سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۸
دیوان دو شاعر ناشناخته قرن دوازدهم تصحیح شد

رضا عبداللهی، شاعر، از تصحیح «دیوان‌ حسرت همدانی» و «دیوان صبوری تبریزی»، از شاعران ناشناخته قرن دوازدهم خبر داد. این شاعر همچنین یک مجموعه مثنوی با عنوان «بگو با چه لحنی بخوانم تو را» و یک مجموعه دوبیتی با عنوان «تو را یک روز بارانی می‌بینم» را در دست چاپ دارد.

عبداللهی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره تصحیح «دیوان حسرت همدانی» گفت: این شاعر از شاعران ناشناخته قرن دوازدهم هجری قمری است که به پیشنهاد سیروس درخشان آن‌را تصحیح کردم و مقدمه‌ای بر این دیوان نوشته‌ام.

وی به بیت «گلی گم کرده‌ام می‌جویم او را/ به هر گل می‌رسم می‌بویم او را» اشاره و تصریح کرد: این بیت که از سروده‌های حسرت همدانی بوده در اذهان همگان جاری و ماندگار شده است. اما برای نگارش مقدمه آن تنها منبع موجود تذکره‌های مربوط به آن دوران است.

این شاعر در ادامه از تصحیح «دیوان صبوری تبریزی» خبر داد و اظهار داشت: صبوری تبریزی از شاعران قرن دوازدهم بوده و علاوه بر شعر در زمینه خوشنویسی، تذهیب و نقاشی نیز فعالیت داشته است. نسخه خطی دیوان او در کتابخانه دانشگاه تهران نگهداری می‌شود.

وی افزود: دیوان او در قالب‌های قطعه و غزل سروده شده است. مقدمه این دیوان و معرفی شاعر آن‌را نیز براساس تذکره‌های متعلق به آن زمان نوشته‌ام.

پیش‌تر تصحیحی در ارتباط با دیوان این دو شاعر صورت نگرفته بود و عبداللهی در این زمینه توضیح داد: در تصحیح دیوان شاعران سعی داشته‌ام به شاعرانی بپردازم که ناشناخته‌اند تا گامی در زمینه معرفی این شاعران به دنیای شعر معاصر برداشته باشم.

«دیوان حسرت همدانی» توسط نشر نگاه و «دیوان صبوری تبریزی» توسط انتشارات تندیس تا حدود یک ماه دیگر منتشر و روانه بازار نشر می‌شود.

عبداللهی یک مجموعه مثنوی نیز توسط انتشارات ثالث در دست چاپ دارد. وي درباره این دفتر شعر گفت: این مجموعه حدود 20 مثنوی با مضامین و موضوع‌های عاطفی را شامل می‌شود که به زودی با عنوان «بگو با چه لحنی بخوانم ترا» توسط نشر ثالث منتشر می‌شود.

وی همچنین جلد دوم «خودستایی در بیان شاعران» را آماده انتشار دارد. وي در توضیح این کتاب گفت: در این کتاب به بررسی احوال شاعران معاصری که در سروده‌هایشان خودستایی کرده‌اند و نمونه شعر آن‌ها پرداخته‌ام. این امر به ویژه در شعر شاعران جوان بررسی شده است.

جلد نخست این کتاب توسط نشر آفرینش منتشر شده و به بیان احوال خودستایی شاعران از خاقانی تا شاعران زمان مشروطه و نمونه شعر آن‌ها پرداخته است.

از این شاعر در زمستان سال گذشته سه مجموعه شعر با عنوان‌های «فاطمه پیغمبر اندیشه‌ها»، «دلم هر کجا هست یادش به‌خیر» و «اگر بار گران بودیم و رفتیم» منتشر شده است.

وی در توضیح درباره مجموعه شعر «فاطمه(س) پیغمبر اندیشه‌ها» اظهار داشت: این مجموعه 12 سروده‌ آیینی من‌را در قالب مثنوی شامل می‌شود و توسط انتشارات فصل پنجم راهی بازار نشر شده است.

عبداللهی ادامه داد: «دلم هر کجا هست یادش به‌خیر» نیز یک مجموعه غزل پیرامون مسائل و موضوعات عاطفی و دربرگیرنده 80 قطعه شعر است که توسط نشر نگاه منتشر شد. همچنین مجموعه شعر «اگر بار گران بودیم و رفتیم» که توسط انتشارات نغمه زندگی منتشر شد دوبیتی‌هایی که اغلب ضرب‌المثل‌‌ هستند را شامل می‌شود.

وی به مجموعه دوبیتی دیگری که در دست چاپ دارد اشاره و تصریح کرد: «ترا یک روز بارانی می‌بینم» حدود 150 دوبیتی از امثال‌الحکم را دربرمی‌گیرد و توسط انتشارات مروارید راهی بازار نشر می‌شود.

به زودی انتشارات چاپار نیز چاپ سوم کتاب «بحثی پیرامون زحاف رايج در شعر فارسي» را منتشر می‌کند.

عبداللهی در پایان تاکید کرد: اين كتاب در ارتباط با وزن شعر و عروض و قافیه در شعر فارسی است. به عبارت دیگر این کتاب الفبای شعر را آموزش می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط