دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
هدف ما شناسایی، ارتقا و حمایت از محصولات فاخر حوزه کودک است

عاطفه سعیدی، دبیر رویداد «یارستان کودکستان» گفت: هدف ما از برگزاری این رویداد، شناسایی، ارتقا و حمایت از محصولات فاخر حوزه کودک است؛ ولی به صورت کلی‌تر، هدف اصلی و مهم‌تر ما، رشد زیست‌بوم کودکی و پُر کردن دست کودکستان‌ها از محتوا و محصول فاخر است.

عاطفه سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره رویداد «یارستان کودکستان» توضیح داد: یارستان کودکستان توسط دبیرخانه ظرفیت‌های مردمی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تشکیل شده است. سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک زیرمجموعه آموزش و پروش است و برای کودکان ۰ تا ۷ سال تأسیس شده است. از زمان این تأسیس تقریباً دو سال می‌گذرد و یک سال است که دبیرخانه ظرفیت‌های مردمی تشکیل شده است. این نهاد خیلی بدیع است و تابه‌حال در جمهوری اسلامی نداشتیم. نهاد دبیرخانه ظرفیت‌های مردمی حد واسط مجموعه‌های مردمی با نهاد دولتی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است و این نهاد زیرمجموعه آموزش و پروش است.

وی ادامه داد: دبیرخانه ظرفیت‌های مردمی، دو دوره رویداد یارستان کودکستان را برای سازمان اجرا کرده است. ماهیت یارستان کودکستان، شناسایی، ارتقا و حمایت از محصولات فاخر حوزه کودک است؛ یعنی محصولاتی که برای کودکان یا والدین و مربیان تولید شده، یارستان کودکستان شناسایی و ارزیابی می‌کند و آن‌هایی را که سطح‌شان کفایت نمی‌کند ارتقا می‌دهد و از آن‌هایی که سطح‌شان کفایت می‌کند حمایت می‌کند.

سعیدی درباره اهداف یارستان کودکستان گفت: همان‌طور که پیش‌تر هم گفتم، هدف ما از برگزاری این رویداد همان شناسایی، ارتقا و حمایت از محصولات فاخر حوزه کودک است؛ ولی به صورت کلی‌تر، هدف اصلی و مهم‌تر ما، رشد زیست‌بوم کودکی و پُر کردن دست کودکستان‌ها از محتوا و محصول فاخر است. محور ویژه ما، بسته‌های تربیتی و یادگیری است که همان کتاب کارها و بسته‌هایی است که در کودکستان‌ها در طول سال استفاده می‌شود. این بسته‌ها می‌تواند جامع یا غیرجامع باشد. بسته‌های جامع یا اصلی یعنی محصولی که به صورت کاملاً یکپارچه در کودکستان استفاده می‌شود. محصول غیرجامع یا مکمل، محصولی است که یک موضوع خاص را هدف گرفته است مانند سواد مالی؛ چنین بسته‌هایی می‌توانند در کودکستان استفاده شوند، ولی محتوای اصلی کودکستان نیست. محتوای این بسته‌ها، کتاب کار، راهنمای مربی یا راهنمای والدین است و می‌تواند بخشی از این موارد را داشته باشد یا نداشته باشد؛ اما باید محتوای راهنمای مربی یا کتاب کار را داشته باشد.

دبیر رویداد یارستان کودکستان درباره آموزش‌هایی که در رویداد سوم یارستان کودکستان داده می‌شود، صحبت کرد: آموزش‌ها شامل یک‌سری تجربه‌نگاری‌هاست که توسط تولیدکننده‌ها ارائه می‌شود. یک‌سری آموزش‌ها هم در آپارات ارائه می‌شود. به غیر از این، ما در رویدادهای قبلی، چند رویداد ارتقا داشتیم که در آن‌ها آموزش‌های جنبه‌های کسب‌وکار و آموزش‌های نسبت‌به شاخص محصول مطلوب را ارائه کردیم.

سعیدی درباره حمایت‌هایی که در این رویداد صورت می‌گیرد، این‌طور توضیح داد: اولین حمایت‌مان، معرفی محصول به کودکستان‌های سراسر کشور بود؛ به آن‌ها جوایز نقدی اعطا و در سایت معرفی کردیم. علاوه بر این، امسال برای اولین‌بار فروشگاه یارستان کودکستان را احداث کردیم و در آن حدود ۶ میلیارد تومان فروش داشتیم؛ اما حمایت‌های جدیدی که در رویداد یارستان ۳، تدارک دیده‌ایم به این صورت است که خودِ شرکت‌کننده جایزه‌اش را انتخاب کند. شرکت‌کننده می‌تواند انتخاب کند که وام بگیرد یا محصولش معرفی شود یا اینکه از او محصول را خریداری کنیم. ممکن است شرکت‌کننده حمایت تبلیغاتی یا ارتقایی از ما بخواهد. ما بسته به محصول و محور محصول، یک اعتبار ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی به تولیدکنندگان ارائه می‌دهیم. این اعتبار در حمایت‌های مختلفی که قابلیت انجام دارد و با توجه به گفت‌وگوهایی که بین‌مان صورت می‌گیرد، اختصاص داده می‌شود.

مسئول سومین رویداد یارستان کودکستان در انتهای صحبت‌های خود از محورهای فعالیت این رویداد گفت: در هر دوره محورهای فعالیت یارستان کودکستان متفاوت بوده است. محور فعالیت‌های سومین رویداد یارستان کودکستان به این شکل است که در دوره‌های قبل کتاب کارها و بسته‌ها جدا از هم بودند؛ ولی در این دوره این دو محور ترکیب شده‌اند. محور کتاب کودک داریم که مخاطب آن خودِ کودک است. محور اسباب‌بازی، محور نرم‌افزار و بازی دیجیتال با مخاطب کودک را داریم. برای مخاطب والدین و مربی، محور راهنمای مربی و والدین را داریم که هر نوع محصول و در هر قالبی که مخاطبش مربی و والدین است، داخل این محور قرار می‌گیرد. محور جدیدی را که راه‌اندازی کرده‌ایم، محور سرود، ترانه و لالایی است که این محور امسال و به همراهی سینما پیش می‌رود. این محور، محور تازه‌تأسیسی است که هر نوع نماهنگ یا موسیقی و سرودی که به صورت حرفه‌ای انجام‌شدنی باشد، در این محور جا می‌گیرد. سرودهایی که در کودکستان تقلیدی باشند، کاربردی ندارد و سرودها حتماً باید تولیدی خودِ آن کودکستان باشد.

لازم به یادآوری است که علاقه‌مندان به شرکت در رویداد یارستان کودکستان ۳ می‌توانند تا تاریخ ۵ اسفندماه ۱۴۰۲ آثار خود را در سایت یارستان کودکستان به آدرس https://yarestankoodakestan.ir ثبت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط