شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۸
«مرثیه‌ای برای گمگشتگی» در نمایشگاه 23

سومین مجموعه شعر علیرضا لبش با عنوان «مرثیه‌ای برای گمگشتگی» توسط انتشارات دفتر شعر جوان منتشر و در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه می‌شود. احتمال دارد مجموعه‌ای از نثرهای طنز‌گونه این شاعر نیز با عنوان «کافه خنده» توسط انتشارات سوره مهر منتشر و در نمایشگاه ارائه شود.

لبش در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این مجموعه شعر گفت: این مجموعه دربرگیرنده حدود 70 قطعه شعر سپید با مضامین اجتماعی و عاشقانه است. البته حجم بیشتر این سروده‌ها را مضامین اجتماعی تشکیل می‌دهد.

وی با تاکید بر این امر که در گذر زمان، زبان و اندیشه تغییر می‌کند توضیح داد: اگر چنین اتفاقی برای شاعر نیفتد شاعر به انجماد فکری و ذهنی می‌رسد. بر همین اساس این مجموعه از نظر زبانی و محتوایی نسبت به مجموعه‌های پیشین من بهتر و محکم‌تر است.

لبش بازخوانی و ویرایش این مجموعه را با همکاری گروس عبدالملکیان انجام داده است. وی اظهار داشت: از این نظر نیز با توجه به زمانی که برای بازبینی این دفتر شعر صرف شده، این مجموعه در مقایسه با مجموعه‌های قبلی من بهتر است.

وی به یکی از انتقادهایی که نسبت به او مطرح شده اشاره و تصریح کرد: بسیاری از صاحب‌نظران به دلیل انتشار سه مجموعه شعر در طول دو سال انتقادهایی به من داشته‌اند. نخستین مجموعه‌ شعر من از سال 1387 برای چاپ آماده بود اما در آن زمان هیچ ناشری برای چاپ این مجموعه به سراغ من نیامد.

این شاعر ادامه داد: به‌طور کلی ما در بحث ادبیات به ویژه در شعر با بحران مخاطب و ناشر موجه هستیم. ناشران به سراغ صاحبان کتاب‌ها نمی‌روند و بسیاری از شاعران مجبور به چاپ کتاب با هزینه شخصی خود هستند که برای این امر نیز با مشکل پخش مواجه می‌شوند.

وی با تاکید بر این امر که 10 سال چاپ نخستین کتابش را به تاخیر انداخته است گفت: پس از برگزیده شدن من در جشنواره شعر فجر بود که ناشران برای چاپ مجموعه شعرهایم به سراغ من آمدند. من نیز در این دو سال تصمیم داشتم حاصل 10 سال کار در حوزه شعر را به مخاطبانم عرضه کنم و پس از آن به تهیه و تدوین کتاب‌های جدید بپردازم.

لبش بار دیگر به وضعیت بد حوزه شعر اشاره کرد و افزود: تنش‌هایی در این زمینه وجود دارد البته برپایی جشنواره شعر و یا همایش شاعران ایران و جهان اتفاق‌های خوبی در این زمینه هستند که می‌توانند ما را از بحران مخاطب شعر تاحدودی رهایی بخشند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بحران مخاطب شعر به ضعف ساختاری و اندیشه‌ای شعرهای شاعران امروز مرتبط می‌شود توضیح داد: شعر دهه 70 یک شعر مخاطب‌گریز بود و سبب شد مخاطب را از صحنه ادبیات دور کند. اما شاعران در دهه 80 تلاش کردند مخاطب را دوباره به سوی شعر بازگردانند.

این شاعر ادامه داد: به عنوان مثال من در مجموعه شعر «خنده در مراسم تدفین» با همراه کردن شعر و طرح سعی داشتم به نوعی آشتی مجددی میان شعر و مخاطب شعر امروز ایجاد کنم. همچنین برای جلب مخاطب باید از فضاهای زبانی پیچیده اجتناب کرد و با زبانی ساده به مضامین بپردازیم.

انتشارات سوره مهر چاپ مجموعه نثر طنز با عنوان «کافه خنده» را از این شاعر در دست چاپ دارد که احتمال دارد برای عرضه در نمایشگاه کتاب آماده شود.

لبش در پایان طنز را چون آینه‌ای برای نمایان کردن عیب‌ها و تلخی‌ها معرفی و تشریح کرد: گاهی طنزنویسان با ناملایمتی‌ها و نامهربانی‌هایی در حوزه طنز مواجه می‌شوند. اما فراموش نکنیم برای طنزنویسان شرط نخست در کار حسن‌نیت است. آن‌ها تنها با چاشنی طنز ضعف‌ها و تلخی‌ها را به زبان می‌آورند تا راه را برای پیشگیری و یا جلوگیری از ادامه آن باز کنند. اگر حسن‌نیت طنزپردازان همواره در نظر ما باشد هرگز فرد یا نهادی از نوشته یک طنزپرداز دلگیر نخواهد شد.

لبش متولد يكم مهر 1360 است. پیش‌تر از این شاعر «خنده در مراسم تدفين» شامل طرح‌ها و شعرهاي كوتاهي از سال 1378 توسط انتشارات سوره مهر و مجموعه شعر «نسكافه‌هاي بعد از ظهر» توسط انتشارات فصل پنجم منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط