دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۲
«مؤلف» به بازار کتاب آمد

کتاب «مولف» شامل اصطلاحی تازه در نقد نوشته اندرو بنت با ترجمه منا علی‌مددی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یکی از اساسی‌ترین مباحث در نقد و نظریه ادبی بحث از مولف است؛ به طوری که پاسخ به این پرسش که مولف کیست / چیست؟ را می‌توان مبنای پیدایش نظریه‌های گوناگون ادبی از نرمالیسم گرفته تا ساختارگرایی و تاریخ‌گرایی نوین دانست.

به راستی مولف کیست / چیست؟ کسی است که روایت‌های گوناگون شفاهی از افراد گمنام پیش از خود را بازتولید و درنهایت به نام خود ثبت می‌کند و خود یک اسطوره می‌شود؟ فردی است مقتدر که اقتدارش را از خدا می‌گیرد و به همین دلیل سخنانش معتبر است و باید او را باور کرد؟ یا الهام‌شده‌ای مقدس است که از خرد بهره‌ای ندارد و باید از شهر بیرون برود؟ نابغه‌ای است سرشار که به او الهام می‌شود و او ناخودآگاه افکار وو احساسات خود را درون می‌افکند؟ مرد است یا زن و این جنسیتش است که تعیین می‌کند چگونه و چه بنویسد؟ یا نه مولف مرده است و این خواننده است که خود باید معنای اثر را بدون درنظر گرفتن خواست و مقصود او دریابد؟ اوست که اثر را می‌آفریند یا نیروهای فرهنگی یک جامعه که بر او موثرند و او ناخواسته آنچه را می‌نگارد که از بیرون بر او وارد می‌شود؟

کتاب «مولف» پژوهشی است درباره این پرسش‌ها که در طول تاریخ ادبی همواره مطرح بوده‌اند و در هر دوره‌ای به آنها پاسخی داده شده است به همین سبب است که اندروبنت، نویسنده کتاب، تعاریف گوناگون و متغیر مفهوم مولف و تحولات تاریخی آن را از هومر تاکنون بررسی می‌کند. در عین حال درباره بیانیه چالش‌برانگیز «مرگ مولف» رولان بارت و پس از آن مقاله مولف چیست؟ نوشته میشل فوکو با تفصیل بیشتری سخن می‌گوید؛ مفهوم مولف را در مباحث مربوط به فمینیسم و تاریخ‌گرایی نوین بررسی می‌کند؛ اهمیت تعامل بین ادبیات و سینما را در نظر می‌گیرد و در نهایت اهمیت ایده‌های گوناگون درباره تالیف را برای تعاریف ادبیات تجزیه و تحلیل می‌کند.

این اثر درباره اظهارات بحث‌انگیز رولان‌بارت درباره چگونگی مرگ مولف بحث می‌کند. مفاهیم قدرت، مالکیت و اصالت را جست وجو می‌کند. تعاریف متغیر از مولف و تحول تاریخی مفهوم تالیف را از هومر تا به امروز ردیابی می‌کند. نظریه مولف را در مباحث مربوط به حیث التفاتی، فمینیسم و تاریخ‌گرایی بررسی می‌کند، اهمیت تعامل بین ادبیات و سینما را در نظر می‌گیرد و اهمیت ایده‌های گوناگون درباره تالیف را برای تعاریف ادبیات، تجزیه و تحلیل می‌کند.

نشر خاموش اخیراً این اثر را در ۱۹۲ صفحه و با بهای ۱۹۵ هزار تومان عرضه کرده است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یحیی خان IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    کتاب دانستنی های زندگی اجتماعی ،تحصبلی ،انتشارات شاپورخواست هم پیشنهادمیدم ارزش یک بارخواندن دارد،

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها