سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۷
كشف استعدادها، هدف جشنواره داستان كوتاه پايداري

رضا حاجي‌آبادي، يكي از بانيان برگزاري اولين جشنواره داستان كوتاه پايداري گفت: كشف استعدادهاي تازه، يكي از اهداف ما در اين جشنواره بود. آن‌جايي كه جنگ را مردم اداره كرده‌اند، بايد تلاش كنيم كه روايت جنگ نيز توسط آن‌ها صورت گيرد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) آيين رونمايي از دفترهاي اول و دوم "كتاب پايداري 89"، شامل آثار منتخب اولين جشنواره داستان كوتاه پايداري، پیش از ظهر امروز (24 اسفند ماه 89) در سراي اهل قلم برگزار شد.

رضا حاجي‌آبادي، مدير مسوول انتشارات هزاره‌ققنوس و يكي از بانيان برگزاري اين جشنواره ادبي، به ارايه گزارش مختصري از چگونگي برپايي آن پرداخت و گفت: فراخوان اولين جشنواره داستان كوتاه پايداري، به مناسبت سي‌امين سالگرد دفاع‌مقدس، در شهريور ماه امسال منتشر شد و در كمتر از يك ماه، حدود 300 عنوان داستان كوتاه و داستان كوتاهِ كوتاه به دست ما رسيد.

وي اين تعداد اثر را براي يك جشنواره خصوصي، رضايت‌بخش خواند و افزود: اين موضوع، نشانگر اعتماد نويسندگان به بانيان اولين جشنواره داستان كوتاه پايداري و انتشاراتي‌هاي هزاره‌ققنوس، سفير اردهال و پويا نقش است.

نويسنده كتاب "فرياد محراب" با تقدير از خبرگزاري كتاب ايران، معاونت فرهنگي ـ هنري شهرداري تهران و فرهنگسراهاي پايداري و ارسباران، به پاس همكاري در زمينه برگزاري هر چه بهتر اولين جشنواره داستان كوتاه پايداري، تصريح كرد: كشف استعدادهاي تازه در حوزه ادبيات پايداري، يكي از اهداف ما در اين جشنواره بود. در طول 30 سال اخير، نويسندگان ثابتي در اين عرصه قلم زده‌اند و از آن‌جايي كه جنگ را مردم اداره كرده‌اند، بايد تلاش كنيم كه روايت جنگ نيز توسط آن‌ها صورت گيرد.

سپس، ابوالقاسم حسين‌جاني، شاعر اظهار داشت: پايداري، حكايت زندگي است و اين داستانك‌ها حكايت زندگي ماست. به نظر من، اگر يك درصد از پايداري، روي مين رفتن است، 99 درصد آن، پاي روي مَن گذاشتن است.

وي در ادامه، خواندن و نوشتن را دو بال پرواز توصيف و خاطرنشان كرد: كسي كه مي‌نويسد، از درون به بيرون سير كرده و كسي كه مي‌خواند، از بيرون به درون حركت مي‌كند. اگر اين دو با هم جمع نشوند، هيچ پروازي صورت نمي‌گيرد.

حسين‌جاني با اشاره به ديدگاه امام‌علي (ع) مبني بر اين‌كه "كتاب، خود انسان است"، اضافه كرد: كتاب‌هايي كه به قلم انسان‌ها نوشته مي‌شوند، جلوه كوچكي از كتاب اصلي انسان هستند.

در ادامه آيين رونمايي از دفترهاي اول و دوم "كتاب پايداري 89"، محمدجواد جزيني، دبير اولين جشنواره داستان كوتاه پايداري، با اشاره به برگزاري جشنواره‌هاي ادبي متعدد در طول سال با محوريت دفاع‌مقدس اظهار داشت: تاكنون، بيش از 8هزار عنوان كتاب توسط نهادهاي دولتي درباره جنگ منتشر شده و جشنواره‌هاي مختلفي هم برگزار شده است، اما شايد بتوان گفت كه 94 درصد از اين آثار به چاپ دوم نمي‌رسند!

وي ادامه داد: سال گذشته جشنواره ای با هزينه‌اي بالغ بر 3ميليارد تومان برگزار شد و تنها 17 درصد از اين بودجه، به نويسندگان رسيد و بقيه آن صَرف كارهاي جانبي شد. در حالي كه قرار است، نويسندگان را در اين جشنواره‌ها تشويق و حمايت كنند! .

اين نويسنده دفاع‌مقدس، جنگ را وضعيتي انساني ارزيابي كرد و گفت: مردم به دليل كليشه‌اي كه از ادبيات دفاع‌مقدس ساخته شده، از نزديك شدن به اين آثار پرهيز مي‌كنند. نويسندگان همواره، سربازان خط مقدم صلح‌اند و گاهي در مرز ميان صلح و جنگ قلم می زنند. اگر نويسندگان نتوانند، نسبت خود با صلح را مشخص كنند، ادبيات شكل نمي‌گيرد. ‌

دبير اولين جشنواره داستان كوتاه پايداري با گراميداشت ياد و خاطره شهدا خاطرنشان كرد: اميدوارم كه اين جشنواره، نقطه عطفي براي شنيدن صداهاي مختلف در ادبيات دفاع‌مقدس باشد.

سپس نرگس آبيار، يكي از داوران اولين جشنواره داستان كوتاه پايداري، با ابراز خُرسندي از حضور در روند بررسي آثار اين جشنواره، بر متفاوت بودن داستان‌هاي ارسالي تاكيد كرد و ادامه داد: برخي از اين آثار از شهرهاي مرزي و جنوبي كشور ارسال شده بودند و دربرگيرنده تجربه‌هاي ناب شخصي از جنگ بودند.

وي تصريح كرد: يكي از دلايل موثر بر اين‌كه تاكنون شاهكار ادبي در حوزه دفاع‌مقدس نداشته‌ايم، اين است كه هميشه از نوشتن كتاب‌‌هاي ضد جنگ هراس داشته‌‌ايم و نگران خط قرمزها بوده‌ايم. به نظر من نوشتن از تبعات جنگ، ضد جنگ نيست! جنگ 8 ساله، به ما تحميل شده و بايد تبعات آن را نشان داد.

اين بانوي نويسنده دفاع‌مقدس، با تاكيد بر لزوم پرداختن به مصائب جنگ گفت: بهترين كتاب‌هاي جنگ دنيا، آثاري‌اند كه مستقيما" به مصائب جنگ توجه كرده‌اند.

نرگس آبيار از آغاز فراخوان دومين جشنواره داستان كوتاه پايداري پايداري خبر داد و گفت: نويسندگان با همان روال سابق مي‌توانند، در اين جشنواره شركت كنند.

در پايان اين مراسم، دفترهاي اول و دوم "كتاب پايداري 89" رونمايي شدند و "محمد بداقي"، "سارا علومي، "نازنين جودت" و "مينو ظهوريان"، داستان‌هاي منعكس شده خود در اين 2 كتاب را قرائت كردند. 

دفتر اول "كتاب پايداري 89"، شامل داستان‌هاي كوتاهِ كوتاه و دفتر دوم اين مجموعه،‌ دربرگيرنده داستان‌‌هاي كوتاه برگزيده "اولين جشنواره داستان كوتاه پايداري"‌ هستند. اين آثار به همت انتشاراتي‌هاي "هزاره‌ققنوس"‌و "سفير اردهال" به چاپ رسيده‌اند.

آيين اختتاميه و معرفي برگزيدگان نخستين "جشنواره داستان كوتاه پايداري" هفتم مهر ماه 89، همزمان با هفته دفاع‌مقدس و در بخش‌هاي "داستان کوتاه"، "داستان فلَش" و "داستانک" یا "داستان کوتاهِ کوتاه" برپا شده است.

اين جشنواره ادبي، توسط انتشارات "هزاره‌ققنوس" و با مشاركت انتشاراتي‌هاي "سفير اردهال" و "نقش پويا" برگزار شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها