چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۱:۰۲
داستان‌‌هاي "ليمو ترش" از واقعيت‌ جنگ برآمده‌‌اند

منتقدان حاضر در نشست نقد و بررسي مجموعه داستان "ليمو ترش" در سراي اهل قلم به اين جمع‌بندي رسيدند كه نويسنده كتاب به نسل پس از جنگ تعلق دارد و اغلب داستان‌ها به واقعيت‌هاي جنگ تحميلي عراق عليه ايران پرداخته‌اند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) نشست نقد و بررسي مجموعه داستان "ليمو ترش"، با حضور داوود ملكي، نويسنده اثر و منتقدان، احسان عباسلو و علي‌الله سليمي در سراي اهل قلم برگزار شد.

ملكي اين نشست را با خوانش بخش‌هايي از داستان "احتياط، جاده لغزنده است" آغاز كرد. سپس علي‌الله سليمي، مجموعه داستان "ليمو ترش" را در گروه آثار مرتبط با دفاع مقدس دانست و اظهار داشت: نويسنده اين اثر به نسل پس از جنگ تعلق دارد. اين نويسندگان معمولا به تبعات جنگ در شهرها مي‌پردازند.

وي ادامه داد: داوود ملكي در داستان‌هاي كتاب "ليمو ترش" به شهرهايي كه جنگ را تجريه كرده‌اند، سر زده و حوادث آن مناطق را انعكاس داده است. بنابراين نويسنده، داستان‌ها را با طرحي خطي و حادثه محور نوشته است.

سپس احسان عباسلو اظهار داشت: هر كسي كه در دوران جنگ زندگي كرده و متاثر از تبعات آن بوده، جنگ را تجربه كرده است. حتي بازي كودكان در دوران جنگ تحميلي عراق عليه ايران متاثر از اين حادثه بوده است.

وي با اشاره به ميزان موفقيت آثار نويسندگاني كه جنگ را تجربه كرده‌اند، تصريح كرد: اين قضاوت براي آثار نويسندگاني كه جنگ را تجربه كرده‌اند و نويسندگاني كه در آن دوران حضور نداشته‌اند به كار تطبيقي نياز دارد. در حالي كه تصور بر اين است، كساني كه حادثه‌اي را تجربه نكرده‌اند، از تخيل قوي‌تري برخوردارند و تخيل نيز از عناصر اساسي نگارش داستان است. بنابراين كساني كه در جنگ تحميلي حضور نداشتند نيز مي‌توانند آثار خوبي ارايه دهند.

عباسلو با اشاره به داستان‌هاي مجموعه "ليمو ترش" گفت: اغلب داستان‌هاي داوود ملكي به مسايل پس از جنگ مي‌پردازند و ديگر داستان‌ها حوادث داخل جبهه‌ها را بازگو مي‌كنند. نويسنده در اين داستان‌ها صريح است و لايه زيريني براي داستان‌هايش وجود ندارد. وي زواياي مختلف جنگ تحميلي عراق عليه ايران را در موقعيت‌ها و از نگاه شخصيت‌هاي مختلف نشان مي‌دهد، اما بر حوادث و رويدادها تمركز داشته است.

اين منتقد اضافه كرد: بر همين اساس در برخي از داستان‌هاي اين كتاب، شخصيت‌پردازي‌ها از بين رفته و مخاطب در جايي كه به پيوند با شخصيت نياز دارد، از او فاصله مي‌‌گيرد.

وي در ادامه با انتقاد از مشخص نبودن راوي برخي از داستان‌ها، درباره داستان "وقتي خداي پروانه دوستت داشته باشد"، خاطرنشان كرد: داوود ملكي در اين داستان از شيوه نامه‌نگاري استفاده كرده كه گرچه روشي قديمي است، اما به زيبايي اين داستان افزوده است.

احسان عباسلو همچنين خوانندگان كتاب "ليمو ترش" را مخاطب عام دانست و تصريح كرد: در داستان‌هاي اين كتاب واقعيت‌هاي جنگ تحميلي عراق عليه ايران روايت شده، اما نويسنده بايد براي زيبا شدن آن‌ها در بيان ماجراها بيشتر فكر مي‌كرده تا مخاطب امروز بتواند از اين آثار بيشتر لذت ببرد. ادبيات امروز پردازشي متفاوت از ادبيات زمان جنگ را مي‌طلبد.

وي با اشاره به اهميت توجه به ادبيات دفاع مقدس و نگاه جدي‌تر نويسندگان به اين حوزه گفت: در اين گونه ادبي به دنبال ايجاد پالايش دروني براي مخاطبيم. بنابراين تعامل شخصيت‌ها در داستان‌هاي جنگي بايد به صورتي باشد كه همزمان احساسات شخصيت‌هاي داستان، براي مخاطب نيز به وجود آيند.

در پايان نشست نقد و بررسي مجموعه داستان "ليمو ترش"، داوود ملكي،‌ نويسنده كتاب به انتقادهاي وارد شده پاسخ داد و اظهار داشت: در اغلب بخش‌هاي اين داستان‌ها و در فرم و محتوا نوآوري ايجاد كرده‌ام. همچنين پايان اغلب آن‌ها را عمدا باز گذاشتم كه وقتي مخاطب امروز داستان را مي‌خواند، بتواند با تصور لحظات رخ دادن حوادث، پايان را خود متصور شود.

كتاب "ليمو ترش" شامل 8 داستان كوتاه و يك داستان بلند با موضوع دفاع مقدس است. "مهم نيست"، "پشت روشنايي روز"، "داغ"، "امانت"، "احتياط، جاده لغزنده است"، "يادگار خون سرو"، "دوباره تو بُردي"، "بايد از روي جنازه‌ام رد بشي" و "وقتي خداي پروانه دوستت داشته باشد" عناوين داستان‌هاي اين مجموعه‌اند. كتاب "ليمو ترش" به تازگي توسط انتشارات نيلوفر سپيد منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط