جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
داستان‏‌ها ابزار مؤثری در تسهیل فرایند تفکر فلسفی در کودکان هستند

آرش بابایی نویسنده کتاب «اِلیا و عشق به گلهای کوچک» گفت: قصد من از انتشار این کتاب، استفاده از آن در جلسات کندوکاو فلسفی برای کودکان بوده است؛ درواقع، فیزیک کتاب، تنها بهانه‌‏ای برای پیش‌‏کشیدن بحث مفاهیم اخلاقی در محافل کودکانه است.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- فاطمه نعمتی: «اِلیا و عشق به گلهای کوچک» اثر آرش بابایی است. او این اثر را بر مبنای انتقال این مفهوم نوشته است که کودکان، محبت‌کردن به دیگران را بیاموزند و تفاوتی بین آن‌ها قائل نشوند. این تفاوت را اِلیا، دختر کوچک داستان، وقتی می‌فهمد که یکی از گل‌های باغچه خانه‌شان دیگر شاداب نیست و دارد پژمرده می‌شود؛ در حالی که او تمام‌وقت درحال محبت و رسیدگی به گلی دیگر بوده است.

این اثر به دنبال انتقال مفاهیمی مانند عشق‌ورزی، تأثیر محبت به دیگران و در کل، ارزش‌های ناب انسانی به کودکان است تا آن‌ها را به تفکر وا دارد. انتقال مفاهیم فلسفی به کودکان، یکی از اساسی‌ترین وظایف معلمان و مربیان است و در این اثر نویسنده تلاش کرده این وظیفه را به گونه‌ای انجام دهد.

آرش بابایی، پژوهشگر فلسفه تعلیم و تربیت و مؤسس «کانون فلسفه و معنای زندگی» در دانشگاه بوده است و به عنوان تسهیل‌گر در حوزه فلسفه برای کودکان فعالیت می‌کند. با او درباره کتاب «اِلیا و عشق به گلهای کوچک» گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

- این کتاب، چندمین اثر کودک شماست؟

چهارمین اثر من است. سه کتاب قبلی، در قالب ترجمه از زبان آلمانی بوده است.

-‬ داستان، شروع، میانه و پایان سرراستی دارد و پیام آن هم مستقیم است. در بحث کتاب‌های فلسفی، بیشتر سعی می‏‌شود غیرمستقیم، پیام‌‏های اخلاقی به مخاطب ارائه شود. چرا شما روش مستقیم را انتخاب کردید؟

هدف از روایت این داستان، القای حس محبت و عشق به دیگران در وجود کودکی است که در ابتدای راه اندیشه‏‌ورزی است. بله، صحیح می‏‌فرمایید؛ شروع، میانه و پایان این داستان، سرراست است؛ ولی احساس می‌‏کنم پیام آن، وجه غیرمستقیم دارد. درواقع، جریان این قصه، مفهوم محبت را با بهانه ابراز عشق به گل‌‏ها برای کودک یادآوری کرده و بر ارزش اخلاقی آن تأکید می‌‏کند و از جنبه روان‌‏شناختی، کودک، پاسخ از محرک اولیه را به دایره هم‌‏نوعانش تعمیم داده و آن را در بُعد انسانی تمرین می‌کند.

-‬ نوع روایت داستان، ساده و حتی شاید بتوانیم بگوییم ابتدایی به نظر می‏‌رسد. انگار مخاطب کوچک‌‏تان را دست‏‌کم گرفته‬‌اید. آیا رده‌‏بندی سنی مخاطب کتاب، شما را بر آن داشت که این‌‏طور بنویسید یا دلیل دیگری داشتید؟

بله، نوع روایت داستان، ساده و حتی به زعم شما، شاید ابتدایی است. موضوع، دست‏‌کم گرفتن قدرت ذهن کودکان نیست. به‏‌خصوص در سال‏‌های اخیر، شاهد اصلاح روش کتابخوانی در جامعه ایرانی هستیم. همواره توصیه بر این است که به‏‌منظور بهره‌‏وری بیشتر و مؤثرتر، خوانش کتاب اعم از ساده و پیچیده در تمام گروه‌‏های سنی، در حضور یک فرد تسهیل‌گر و به‌‏صورت اجتماع پژوهشی انجام گیرد. قصد من از انتشار این کتاب، استفاده از آن در جلسات کندوکاو فلسفی برای کودکان بوده؛ درواقع، فیزیک کتاب، تنها بهانه‌‏ای برای پیش‌‏کشیدن بحث مفاهیم اخلاقی در محافل کودکانه است.

-‬ در پشت جلد کتاب نیز، به انتقال مفاهیم فلسفی به کودکان اشاره کرده‌‏اید. چرا نیاز است که کودکان با این مفاهیم آشنا شوند؟

همان‏‌طور که در کتاب «از حیرت تا اندیشه» نیز به آن اشاره کرده‌‏ام، آموزش فلسفه یا به عبارتی، انتقال مفاهیم فلسفی به کودکان، به آن‌‏ها کمک می‏‌کند تا بهترین نسخه از خودشان را کشف کنند و به دنبال یافتن معنای واقعی زندگی در زمینه‌‏هایی مانند اخلاق، عدالت، آزادی و سایر ارزش‏‌های بنیادین بروند. این نوع از آموزش به آن‏‌ها کمک می‌‏کند که به شیوه‌‏ای پویا، خلاقانه و منطقی با مسائل پیچیده روبه‌رو شده و در نهایت به‌‏طور عمیق‏‌تری، درکی از جهان و خودشان پیدا کنند.

-‬ در زمینه تسهیل‌گری حوزه فلسفه برای کودکان تجربه دارید. درباره فعالیت‌‏هایی که در این زمینه انجام می‏‌شود بگویید.

فعالیت‌‏های تسهیل‌گری حوزه فلسفه برای کودکان، قدم مهمی برای تشکیل یک زیرساخت فکری و اندیشه‏‌ای در کودکان است که می‌‏تواند آن‌‏ها را به دنیای جذاب و پُرمعنای فلسفه معرفی کند. ترجمه مفاهیم فلسفی به زبان ساده برای کودکان، این امکان را فراهم می‌‏کند تا با مفاهیم پایه فلسفی آشنا شوند. این فعالیت‌‏ها با فراهم‏‌کردن فضایی برای تفکر و اندیشه، قدرت خلاقیت کودکان را تقویت می‌کنند.

- نقش داستان و ادبیات در تسهیل‌گری فلسفه برای کودکان چیست؟

داستان‏‌ها و ادبیات به‌‏عنوان یک ابزار مؤثر و جذاب می‌‏توانند در تسهیل فرایند تفکر فلسفی در کودکان، نقش بسیار مهمی ایفا کنند. داستان می‌‏تواند مفاهیم فلسفی را به یک شکل قابل درک برای کودکان تبدیل کند. این سبک از نوشتار، به کودکان این امکان را می‏‌دهد تا با اطمینان به مفاهیم پیچیده نزدیک شوند. از طریق داستان‌‏ها، ماجراجویی‏‌ها به‌‏صورت زنده و جذاب برای کودکان ارائه می‏‌شوند. شخصیت‏‌های داستانی، می‌‏توانند الگوهایی قوی برای تفکر فلسفی در دنیای کودکان باشند. هم‏چنین از داستان‌‏ها می‏‌توان برای آموزش ارزش‏‌ها و اخلاقیات بهره برد.

-‬ کتاب‌‏های دیگری هم با رویکرد کتاب «اِلیا و عشق به گل‏های کوچک» در دست نگارش یا چاپ دارید؟

در حال حاضر خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط