چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
نوشتن برای بچه‌ها و بازخوردهایشان بزرگ‌ترین جایزه من است

مرضیه فعله‌گری، نویسنده کتاب «خانه مرموز مادربزرگ» گفت: نوشتن برای بچه‌ها و دریافت بازخوردهای آنان بزرگ‌ترین جایزه‌ای است که می‌گیرم. می‌نویسم و دوست دارم داستان‌هایم خوانده شود. حس دیده‌شدن تلاش‌ها همیشه خوشایند است.

مرضیه فعله‌گری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره برگزاری جشنواره بین‌المللی «کتابِ سلام» گفت: جشنواره‌های کتاب سال، محلی برای دیالوگ نویسندگان و منتقدان است. نویسنده با انتشار کتاب، اثرش را در معرض خوانش و داوری قرار می‌دهد. امبرتو اکو می‌گوید «تنها چیزی که یک نفر فقط برای خودش می‌نویسد «سیاهه خرید» است؛ اگر نه همه متن‌ها برای مخاطب نوشته می‌شود.» کتاب بدون مخاطب یک روند ناقص است.

این نویسنده ادامه داد: منتقدان و داوران به نمایندگی از مخاطب عام دست به انتخاب می‌زنند و پیشنهادهای خود را اعلام می‌کنند. جشنواره «کتاب سلام» که بعد از سال‌ها فعالیت خود را آغاز کرده، با معرفی فهرست برگزیدگان سلیقه و پسند ادبی‌اش را برای دوست‌داران کتاب و ادبیات علنی کرده است. آرزو می‌کنم با توجه به حجم درخور توجه آثار تولیدی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، اضافه‌شدن این جشنواره تأثیرگذار باشد.

نویسنده کتاب «خانه مرموز مادربزرگ» درباره احساسش نسبت به انتخاب اثرش گفت: نوشتن برای بچه‌ها و دریافت بازخوردهای آنان بزرگ‌ترین جایزه‌ای است که می‌گیرم. می‌نویسم و دوست دارم داستان‌هایم خوانده شود. وقتی می‌بینم توسط عده‌ای خوانده و بعد پسندیده شده خوشحال می‌شوم. حس دیده‌شدن تلاش‌ها همیشه خوشایند است.

فعله‌گری درباره خصوصیات کتابش که باعث برگزیده شدن آن شده، بیان کرد: این رمان چهارمین کتابی است که از من منتشر می‌شود؛ با گذر از سه کتاب کودک، در «خانه مرموز مادربزرگ» کوشیدم به جهان نوجوان نزدیک شوم و ببینم آنجا چه می‌گذرد. در روزگاری که در حال دورشدن از همدیگریم، سرزدن به هم یک موهبت به‌حساب می‌آید. سعی‌ام بر این بود که به گذشته و امروز نگاه کنم. ما جدای از گذشته و سنت ادبی و فرهنگی خود نیستیم.

وی ادامه داد: محل وقوع داستان در دماوند است؛ این شهر با روایت‌هایی از ضحاک، فریدون و کاوه درآمیخته و بدل به اسطوره شده است. شخصیت‌های کتاب که دوقلو هستند به‌ناچار به خانه مادربزرگ‌شان اسباب‌کشی می‌کنند. مادربزرگ برایشان چیستان و معماهای زیادی مطرح می‌کند و می‌خواهد به‌واسطه آن با نوه‌هایش حرف بزند؛ مادربزرگی که چند ماه است مُرده. حرف‌زدن با مردگان چه حسی دارد؟ آیا کسی این تجربه را داشته؟ در این کتاب دوست داشتم به این بپردازم که خانواده همیشه هوای هم را دارد. مادربزرگی که از دنیا رفته اما همچنان مراقب بچه‌های خود است و با معماهای خود می‌خواهد راهی نشان بدهد.

فعله‌گری در انتهای صحبت‌های خود از تأثیر جشنواره‌ها در ترویج اثر نویسنده گفت: متأسفانه به‌رغم برنامه‌ریزی و خواست جوایز و جشنواره‌ها در معرفی و ترویج آثار منتخب، تجربه نشان داده که تأثیر محسوسی در توجه‌دادن مخاطب و فروش کتاب ایجاد نمی‌کنند. مشکل کجاست؟ چه فاصله‌ای بین جامعه و جوایز وجود دارد؟ این‌ها قابل بررسی است. خواست اصلی نویسنده دریافت جایزه از سمت خوانندگان است. هر مخاطب با خرید کتاب جایزه‌ای به نویسنده آن می‌دهد. امیدوارم این جایزه باعث شود تا دوستان زیادی بین بچه‌ها پیدا کنم.


رمان نوجوان «خانه مرموز مادربزرگ» نوشته مرضیه فعله‌گری در پاییز ۱۴۰۱، در ۸۸ صفحه و به بهای ۳۵ هزار تومان از سوی انتشارات قدیانی به بازار عرضه شد و هفته گذشته در جشنواره «کتاب سلام» به عنوان رمان سال برگزیده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط