودک و نوجوان ما تنزل پیدا کند.