سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۹
انتشار شعرهای تازه عبدالملکیان و حضور دفتر شعر جوان در نمایشگاه‌های استانی

محمدرضا عبدالملکیان، شاعر و مدیر دفتر شعر جوان از آماده‌سازی دو دفتر شعر جدید که یکی از آن‌ها شعرهایی پیرامون مضمون «کوچه» را شامل می‌شود و نيز حضور دفتر شعر جوان در نمایشگاه‌های استانی کتاب با هدف شناسایی و جذب شاعران جوان سراسر کشور خبر داد.

عبدالملکیان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره جدیدترین مجموعه شعر در دست انتشارش گفت: این دفتر حدود 100 قطعه شعر کوتاه را با حال و هوا و فضای «کوچه» شامل می‌شود. می توان گفت تاحدودی این مجموعه شباهت‌هایی با دو دفتر «حالا که آمده‌ای» و «حالا که رفته‌ای» دارد. شعرهای این دو دفتر همگی با عبارت‌های «حالا که آمده‌ای» و «حالا که رفته‌ای» آغاز می‌شدند.

وی ادامه داد: این دفتر شعر با عنوان احتمالی «کوچه» یا «حالا همین کوچه» منتشر می‌شود و در تمامی سروده‌های آن مضمون یا کلمه کوچه به‌کار گرفته شده است و از منظرهای گوناگونی همچون دیدگاه عاطفی یا اجتماعی به «کوچه» نگاه می‌کند.

به گفته عبدالملکیان شعرهای این مجموعه طی یک سال اخیر سروده شده‌اند. وی در این‌باره اظهار داشت: این شعرها را طی شرایط ویژه‌ای و در نتیجه یک جرقه ناگهانی و اتفاقی که سبب محوری و کلیدی شدن واژه «کوچه» در ذهن من شده‌اند، سروده‌ام. می‌توانم بگویم سرایش حدود 50 درصد از این شعرها تنها طی دو هفته اتفاق افتاده است.

این مجموعه در مرحله ویرایش نهایی است و تا چند ماه دیگر منتشر می‌شود. البته هنوز ناشر آن نهایی نشده است.

این شاعر در ادامه از آماده‌سازی مجموعه شعر دیگری خبر داد و گفت: اکنون شعرهای جدیدم را که طی پنج سال اخیر و پس از مجموعه «ساده با تو حرف می‌زنم»، با مضامین و موضوعات عمومی‌تر سروده شده‌اند، در کتاب مستقلی برای چاپ آماده می‌کنم.

وی قالب این شعرها را سپید و نیمایی خواند که به مضامین مختلف عاطفی و اجتماعی می‌پردازند.

مدیر دفتر شعر جوان در ادامه به انگیزه و هدف این مرکز برای شرکت در نمایشگاه‌های استانی کتاب اشاره و تصریح کرد: هدف دفتر شعر جوان که تشکلی ۲۰ ساله است از شرکت در نمایشگاه‌های استانی کتاب شناسایی استعدادهای شاعران جوان کشور و کمک به جریان عمومی شعر جوان برای رشد و اعتلای آن خواهد بود.

وی ادامه داد: دستیابی به این رشد و شکوفایی با شناسایی استعدادها از صور گوناگونی همچون عضوگیری و شرکت در نمایشگاه‌های استانی کتاب امکان‌پذیر می‌شود.

عبدالملکیان حضور دفتر شعر جوان در نمایشگاه‌های استانی کتاب را در معرفی آثار شاعران جوان موثر خواند و تشریح کرد: از این طریق می‌توانیم استعدادهای جوان را در سراسر کشور شناسایی و با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم. از آن‌جا که دفتر شعر جوان در دو سال اخیر در بخش انتشارات فعال‌تر بوده و حدود 25 عنوان مجموعه شعر شاعران جوان را منتشر کرده است، می‌تواندحضور موثرتری  در نمایشگاه‌های استانی کتاب داشته باشد.

وی همچنین شد: به عنوان نخستین گام در این زمینه دفتر شعر جوان با حدود 125 عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب استان مرکزی حاضر می‌شود.

هرماه چند نمایشگاه کتاب استانی به همت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در مراکز استان‌های مختلف برگزار می‌شود.

محمدرضا عبدالملکیان متولد سال 1331 است. نخستین مجموعه شعر او با عنوان «مه در مه» در سال 1354 منتشر شد. از دیگر آثار این شاعر می‌توان مجموعه‌های «ریشه در ابر»، «رد پای روشن باران»، «آوازهای اهل آبادی»، «ساده با تو حرف می‌زنم»، «گزیده اشعار»، «حالا که آمده‌ای»، «پل خواب» و «حالا که رفته‌ای» را نام برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط