یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱
غرفه‌های برتر کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ اعلام شدند

مراسم اعلام غرفه‌های برتر کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳، با حضور مسئولان و صاحبان نشر در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم اعلام غرفه‌های برتر کودک و نوجوان با حضور علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، محمد اللهیاری، مدیر کمیته ناشران داخلی، فتح‌الله فروغی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان و محمدتقی حق‌بین، عضو هیئت‌مدیره این انجمن، شنبه (۲۹ اردیبهشت‌ماه) در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.


فتح‌الله فروغی در این مراسم گفت: این روزها، روزهای شروع است؛ چراکه اگر چشم بر هم بگذاریم نمایشگاه سال آینده و رفت‌وآمدهایش آغاز شده است. اگرچه به فکر هستیم ولی باید اقدامات اجرایی‌مان را تقویت کنیم. همه معتقد هستیم که مصلی محل برگزاری نمایشگاه کتاب نیست؛ ولی یکی از بهترین گزینه‌ها است و امیدواریم بتوانیم با حمایت‌ها تا چند سال آینده نمایشگاه را در همین مکان برگزار کنیم‌. ان‌شالله خداوند این توفیق را به ما بدهد که آثار ارزشمندی را هم تولید کنیم.

غرفه‌های برتر کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ اعلام شدند


محمدتقی حق‌بین نیز در این مراسم بیان کرد: این بیست‌وهفتمین دوره‌ای است که انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان مسئولیت برگزاری سالن ناشران کودک و نوجوان را برعهده دارد. اولین تشکلی هستیم که دولت به ما اعتماد کرد و مسئولیت برگزاری و مدیریت اجرایی سالن کودک و نوجوان را بر عهده‌مان گذاشت. ما دوره‌هایی را شاهد بودیم که دو الی سه کانتینر اسباب‌بازی در غرفه‌های نمایشگاه کتاب ارائه می‌شد؛ ولی مقرارت نمایشگاه به ما کمک کرد که بتوانیم شاهد باشیم امروز ۹۹ درصد سالن‌های نمایشگاه کتاب عاری از اسباب‌بازی باشد.


او افزود: ما ناشران را در سه گروه دسته‌بندی کردیم: ناشران کم‌کتاب، ناشران متوسط و ناشران بزرگ. اگر هم بخواهیم از لحاظ متراژ ناشران را دسته‌بندی کنیم، برخی از آن‌ها از ۶ متر تا ۵۰ متر هستند، برخی از ۵۰ متر تا ۱۲۰ متر هستند و برخی هم ۱۲۰ متر تا ۵۵۰ الی ۶۰۰ متر.

عضو هیئت‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در تکمیل صحبت خود عنوان کرد: ما در سالن جنوبی تجربه دو سال را داشتیم که هر دوسال ناشران کم‌کتاب بین ناشران بزرگ قرار می‌گرفتند و آسیب می‌دیدند؛ اما امسال با مساعدت مسئولان به این نتیجه رسیدیم که در سالن جنوبی ناشران متوسط تا بزرگ قرار بگیرند و ناشران کوچک و کم‌کتاب بیشتر در سالن شمالی قرار بگیرند. همچنین از مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و همکاران‌شان تشکر می‌کنم؛ زیرا امسال کمترین تنش را در بخش اجرایی داشتیم.

غرفه‌های برتر کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ اعلام شدند


حق‌بین درخصوص انتخاب غرفه برتر کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب امسال توضیح داد: برای انتخاب غرفه برتر برخلاف گذشته که فقط یک ناشر دولتی و یک ناشر خصوصی انتخاب می‌شد، امسال دیدیم که انتخاب یک ناشر خصوصی واقعاً مشکل است؛ زیرا از لحاظ متراژ با هم خیلی فرق می‌کردند و این مسئله روی فعالیت‌هایشان تأثیر می‌گذاشت. به همین دلیل ناشران را به سه گروه تقسیم کردیم: ناشران زیر ۵۰ متر، ناشران بین ۵۰ تا ۱۰۰ متر و ناشران بالای ۱۰۰ متر.


او در بخش بعدی صحبت خود، به مسائلی اشاره کرد که بر اساس آن غرفه برتر انتخاب شده است: آرایش غرفه، تنوع کتاب، پاسخگویی به مخاطبان، میزان تخفیف، الصاق کارت شناسایی، رعایت شئونات اسلامی، توجه به آراستگی و تمیزی محیط، اهدا هدیه به مخاطبان و کیسه‌ای که برای کتاب انتخاب می‌کردند.

غرفه‌های برتر کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ اعلام شدند

محمد اللهیاری نیز در این مراسم به تلاش دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه اشاره و بیان کرد: می‌دانم جسم‌ها خسته است؛ اما حتماً شور و شعفی در بین ناشران ارجمند وجود دارد. اگر کاستی در نمایشگاه هست حتماً برعهده ما در کمیته ناشران داخلی است، نه بر عهده دیگر دوستان. برگزارکردن نمایشگاه در این مکان کار سختی است و همکاران ما در خانه کتاب و ادبیات ایران، زحمات زیادی برای برگزارشدن نمایشگاه کشیدند. این جمعیتی که امروز در سالن است نشان می‌دهد نمایشگاه دست‌کم در بخش کودک و نوجوان، کششی برای چند روز دیگر را هم دارد.


در پایان این مراسم اسامی غرفه‌های برتر اعلام شدند که به شرح زیر است:

در بخش ناشران دولتی: انتشارات مهرک (واحد کودک و نوجوان انتشارات سوره مهر)

در بخش ناشران خصوصی: انتشارات محیی، انتشارات برکه آبی و انتشارات ذکر.

به گزارش ایبنا، نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محمد IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
    انتشارات پرتقال، افق و پیدایش در بخش کودک و نوجوان انتشارات خوبی هستن. هر چند قیمت کتاب ها به طرز غیرمنطقی بالا می ره هردمبیلی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط