جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
امروز حوزه نیازمند عامل و محقق است

قم - عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امروز حوزه علمیه نیازمند عالم و محقق است، گفت: وجود سیاه لشکر خوب است ولی استوار بودن موجب می‌شود که مذهب حفظ شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آیت‌الله رضا استادی در آئین معرفی موسوعه معارف «اهل البیت فی الکتب الاربعه» که در سالن همایش‌های بنیاد علوم وحیانی اسراء برگزار شد، گفت: خدمت به حدیث و ائمه یک اقدام ارزشمند است که همه باید از این اقدام حمایت کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر مسلمانان پس از رحلت رسول خدا (ص)، امام خود را به درستی انتخاب می‌کردند، مشکلات به وجود نمی‌آمد، مطرح کرد: در آیات قرآن کریم و احادیث و روایات رسول خدا (ص) امام و ولی مومنین معرفی شده بود ولی کسی به این آیات و روایات استناد نکرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه شیعیان اهل بیت (ع) تا زمان امام باقر (ع) بسیاری از احکام را نمی‌دانستند، عنوان کرد: علت این اتفاق نیز این بوده است که در ابتدای مسیر، امام خود را به درستی انتخاب نکردند.

وی با اشاره به اینکه مردم در آن زمان از ظرفیت اهل بیت (ع) استفاده نمی‌کردند، خاطرنشان کرد: اگرچه اهل بیت (ع) در آن زمان حضور داشتند ولی مردم مسائل و مشکلات خود را از اهل بیت (ع) نمی‌پرسیدند.

استادی با بیان اینکه امام صادق (ع) احیای امر اهل بیت (ع) را انجام دادند، تصریح کرد: ما نیز وظیفه داریم با بیان احادیث و روایات این مسیر احیای امر اهل بیت (ع) را ادامه دهیم.

وی با اشاره به اینکه انسان جایز الخطا است، یادآور شد: اساتید، فضلا و بزرگان حوزه در زمان خود با تمام محدودیت‌ها برای جمع آوری احادیث تلاش کردند و ممکن است اشتباهاتی نیز در این مسیر مرتکب شده باشند ولی نباید این اشتباهات را به رخ بکشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر تلاش این بزرگان حوزه نبود، تمام معارف اهل بیت (ع) امروز از بین می‌رفت، گفت: ما طلاب و حوزویان وظیفه داریم همواره از افرادی که در طول تاریخ به احادیث و روایات خدمت کردند، تقدیر و تجلیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز حوزه علمیه نیازمند عالم و محقق است، بیان کرد: وجود سیاه لشکر خوب است ولی استوار بودن موجب می‌شود که مذهب حفظ شود.

امروز حوزه نیازمند عامل و محقق است

در روایات اهل بیت (ع) برخی نکات بی‌نظیر و بدون نمونه مطرح شده است

حجت‌الاسلام محمدصادق کاملان در بخش دیگری از این برنامه گفت: جلسات نخستین فراهم کردن مقدمات تدوین موسوعه معارف اهل بیت (ع) حدود یک سال زمان برد.

وی با اشاره به اینکه برای این اقدام کار خود را از کتب اربعه با تنظیم مرحوم فیض آغاز کردیم، مطرح کرد: ده‌ها مشکل برای بیان کردن محتوای یک روایت بدون دخل و تصرف وجود دارد.

مسئول موسسه معارف وحیانی ثقلین با بیان اینکه مرحوم فیض در مقدمه سوم وافی به این موضوع اشاره کرده است، عنوان کرد: در طول بیش از ۲۰ سال کتب اربعه بر مبنای وافی به تکمیل رسید.

وی با اشاره به اینکه سپاس بیش از ۲۰ جلد کتاب بحارالانوار مورد بررسی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: در کتاب بحارالانوار تقطیع‌های عجیبی رخ داده است.

کاملان با بیان اینکه تفاوت میان روایات بحار موجب شد که به منابع رجوع کنیم، تصریح کرد: برخی از این تفاوت‌ها، تفاوت مغیر معنا بوده است که در این موسوعه به آن اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه این موسوعه متشکل از ۱۲ جلد کتب اربعه، ۱۰ جلد روایات و ۲ جلد مقالات مربوط به روایات است، یادآور شد: پس از این موسوعه به بیان آیات قرآن کریم خواهیم پرداخت.

مسئول موسسه معارف وحیانی ثقلین با بیان اینکه در روایات اهل بیت (ع) برخی نکات بی‌نظیر و بدون نمونه مطرح شده است، گفت: البته استخراج این نکات باید توسط افراد متخصص انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها