یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴
فقط من از هیولاهای عجیب‌وغریب می‌ترسم؟

یک تسهیلگر و مروج کتاب و کتابخوانی در این مطلب به معرفی و بررسی مجموعه رمان گرافیکی «بیلی و هیولاهای فسقلی» پرداخته است.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مهسا ابراهیمی، تسهیلگر و مروج کتاب: همه ما در کودکی ترس، تنفر، حسادت، شرم، غم و… را به شکل‌های متفاوتی تجربه کرده‌ایم! من در کودکی فکر می‌کردم تنها کسی هستم که شب‌ها موقع خواب از اشباح و هیولاهای عجیب‌وغریب می‌ترسم. حتی اجازه نمی‌دادم پاهایم کمی از لحاف بیرون بزند! چون حس می‌کردم ماری زیر فرش کمین کرده است و هر لحظه ممکن است پاهایم را نیش بزند! یا زمانی که در کلاس چهارم دبستان بودم، از یکی از همکلاسی‌هایم خوشم نمی‌آمد و هر وقت می‌خواستم دلیل حسم را بگویم، می‌ترسیدم برچسب «دختر بد و حسود» بخورم.

بسیار پیش می‌آید که کودکان دوست ندارند درباره احساسات‌شان به فردی، چیزی، جایی و … با کسی صحبت کنند؛ چون فکر می‌کنند ممکن است اطرافیان قضاوت‌شان کرده و و به آن‌ها برچسب بزنند. برای همین، خواندن کتاب‌هایی با این مضمون و محتوا می‌تواند مفید باشد و به بچه‌ها کمک کند تا به این بینش برسند که تنها آن‌ها نیستند که این احساسات را تجربه می‌کنند.

مجموعه کتاب‌های «بیلی و هیولاهای فسقلی» که تاکنون نشر افق پنج جلد از آن را چاپ کرده، رمان‌های گرافیکیِ طنز درباره پسری به نام بیلی هستند که یک شب داخل کشوی جوراب‌هایش، پنج هیولای فسقلی پیدا می‌کند. هیولاهایی که هر کدام ویژگی منحصربه‌فرد خودشان را دارند و باعث می‌شوند زندگی بیلی تغییر کند.

در هر جلد از این مجموعه، نویسنده سعی کرده با زبانی ساده و روان و به صورت غیرمستقیم و خلاقانه، کودکان را با انواع احساسات از جمله ترس، تنفر، خشم، ناراحتی و شرم آشنا کرده و به رشد و تقویت مهارت‌هایی مانند شجاعت، دوستی، مسئولیت‌پذیری، ازخودگذشتگی، اعتمادبه‌نفس و حل مسئله در آن‌ها کمک کند. هم‌ذات‌پنداری کودکان با بیلی در مجموعه «بیلی و هیولاهای فسقلی» ممکن است ذهن آن‌ها را با ترس‌ها و خشم‌هایشان در خانه، مدرسه، سفر و موقعیت‌های مختلف مواجه و درگیر سازد و باعث شود که آن‌ها برای پیدا کردن راه‌حل مشکلات خود فکر کنند و چاره‌ای بیابند. آن‌ها با خواندن داستان‌های بیلی متوجه می‌شوند که هیچ انسانی کامل نیست و هر فردی علاوه‌بر توانایی‌های منحصربه‌فردش، نقاط ضعف هم دارد.

نکته جالب در شخصیت‌پردازی این مجموعه، جثه ریز و چهره‌های خنده‌دار هیولاهاست که شباهتی به تصور غالب کودکان از هیولاها در قامت عظیم با چهره وحشتناک ندارد. آشنایی کودکان با هر کدام از این هیولاها به آن‌ها یادآوری می‌کند که قهرمان‌ها همیشه جثه بزرگی ندارند و شاید داشتن قلبی بزرگ برای به وجود آوردن یک ماجرای قهرمانانه کافی باشد! هیولاها به‌خاطر قولی که به بیلی داده‌اند، شجاعانه برای کمک به او دست به هر کاری می‌زنند. بیلی هم به‌خاطر حس دوستی و مسئولیت‌پذیری آن‌ها کم‌کم می‌تواند با ترس‌هایش مواجه شود.

مجموعه «بیلی و هیولاهای فسقلی» رمان گرافیکی است. تصاویر، مکمل و هم‌راستا با متن داستان‌اند. متن کوتاه است. همراهی تصویر و متن و توجه تصویرگر به جزییات باعث شده که خواندن این کتاب‌ها برای کودکانی که به‌تازگی خواندن را یاد گرفته‌اند، مفرح و جذاب باشد و آن‌ها را به خواندن رمان‌های چندجلدی علاقه‌مند کند.

این مجموعه را زانا دیویدسون نوشته و ملانی ویلیامسون تصویرگری کرده و کتاب‌های فندق (واحد کودک نشر افق) با ترجمه شیدا میرزایی برای گروه سنی ۶ تا ۱۰ سال چاپ کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط