سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۳
طرح سراسری «بهار در بهار» در همدان برگزار شد

همدان - با حضور حقیقی و مجازی اعضای محافل قرآنی کتابخانه‌های عمومی، دومین دوره طرح سراسری «بهار در بهار» در امامزاده عبدالله همدان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، همزمان با بیست و نهمین روز از ماه مبارک رمضان دومین دوره طرح سراسری «بهار در بهار» در آستان مقدس امامزاده عبدالله برگزار شد.

در این مراسم همراه با قرائت آیاتی چند از سوره مبارک معارج توسط مسعود صفری، قاری برجسته کشوری تلاوت و مسعود رستنده از اساتید قرآنی استان به تفسیر آن پرداخت.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد حسن فاضلیان، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان و امام جمعه موقت نیز آموزه‌های از نهج البلاغه را ارائه داد.

در این ویژه برنامه پنج عضو محفل قرآنی کتابخانه‌های عمومی استان یک آیه از قرآن کریم را به پنج زبان، فارسی، عربی، ترکی، کردی و انگلیسی قرائت کردند.

همزمان با این برنامه اعضای نوجوان کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز مرحله دیگری از کتابت قرآن کریم در کتابخانه‌های عمومی را آغاز کردند.

طرح سراسری «بهار در بهار» در همدان برگزار شد

نهج‌االبلاغه تاکید بر ترویج فرهنگ مطالعه دارد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این نشست اظهارکرد: امروز گردهم آمدیم تا آیاتی از جزء بیست و نهم قران کریم را در کنار هم مرور کنیم و از نهج البلاغه سخن بگوییم.

عاطفه زارعی بیان کرد: هدف از برگزاری برنامه بهار در بهار که به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در هر استان برگزار می‌شود، به کار بستن مفاهیم قرآن در حیات اجتماعی بشر است به طوری که تمام مفاهیم در زندگی ما نمود عینی داشته باشد، همچنان که در نهج البلاغه مباحثی مطرح می‌شود که همسو با آموزه‌های قرآنی است.

وی ادامه داد: در جزء بیست و نهم قرآن کریم با مفاهیمی چون نکویی رفتار، انفال اموال، امتحان الهی، مرگ و زندگی، دوری از گناه، هدایت بشر و صدقه دادن روبه‌رو می‌شویم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان بیان کرد: اهمیت روز قیامت در جزء بیست و نهم قرآن کریم بررسی می‌شود، همانطور که در خطبه‌های ۱۴۰و ۱۴۲ نهج البلاغه نیز از انفاق اموال، معایب عیب جویی و سرزنش دیگران سخن گفته می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تأکید کرد: در نهج البلاغه تأکیدات بسیاری بر فرهنگ و ترویج مطالعه نیز می‌توان یافت و همچنین بر یادگیری و اعمال آموزه‌های صحیح در زندگی توسط افرا. نیز سسخن گفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه کاربرد این آموزه‌ها در زندگی مهم است گفت: با توجه به رسالت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یعنی ترویج علم و دانایی، جا دارد که به حکمت ۲۰۵ نهج البلاغه اشاره کنیم که امام اول ما شیعیان در آن به اهمیت علم و دانش آموزی اشاره می‌کند زیرا یادگیری علم انتها ندارد و بشر هرگز از دانستن سیر نخواهد شد.

طرح سراسری «بهار در بهار» در همدان برگزار شد

سوره معراج ویژگی‌های فکری نمازگزاران واقعی را به تصویر می‌کشد

استاد و مفسر قرآنی نیز در این نشست اظهار کرد: این آیات که توسط قاری تلاوت شد در حول محور ویژگی‌های نمازگزاران واقعی است. همانطور که آقای دکتر محمدرضا سنگری بیان می‌کند، همه هستی همیشه در نماز است، بی نماز، برگی است که از شاخه هستی جدا افتاده است و نماز پلی است بین دل و ملکوت، بنابراین این پل را بی نماز نباید پسندید.

مسعود رستنده افزود: این آیات از سوره معارج ویژگی‌های فکری، رفتاری و عملی نمازگزاران واقعی را به تصویر می‌کشد و در سوره مبارکه معارج از آیه ۱۹ به بعد سه ویژگی از انسان‌های تربیت نشده مطرح می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: انسان اگر تربیت نشود با سه صفت حرص، بی تابی و بخل دست و پنجه نرم می‌کند، اما خداوند متعال نمازگزاران را از این سه صفت مبرا می‌داند.

طرح سراسری «بهار در بهار» در همدان برگزار شد

این استاد و مفسر قرآن با بیان اینکه حرص در علم آموزی و حکمت آموزی خوب است تصریح کرد: انسان‌ها اهل بی تابی هستند مگر نمازگزاران. مرحوم علامه طباطبائی در تفسیر المیزان می‌فرمایند اگر ما اخلاق را به دو قسمت اخلاق فردی و اجتماعی تقسیم کنیم؛ تنها و بهترین راه رشد اخلاق فردی، نماز است، زیرا نماز معراج مومن است و انسان را به مراتب بالا می‌برد.

وی با بیان اینکه در اخلاق اجتماعی نیز راهبردی تری خصوصیت که باید داشته باشیم؛ صبر است افزود: در واقع برای صبر یک مهندسی سه ضلعی ارائه می‌شود، صبر سه ضلع دارد که نخستین ضلع آن عکس العمل خداآگاهانه و عقلی در برابر مشکلات است. ضلع دوم تاب آوری و تحمل است. سومین ضلع صبر، ایجاد صبر توسط نماز و تلاوت قرآن. البته منظور نیست که همه کارها را رها کنیم و نماز و قرآن بخوانیم، بلکه باید به موقع و در وقتش نماز خواند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها