سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۴
حقایقی درباره کتابفروشی‌های مستقل در آمریکا +آمار

از آنجایی که حتی فروش کتابفروشی‌های زنجیره‌ای بزرگ متاثر از خرده‌فروشان آنلاین، کتاب‌های الکترونیکی و آمازون است، چگونه کتاب‌فروشی‌های مستقل کوچک می‌توانند به بقای خود امیدوار باشند؟

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): در چند دهه گذشته گمانه‌زنی‌های زیادی درباره از بین رفتن کتابفروشی‌ها وجود داشته است. از آنجایی که حتی فروش کتاب‌فروشی‌های زنجیره‌ای بزرگ متاثر از خرده‌فروشان آنلاین، کتاب‌های الکترونیکی و آمازون است، چگونه کتاب‌فروشی‌های مستقل کوچک می‌توانند به بقای خود امیدوار باشند؟

اگرچه همه چیز برای کتابفروشی‌ها عالی نیست، اما شرایط آنقدرها هم که به نظر می‌رسد بد نیست. با وجود پیش‌بینی‌های ناامیدکننده، آمریکایی‌ها هنوز کتاب‌های زیادی می‌خوانند و هر سال میلیاردها دلار صرف خرید کتاب می‌کنند.

تعداد کتابفروشی‌ها


نکته جالب توجه این است که اگرچه از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ تعداد کتابفروشی‌ها ۱۲ درصد کاهش یافته است، انجمن کتابفروشان آمریکا گزارش می‌دهد، عضویت در کتابفروشی‌ها در همان زمان ۱۳ درصد افزایش یافته است.

طبق سرشماری ایالات متحده تا سال ۲۰۲۰، در مجموع حدود ۱۰ هزار و ۸۰۰ کتابفروشی در ایالات متحده وجود داشت که از خرده‌فروشان کوچک و مستقل گرفته تا فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ را شامل می‌شد. از سال ۲۰۱۲ تعداد کتاب‌فروشی‌ها در ایالات متحده از ۱۶ هزار و ۸۱۹ فروشگاه به ۱۰ هزار و ۸۰۰ کتابفروشی تا سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است.


بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱، ۲ هزار و ۲۳ شرکت مستقل کتاب وجود داشت که ۲ هزار و ۵۰۶ فروشگاه داشتند. در این میان لیسبون با حدود ۳۵ کتابفروشی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، شهری با بیشترین سرانه کتاب‌فروشی است.
همچنین شانگهای با جای دادن ۳ هزار و ۸۰۰ کتاب‌فروشی در این شهر، پیشتاز است.

در نمودار زیر تعداد کتاب‌فروشی‌ها در ایالات متحده از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ نشان داده شده است:

حقایقی درباره کتابفروشی‌های مستقل در آمریکا +آمار

در نمودار زیر ۵ شهر برتر با بیشترین سرانه کتابفروشی نشان داده شده است:

حقایقی درباره کتابفروشی‌های مستقل در آمریکا +آمار

در نمودار زیر ۱۰ شهر برتر با بیشترین کتابفروشی نشان داده شده است:

حقایقی درباره کتابفروشی‌های مستقل در آمریکا +آمار

کتابفروشی‌های زنجیره‌ای


خرده‌فروشان بزرگ کتاب مانند «بوردرز» و «بارنز اند نوبل» ممکن است زمانی کتابفروشی‌های کوچک و مستقل را از کار بیاندازند، اما امروزه در سایه کتاب‌های الکترونیکی و خرده‌فروشان آنلاین، حتی کتابفروشی‌های زنجیره‌ای نیز در معرض خطر هستند. در ایالات متحده بزرگترین کتابفروشی زنجیره‌ای بارنز اند نوبل با ۶۲۷ شعبه در سراسر کشور است که درآمد فعلی آن ۳.۶ میلیارد دلار در سال است.

تا سال ۲۰۲۱، «واتراستونز»، بزرگترین کتابفروشی لندن، تنها از بریتانیا درآمدی معادل ۳۱۴.۰۵ میلیون دلار داشت. این کتابفروشی دارای بیش از ۲۰۰ هزار عنوان است و ادعا می‌کند که بزرگترین کتاب‌فروشی در اروپا است.
درآمد «آنگوس اند رابرتسون» که بیش از ۱۰۰ سال است بازیگر اصلی صنعت کتاب استرالیا بوده در حال حاضر ۳۰.۵ میلیون دلار است.


«آرکامبالت» و «رینالد-بری» از بزرگترین خرده‌فروشان کتاب در کانادا هستند و تا سال ۲۰۲۱ درآمد کلی بیش از ۱.۱ میلیارد دلار کانادا (یک میلیارد دلار آمریکا) به دست آوردند. «ای. اچ ویلر» نیز با ۳۷۸ غرفه کتاب، ۱۲۱ میز پیشخوان و ۳۹۷ چرخ‌دستی در ۲۵۸ ایستگاه اصلی در سراسر کشور، سابقه طولانی در هند دارد و در حال حاضر حدود ۵ میلیون دلار درآمد دارد.

کتابفروشی‌های مستقل


آینده برای کتاب‌فروشی‌های مستقل چندان تاریک نیست. در واقع تعطیلی خرده‌فروشان بزرگتر ممکن است به رونق برخی کتابفروشی‌های مستقل کمک کرده باشد. تا سال ۲۰۲۲ تعداد کتاب‌فروشی‌های مستقل در ایالات متحده ۲ هزار و ۲۳ کتاب‌فروشی بود. این تعداد در سال ۲۰۱۹ با هزار ۸۸۷ کتابفروشی مستقل و ۲ هزار و ۵۲۴ شعبه به اوج خود رسید. این تعداد در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری کووید ۱۹ مجدداً کاهش یافت و به هزار و ۷۰۰ فروشگاه و ۲۱۰۰ شعبه کاهش یافت.


کتابفروشی‌های مستقل در سال ۲۰۰۹ دارای هزار و ۴۰۱ کتابفروشی مکان بودند. براساس اطلاعات اداره آمار در سال ۲۰۱۸، ۸ هزار و ۱۰۹ کتابفروشی غیرکارفرمایی در ایالات متحده شمارش شده است. در سال ۲۰۱۹، ۷ هزار و ۷۴۹ کتابفروشی غیرکارفرمایی وجود داشت که در مقایسه با سال ۲۰۱۲، هزار ۳۷۹ مورد کمتر است.

در نمودار زیر تعداد کتابفروشی‌های مستقل و تعداد شعبه‌ها از سال ۲۰۰۹ نشان داده شده است:

حقایقی درباره کتابفروشی‌های مستقل در آمریکا +آمار

در نمودار زیر تعداد کتابفروشی‌های غیرکارفرما نشان داده شده است:

حقایقی درباره کتابفروشی‌های مستقل در آمریکا +آمار

مترجم: بهاره گل‌پرور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها