شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۳
دو دفتر شعر جدید معتقدی منتشر می‌شود

محمود معتقدی، شاعر و منتقد دو مجموعه شعر جدید از سروده‌های کوتاه و عاطفی‌اش در قالب سپید را به تازگی برای چاپ به ناشر سپرده است. همچنین مجموعه مقاله‌ای با عنوان «روشن‌تر از صدای سکوت» شناخت‌نامه‌ای برای 10 چهره ادبی معاصر و مجموعه مقاله‌ای در حوزه شناخت شعر شاعران جوان را نیز آماده انتشار دارد.\

معتقدی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره مجموعه شعرهای جدیدش گفت: دو دفتر شعر از سروده‌های جدیدم را برای چاپ به انتشاراتی سپرده‌ام و منتظر پاسخ ناشر هستم. یکی از این مجموعه‌ها «گاهی خودت را پنهان کن» نام دارد و بیش از 100 قطعه شعر کوتاه عاشقانه را شامل می‌شود.

وی به مجموعه شعر دیگرش اشاره و تصریح کرد: «به یاد اسب‌ها و پرنده‌ها باش» نیز 80 قطعه شعر کوتاه در فضاهای عاطفی را در برمی‌گیرد. شعرهای هر دو مجموعه شعر در قالب سپید طی دو سال اخیر سروده شده‌اند.

معتقدی در تشریح ویژگی‌های این شعرها اظهار داشت: اگر تفاوتی میان این مجموعه‌ها با دفترهای پیشین وجود داشته باشد این تفاوت در زبان شعرهاست. سعی کرده‌ام زبان از تاثیرپذیری دیگر شاعران دور بماند و ویژگی‌های خودش را در حوزه نگرش عاشقانه در شعر داشته باشد.

وی از کوتاه‌نویسی و موجزگویی در شعر امروز به عنوان یک فرصت یاد کرد و افزود: این فرصت هم به شاعر و هم به مخاطب شعر کمک می‌کند تا در زمان محدودی که وجود دارد با شعر ارتباط موثری برقرار شود.

این شاعر ادامه داد: شاعر فضاهای کوتاه را صید و به مخاطب عرضه می‌کند. مخاطب نیز در این فضاها به بهترین شکل می‌تواند با شعر و مفهوم مدنظر شاعر ارتباط برقرار کند.

وی یک مجموعه مقاله در شناخت نویسندگان و شاعران معاصر نیز آماده انتشار دارد و درباره این مجموعه توضیح داد: «روشن‌تر از صدای سکوت» 10 شناخت‌نامه درباره چهره‌های ادبی امروز همچون محمد شمس لنگرودی، محمود دولت‌آبادی، اکبر رادی و 10 نقد کتاب را شامل می‌شود.

این منتقد تشریح کرد: بخش‌هایی از این مقاله‌ها پیش‌تر در برخی از مطبوعات منتشر شده‌اند و کلیاتی درباره جایگاه این چهره‌ها در ادبیات امروز ارائه می‌کند.

وی از شمس لنگرودی به عنوان یکی از چهره‌هایی که شناخت‌نامه او در این مجموعه آمده است یاد کرد و گفت: سعی کرده‌ام فضاهای عاشقانه و بازتاب‌های آن‌را در شعر این شاعر و پژوهش‌گر ادبی مطرح کنم. همچنین جایگاه او را در میان نسلی از شاعران که از اوایل دهه 60 و 70 حضور خود را حوزه شعر اعلام کرده‌اند، بررسی کرده‌ام.

معتقدی یادآور شد: در مقاله‌ای که در ارتباط با شمس در این کتاب گنجانده شده است رویکرد شمس در نخستین سال‌های شاعری او که رویکردی به شعر نیمایی و زبانی متاثر از احمد شاملو بوده نشان داده شده است. در سال‌های اخیر این شاعر زبانی کاملا مستقل بدست آورده و نگرش‌های اجتماعی در شعرش بیش از پیش دیده می‌شود.

وی در تشریح ویژگی‌هایی که در ارتباط با دولت‌آبادی در این کتاب بیان کرده است اظهار داشت: نگرش و اعتقاد دولت‌آبادی نسبت به مسائل اجتماعی و مردم و بازتاب این مسائل در آثارش و این‌که در عرصه داستان‌نویسی نوعی ادبیات روستایی را مطرح کرده، از جمله مطالب پرداخته شده در مقاله مرتبط با دولت‌آبادی است.

این منتقد همچنین مجموعه‌ای از مقاله‌هایش در ارتباط با شناخت شاعران جوان معاصر را در دست گردآوری دارد. البته هنوز عنوانی برای این کتاب در نظر نگرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط