سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۶
چرخش قلم و سخن در سیر تاریخ/ از مشروطه به غارت رفته تا نهضت ملی و مشت آهنین

کتاب «چالش‌های تاریخی» با عنوان فرعی چرخش قلم و سخن در سیر تاریخ تالیف عباس سلیمی نمین از سوی دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران به بازار چاپ و نشر کتاب آمد. این کتاب هشت چالش تاریخی را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «چالش‌های تاریخی» با عنوان فرعی چرخش قلم و سخن در سیر تاریخ تالیف عباس سلیمی نمین از سوی دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران به بازار چاپ و نشر کتاب آمد.

این کتاب در هشت فصل اصلی و تعدادی زیربخش در هر فصل به بررسی موضوعاتی همچون باستان با عظمت، مشروطه به غارت رفته، سیر تاریخی کودتای ۱۲۹۹، نهضت ملی و مشت آهنین، دردی جانکاه، خیزش سراسری یک ملت از دریچه مستند «انقلاب ۵۷»، فرجام تمسک به منابع نامعتبر، منشا تقابل آقای منتظری با امام پرداخته است.

به طور کلی هشت چالش تاریخی در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است که این هشت چالش عبارتند از: نسبت ۷ آبان با ایرانیان (مناظره شروین وکیلی، پرویز رجبی، عبدالمجید ارفعی، بهرام روشن‌ضمیر و عباس سلیمی نمین)، مشروطه به غارت رفته (مناظره قلمی در روزنامه شرق)، سیر تاریخی کودتای ۱۲۹۹( مناظره صادق زیباکلام و عباس سلیمی نمین در کانون اندیشه جوان)، نهضت ملی و مشت آهنین (مناظره قلمی ابراهیم یزدی و عباس سلیمی نمین)، رکس؛ آتشی که به جان آتش‌افروزان افتاد (مناظره قلمی در روزنامه کارگزاران)، خیزش سراسری یک ملت از دریچه مستند «انقلاب ۵۷»( محاجه‌ای قلمی با شبکه من و تو)، خرد جمعی و نظام تصمیم‌ساز در دفاع مقدس و… (مناظره مرتضی الویری و عباس سلیمی نمین در جماران)، منشا تقابل آقای منتظری با امام (مناظره اعضای بیت آیت‌الله منتظری و عباس سلیمی نمین به دعوت انجمن اندیشه و قلم).

چرخش قلم و سخن در سیر تاریخ/ از مشروطه به غارت رفته تا نهضت ملی و مشت آهنین

در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: در تاریخ ملت‌ها به ویژه ملل کهن نقاط عطفی وجود دارد که به میزان اهمیت و تاثیرگذاری مثبت یا منفی‌شان، پیرامون آنها مباحث متضاد و چالشی شکل گرفته است و می‌گیرد که عملاً معرفت‌اندوزی از چنین فراز و فرودهای مهم تاریخی را ناممکن می‌سازد؛ حتی بعضاً در این حد متوقف نمانده و صف‌آرایی‌های بی‌منطقی را شاهدیم که راه را بر تبادل نظر و محفوظات ذهنی ناشی از تجربیات مسدود کرده است. این عارضه در این دیار ابتدا رخدادهای دور را در بر گرفته، یعنی موضوعات مناقشه‌برانگیزی که منابع درخوری در موردشان وجود ندارد، اما به تدریج این صف‌بندی‌های زایل‌کننده تعقل و تفکر، حتی به رویدادهای معاصر نیز تسری یافته است؛ بدین معنا که قبل از هر گونه تبادل نظری، بر افراد صاحب نظر برچسبی در قالب‌های از پیش تعریف شده زده می‌شود و مخاطبی که از مباحث تخصصی و کارشناسی علی القاعده می‌بایست بهره‌مند گردد و دانش خود را در حوزه‌های گوناگون ارتقا بخشد ذهنی بسته، پیدا می کند که ضرورتی به شنیدن سخن‌ها و نگرش‌های متفاوت نمی‌بیند؛ زیرا از صاحبان دیدگاه‌های مختلف شناخت‌های کلیشه‌ای شکل می‌گیرد و شناخت عمیق و مستدل، غیرضرور پنداشته می‌شود.

در چنین شرایطی چگونه می‌توان با چالش‌های تاریخی مواجهه‌ای منطقی داشت؟ این پرسش، کمتر مورد تامل اهل علم و دانش واقع شده است؛ در حالی که غلبه چنین فضای آفت‌زده‌ای روز به روز از احساس نیاز به روی‌آوری به مطالعه می‌کاهد. نباید از نظر دور داشت که فقط و فقط رویکرد به مواضع و دیدگاه‌های متفاوت اما مستند، به تشنگی آگاهی در جامعه دامن می‌زند و آن را به سوی مشاهده و مطالعه منابع و آثار مختلف هدایت می‌کند؛ به عبارت دیگر، دغدغه‌مندان عرصه فرهنگ اگر از اینکه میزان مطالعه در جامعه روند کاهشی نگران‌کننده‌ای دارد و غوغاسالاران در عرصه مسائل فکری هر روز فضای بیشتری برای جولان می‌یابند در رنجند، چه راه حل عاجلی برای برون‌رفت از آن توصیه می‌کنند؟

کتاب «چالش‌های تاریخی» با عنوان فرعی چرخش قلم و سخن در سیر تاریخ تالیف عباس سلیمی نمین در ۸۹۵ صفحه، شمارگان ۳ هزار نسخه و قیمت ۴۰۰ هزار تومان از سوی دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران به بازار چاپ و نشر آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها