سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۹
آیین بزرگداشت حکمت‌الله ملاصالحی برگزار می‌شود

آیین بزرگداشت حکمت‌الله ملاصالحی در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین بزرگداشت حکمت‌الله ملاصالحی سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

در این آیین بزرگداشت ژاله آموزگار، محمداسماعیل اسمعیلی جلودار، مهدی اصل زعیم، محمدرضا حسینی بهشتی، اصغر دادبه، انشاء‌الله رحمتی، کامیار عبدی، منوچهر صدوقی سها، مهرداد ملک‌زاده، حمیدرضا ولی‌پور سخنرانی می‌کنند.

حکمت‌الله ملاصالحی (زاده ۱۳۲۹ در طالقان) استاد تمام دانشگاه تهران و مدرس مدعو دانشگاه آتن و نخستین پژوهشگری است که مباحث عمیق و دشوار دانش نوظهور «فلسفه باستان‌شناسی» را در ایران پی ریزی کرده‌است. در سال ۱۳۲۹ در شهرستان طالقان زاده شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را به تناوب در طالقان و تهران سپری کرد و در سال ۱۳۴۹ موفق به دریافت دیپلم ادبی از دبیرستان پهلوی تهران شد. در همان سال در کنکور سراسری شرکت کرد و در سال ۱۳۵۳ در رشته باستان‌شناسی و هنر از دانشگاه تهران لیسانس گرفت. در سال ۱۳۵۴ با تشویق و یاری مهرداد بهار، سیمین دانشور و یوسف مجیدزاده به یونان رفت و در سال ۱۳۶۴ موفق به دریافت دکتری باستان‌شناسی و تاریخ با درجه عالی از دانشکده فلسفه دانشگاه آتن شد. «تحلیلی بر مرگ در تمدن مینوسی - مسینی بر مبنای شواهد باستان شناختی» عنوان پایان‌نامه دکتری او بود.

حکمت‌الله ملاصالحی پس از دریافت دکتری، چند ترم در دانشگاه‌های آتن و سالونیک دعوت به ارائه سخنرانی‌های ترمی شد و به موازات آن، دو سال نیز در رایزنی فرهنگی ایران در آتن به تدریس پرداخت و سپس برای ادامه مطالعات و تحصیل در مقطع پسادکتری باستان‌شناسی به لندن رفت. وی پس از یک سال اقامت در لندن، از سوی دانشگاه تهران برای تدریس به ایران دعوت شد. ملاصالحی در سال‌های پایانی دهه شصت به ایران آمد و ضمن تدریس و همکاری علمی و عملی با گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران در مطالعات میدانی دشت قزوین، به ریاست مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران انتخاب شد.

علاقه‌مندان به حضور در آیین بزرگداشت حکمت‌الله ملاصالحی می‌توانند سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ به سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط