سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۳
بررسی زوایای «غیررسمی ۶» در نمایشگاه کتاب

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی در نشست خبری اعلام برنامه‌های این نهاد در نمایشگاه کتاب تهران، از برگزاری سلسله نشست‌های بررسی مستند غیررسمی ۶ خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری اعلام برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌مناسبت سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران در کتابخانه «شهید فخری‌زاده» پارک دانشجو با حضور محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

هراتی در این نشست با اشاره به بخش جدید «گعده امین» در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران گفت: «گعده امین» عنوان برنامه جدیدی است که در طول نمایشگاه کتاب در غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود. درباره مستند «غیررسمی ۶» که چند ماه پیش رونمایی شد نیز نهاد کتابخانه‌ها در سلسه جلساتی را پیش‌بینی کرده است، تا زوایای پنهان آن شناخته شود. چهار نشست درباره این مستند در غرفه نهاد برگزار خواهد شد. میهمان روز اول این برنامه آقای محسن مومنی‌شریف است. این برنامه ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه برگزار خواهد شد. بعد از نمایشگاه نیز این سلسله برنامه‌ها ادامه خواهد داشت. این برنامه با مدیریت محافل ادبی ادامه خواهد داشت.

معاون توسعه کتابخوانی و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پاسخ به خبرنگار (ایبنا) درباره حضور نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سالن کودک ونوجوان با توجه به ماموریت ویژه این نهاد در این گروه سنی اظهار کرد: پاسخ به این پرسش داستان غم‌انگیزی دارد تلاش می‌کنیم هیچ هزینه اضافی به مجموعه تحمیل نکنیم و اگر بودجه‌ای هست صرف معیشت همکاران و به‌روزرسانی منابع شود، هرچند بودجه در بخش‌های مختلف جداست.

وی افزود: بحث رسیدگی به کتابخانه‌ها موضوعی است که با شدت دنبال می‌کنیم متاسفانه برخی از کتابخانه‌های ما به شدت فرسوده هستند و نمی‌توان ایده‌های جدید و به‌روز وارد کتابخانه‌های قدیمی شود. به همین دلیل وقتی کتابخانه مرکزی ایجاد می‌شود با فضای به روزی که دارد می توان امکانات جدید را در آن‌ها پیاده کرد اما در کتابخانه‌های قدیمی قدرت اجرای این ایده‌های جدید را نداریم.

وی گفت: اکنون بحث بازطراحی کتابخانه‌ها و تامین نیاز کودکان از سنین پایین در کتابخانه‌های کشور دنبال می‌شود، طرحی که اکنون در کشورهای پیشرفته نیز دنبال می‌شود. در این طرح همان‌طور که کودکان جدول رشد دارند، جدول رشد مطالعاتی با شاخص‌های خاص نیز در کتابخانه‌ها دارند و برنامه مطالعاتی برای کودک را در چک های دوره‌ای مطالعاتی پیگیری می‌شود.

هراتی اظهار کرد: چالش و بحث اساسی ما خواندن است. همه می‌گویند کتاب خوب نیست یا گران است اما گیر در خواندن و خوب خواندن است که باید یاد بگیریم. من دوست دارم این دست پیشنهادات را پیگیری کنم. همین مسئله سیر مطالعاتی خواندن بر روی بچه‌های خودم آزمایش کردم. همه این مباحث چالش بودجه‌ای دارد.

هراتی با یبان اینکه حضور در بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب از سوی نهاد کتابخانه‌های عمویم کشور قطعاً باید با برنامه ریزی انجام شود، گفت: درصورت تحقق برنامه‌های کاربردی و زیرساختی نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز در بخش کودک غرفه خواهد داشت. باید با برنامه وارد شد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ناشر نیست که فقط یکسری محتوا وارد نمایشگاه کند باید برای این حضور با محتوای درست و برنامه‌ریزی دقیق همراه باشد.

وی افزود: این اتفاق را دوست دارم برای حضور در این بخش باید محتوای درست و جدید و در شان مردم داشت. خدمات تصویری بخش‌های مناسب و مربی‌های مناسب آورد و البته در این زمنیه فعالیت‌هایی شروع شده است.

هراتی درباره همکاری نهاد کتابخانه‌ها با شهرداری‌ها در بخش پرداخت نیم درصد گفت: درگیری برای پرداخت نیم درصد نمی‌گویم نیست اما زیاد هم نیست؛ البته با توجه به پیگیری‌های انجام شده در حال حاضر پرداخت نکردن نیم درصدها جرم‌انگاری شده و در صورت پرداخت نشدن، راهکارهای دیگری برای پرداخت وجود دارد هرچند اکنون برنامه‌های مشارکتی زیادی با شهرداری داریم و در این زمینه منعطف عمل می‌کنیم.

وی افزود: البته واگذاری کتابخانه‌های سیار که با همکاری دولت و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و وزارت صمت امکان‌پذیر شده، از برنامه‌های دیگری است که دنبال خواهد شد و در صورت تحقق، اتفاق بزرگی در بخش حمل و نقل خودروهای سیار رخ خواهد داد.

معاون توسعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به برگزاری پویش «بگو چی بخونم» در طول نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: در مرحله نخست قصد داریم در این پویش از کتاب‌های تقریظی استفاده کنیم تا مخاطبان با بُعد علمی رهبر انقلاب اسلامی نیز اشنا شوند؛ چراکه این کتاب‌ها بسیار در حوزه قلم نگارش و محتوا خوب هستند. با استندهایی که پیش‌بینی کردیم مخاطبان، تصادفی کتابی را از دستگاه موجود در نهاد انتخاب می‌کنند. این دستگاه‌ها با یک چاپگر به مخاطبان یک کتاب را معرفی می کند.

هراتی در ادامه درباره برنامه‌های جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در طول سال جاری گفت: نرم‌افزاری را طراحی کردیم و قرار است این نرم‌افزار همه نیازهای کتابخوانی اعضا را تامین کند. در واقع یک یار و همراه برای اعضا کتابخانه‌های عمومی فراهم شود. حتی اگر فردی کتابخانه شخصی دارد به کمک موقعیت‌یاب این نرم‌افزار این کتابخانه را بهتر اداره کند.

وی افزود: من خودم ۲ هزار جلد کتاب در کتابخانه دارم. در صدد اجرای الگوریتمی هستیم تا بتوانیم خدمات رده‌بندی و خدمات بیشتری را به اعضا ارایه کنیم و بعد با این نرم‌افزار امکان امانت و اهدای کتاب از کتابخانه شخصی هم مهیا شود. امیدواریم بتوانیم در تابستان نسخه نخست آن را رونمایی کنیم. این اپلیکیشن می‌تواند به مسئولان نیز یک درک مطالعاتی بدهد.

معاون توسعه کتابخوانی و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره افتتاح کتابخانه‌های جدید بیان کرد: امسال کتابخانه‌های جدیدی در استان‌های گیلان، مازندران، مرکزی یا هرمزگان افتتاح خواهد شد. بنا داریم تا پایان دولت ۸۰ پروژه کتابخانه‌ای را افتتاح کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها