یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
نویسندگان تازه‌کاری دیدم که نگاه و قلم جذابی برای کودکان داشتند

مجید ملامحمدی گفت: یکی از امتیازهای برگزاری این دوره از جشنواره در گروه داستان کودک، پیداکردن نویسندگان نوقلم و تازه‌کاری بود که کتاب‌های خوب و درخور توجهی داشتند؛ کتاب‌هایی که مخصوصاً از جهت به‌روز بودن، نوع نگاه نویسنده و روانی قلم برای مخاطبان کودک جذاب بودند.

مجید ملامحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره کیفیت آثار داستانی کودک (تألیف و ترجمه) که در این دوره از جشنواره بررسی شده است، گفت: آثار خوب و قوی در میان کتاب‌هایی که بررسی شد کم بودند؛ اما آن تعدادی هم که به عنوان آثار منتخب درنظر گرفتیم، کتاب‌های درخور توجه و مناسبی بودند.

این نویسنده کودک و نوجوان، درباره کشف استعدادهای جدید نویسندگی در تازه‌های سال ۱۴۰۱ بیان کرد: یکی از امتیازهای برگزاری این دوره از جشنواره در گروه داستان کودک، پیداکردن نویسندگان نوقلم و تازه‌کاری بود که کتاب‌های خوب و درخور توجهی داشتند. کتاب‌هایی که به نظر من، مخصوصاً از جهت به‌روز بودن، نوع نگاه نویسنده و روانی قلم برای مخاطبان کودک جذاب بودند.

وی درباره موضوعات این کتاب‌ها توضیح داد: در آثار کودک موضوعات متنوع است؛ اما جالب بود که نگاه‌ها به سوژه‌های انتخاب‌شده برای بچه‌ها خیلی نو بود. بیشترِ آثار در فضای فانتزی با دست‌مایه و محتوای طنز بودند. برای بچه‌ها این نوع کتاب‌ها جذاب هستند و تصاویر خیلی خوبی هم دارند که می‌توانند توجه آن‌ها را جلب کنند. به نظر من در گروه کودک و نوجوان کتاب‌هایی را دیدیم که با بچه‌های ایرانی و فضای ایرانی در ارتباط بوده و مطمئناً در جهت جذب کودکان و تشویق آن‌ها به مطالعه کتاب و همچنین تأثیر آن‌ها از لحاظ محتوایی خیلی خوب هستند. به‌طور کل، شاید یکی از دلایل اینکه آمار کودکان و نوجوانان کتابخوان بالا رفته است، نوع داستان‌های جدید، محتوای خوب و فرم و تصویرگری‌های جذاب است که در کتاب‌های اخیر منتشرشده از سوی ناشران دیده می‌شود.

این داور راجع‌به آثار داستانی معارفی و دینی که پرداختن به آن‌ها یکی از رویکردهای جشنواره چهاردهم است، گفت: در بخش معارفی و داستان‌های دینی کتاب‌های جذاب و جدیدی دیده شد؛ اما کم بود. این تعداد کتاب نسبت‌به حجم کل آثار جشنواره، کم بود و طبیعتاً توقع بر این است که عموم ناشران به مقوله آثار دینی و محتوای اخلاقی و سبک زندگی بیشتر توجه کنند. البته بعضی از ناشران خیلی خوب به این مقوله‌ها پرداخته‌اند؛ اما تعدادشان انگشت‌شمار است.

مجید ملامحمدی نظر خود را درباره برگزاری دوره چهاردهم این‌طور عنوان کرد: خیلی خوش‌حال شدم که این جشنواره دوباره برگزار شد. من همیشه در جشنواره‌های «کتابِ سلام» به عنوان داور یا یکی از عوامل اجرایی حضور داشته و دیده‌ام که غالب برگزیدگان از این جشنواره راضی بوده‌اند؛ به این دلیل که نگاه جشنواره همه‌جانبه بود و در هر طیفی برگزیده داشت، به‌خصوص در زمینه دین خیلی پررنگ حضور داشت. امسال نیز توسط داوران آثار به دقت دیده شد. در بخش دین و تصویرگری هم آثار خوبی مشاهده کردیم. معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در برپایی دوباره جشنواره تأثیر زیادی داشته است و امیدوارم که از این به بعد، وقفه‌ای در کار جشنواره نبینیم.

اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی «کتابِ سلام» پنجشنبه (۱۴ دی‌ماه ۱۴۰۲) در قم برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط