سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶
اهمیت روایت مکتوب عملیات وعده صادق

جواد کلاته عربی در یادداشتی نوشت: ارزش این اقدام تاریخی که در تقابل تاریخی حق و باطل است در حقیقت از ارزش ماجرا کم خواهد شد. البته بخشی از این روایت، ثبت و ضبط اصل ماجراست که البته ما در این حوزه با مشکل مواجه هستیم.

سرویس مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - جواد کلاته عربی، پژوهشگر و مولف: همان‌طور که می‌دانید مسئله فلسطین و رژیم اشغالگر قدس مسئله امروز ما نیست، بلکه از قبل انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره)، شهید مرتضی مطهری و بسیاری از علمای اسلام به صورت جدی مطرح شده بود. با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی این موضع، قوت و انسجام بیشتری پیدا کرد و به یک تقابل میان مدافعان نخستین قبله مسلمانان با رژیم اشغالگر قدس تبدیل شد.


نکته دیگر، بحث جنایت‌های هفتادساله این رژیم علیه ملت فلسطین و جنایت‌های اخیر رژیم اشغالگر قدس علیه نیروهای مستشاری جمهوری اسلامی در سوریه و حتی پیش تر از آن در ترور دانشمندان هسته‌ای ما است. متأسفانه ما با یک سابقه طولانی از جنایت‌های این رژیم نامشروع طی چند دهه روبه‌رو هستیم که تاکنون هم از سوی هیچکس پاسخ درخوری دریافت نکرده بود. رژیمی که با حمایت آمریکا، ظلم، ستم و تجاوزگری را به‌خصوص در مسائل اخیر غزه به نقطه‌ای رسانده که هیچکس از عهده تصور و روایت آن برنمی‌آید.

امروز در جامعه جهانی زندگی می‌کنیم که متاسفانه با سکوت همه دولت‌ها به‌ویژه دولت‌های عربی و حتی خیانت‌های آنان در حق مردم فلسطین مواجهیم. با اقدام مقتدرانه اخیر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی یک اتفاق تاریخی رخ داده است که به عنوان یک نقطه عطف، تحول و عزیمت در تاریخ ثبت خواهد شد. قطعاً از این پس معادلات تقابل تاریخی بین جمهوری اسلامی و محور مقاومت با رژیم اشغالگر قدس وارد عرصه جدیدی شده است.

این‌که ما با چنین حجم آتش و این شکل از ساز و کار نظامی به صورت مستقیم به خاک سرزمین‌های اشغالی حمله کنیم؛ اتفاقی نو، شجاعانه و تحسین‌برانگیز است که به نظرم بعد از هفت دهه مبارزه علیه این رژیم سفاک روی داده است. بنده به شخصه مسئله قدس را را سمبل تقابل تاریخی حق و باطل می‌دانم. حال باوجود این اتفاق مبارک و نقطه عطف تاریخی به نظر می‌رسد باید در بعد روایت آن به لحاظ هنری، رسانه‌ای و آثار مکتوب حق مطلب ادا شود. اگر ما نتوانیم این دستاورد بزرگ تاریخی را به درستی ثبت و منعکس کنیم و اگر این اقدام بی‌نظیر، پیوست روایی و تولیدات فرهنگی و رسانه‌ای مناسب نداشته باشد، آنچنان که باید دیده نخواهد شد.

به عبارتی ارزش این اقدام تاریخی که در تقابل تاریخی حق و باطل است، در حقیقت از ارزش ماجرا کم نخواهد شد. بخشی از این روایت، ثبت و ضبط اصل ماجراست. البته ما در این حوزه با موانعی مواجه هستیم، یعنی نویسندگان و پژوهشگران ما با مشکل دسترسی به اطلاعات روبه‌رو هستند. بخشی از اطلاعات را می‌توان از رسانه‌های مختلف پژوهش و گردآوری کرد. اگر ان‌شاءالله نیروهای مسلح پای کار بیایند و همکاری کنند و اطلاعات دقیق‌تری ارائه دهند، آن موقع خواهیم توانست این ماجرا را به عنوان یک روایت تاریخی ثبت و ضبط کنیم که افتخار ماست و به عنوان سند تقابل حق و باطل باید حفظ شود. البته در سایر عرصه‌ها مانند تولید مستند و آثار رسانه‌ای باید به این موضوع پرداخته شود. باید روایت تمام آنچه رخ داده به عنوان یک سند تاریخی مهم برای انتقال آن به عنوان یک نقطه اوج و مبارزه ما با استکبار جهانی که سمبل باطل در دنیاست ثبت و ضبط شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط