یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۴
«اتابکان و والیان لرستان»  منتشر شد

لرستان - جلد نخست کتاب «اتابکان و والیان لرستان» اثر زنده‌یاد «محمدرضا والی‌زاده معجزی» به کوشش حسین والی‌زاده معجزی از سوی انتشارات پریسک منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد، جلد نخست کتاب «اتابکان و والیان لرستان» با مقدمه غلامرضا عزیزی پژوهشگر تاریخ و سندپژوه از سوی نشر پریسک در سال ۱۴۰۳ با ۲۰۵ صفحه در قطع وزیری منتشر شده است.

عزیزی در مقدمه کتاب اشاره کرده که گردش ایام فرصت انتشار این اثر و سایر آثار را برای محمدرضا والی‌زاده معجزی فراهم نیاورد؛ اما دست اقبال همراه شد تا به همت فرزندش حسین والی‌زاده معجزی این آثار در کنج فراموشی جای نگیرد و در گوشه صندوق‌خانه خاطرات نماند و به‌عنوان آثار «تاریخ‌نگاری محلی» به دست علاقه‌مندان برسد. افسوس که این آثار نیم قرن پیش به دست علاقه‌مندان و تاریخ‌پژوهان نرسید که می‌توانست در آن زمان، شناخت گذشته لرستان را تسریع بخشد. اما به هر روی گذر ایام و دسترسی به آثار جدید و قدیم، از ارزش کوشش و جهد و تلاش نویسنده آن نکاسته است.

اثر حاضر جلد نخست کتاب اتابکان و والیان لرستان است که به بازگویی تاریخ اتابکان اختصاص یافته است. در آماده‌سازی این کتاب کوشیده شد قلم و بیان نویسنده حفظ شود و از هرگونه افراط و تفریط در بازنویسی اثر و ارجاع به آثار تازه منتشره (منظور بعد از زمان تالیف اثر در نیم قرن پیش) پرهیز شد تا موجب خستگی سایر علاقه‌مندان و خوانندگان و قطع ارتباط آنان با متن نشود. فراموش نباید کرد که به هر روی این نگاه نیم قرن پیش به تاریخ والیان است و از این‌رو خود در قسمت‌های پایانی در حکم منبعی تاریخی به شمار می‌رود.

به گزارش ایبنا؛ زنده‌یاد «محمدرضا والی زاده معجزی» در سال ۱۲۹۶ ش. در خرم‌آباد، در خانواده سرشناس به دنیا آمد. نخستین معلم او، پدر فاضلش بود که به تاریخ ایلات و طوایف و منطقه لرستان احاطه کامل داشت. تحصیلات ابتدایی را با درجه ممتاز در خرم‌آباد به پایان رساند. تحصیلات خود را با راهنمایی پدرش به مطاله کتاب‌های تاریخی، فلسفه، زبان و ادبیات فارسی و عربی پرداخت. سال ۱۳۱۴ ش. به استخدام وزارت کشور درآمد. مدتی در فرمانداری خرم‌آباد مشغول به کار شد. پس از گذراندن دوره مدیریت دولتی و سال‌ها خدمت در کردستان، به سمت بخشداری طرهان کوهدشت منسوب شد. وی در تمام این سال‌ها، به جمع‌آوری اسناد و منابع گران‌بهایی درباره تاریخ و فرهنگ لرستان پرداخت و نگارش کتاب و رسالات گران‌بهایی را در حوزه تاریخ و فرهنگ و ایلات و عشایر لرستان به انجام رسانید. از زنده‌یاد والی‌زاده معجزی پیش ازین آثاری از جمله؛ تاریخ لرستان، روزگار قاجار از تاسیس تا کودتای ۱۲۹۹ ش.، تاریخ لرستان، روزگار پهلوی از کودتای ۱۲۹۹ ش. تا نهضت ملی ایران، نام‌آوران لرستان، سفرهای رضا شاه منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها