چهارشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵
یکسال با آمار تالیف هنری در صنعت نشر

تحلیل و بررسی آمار و ارقام کتاب‌های منتشر شده در زمینه هنر طی سال ۱۴۰۲، نشان می‌دهد ۳۹۴۳ عنوان کتاب جدید در این بازه زمانی به چاپ رسیده که ۲۶۳۳ عنوان تالیفی و ۱۲۸۰ عنوان ترجمه هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ تحلیل و بررسی آمار و ارقام کتاب‌های منتشر شده در زمینه هنر طی سال ۱۴۰۲، نشان می‌دهد ۳۹۴۳ عنوان کتاب جدید در این بازه زمانی به چاپ رسیده که ۲۶۳۳ عنوان تالیفی و ۱۲۸۰ عنوان ترجمه هستند.


تفکیک دقیق‌تر آمار هر ماه به صورت جداگانه نشان می‌دهد در فروردین ماه، ۱۶۶ عنوان کتاب هنری چاپ شده که ۶۸ درصد یعنی ۱۱۴ عنوان از این کتاب‌ها تألیفی بوده است.

در ماه اردیبهشت ۳۷۰ عنوان کتاب تازه تولید شده است که ۲۲۷ عنوان آن تألیفی بوده و به این ترتیب درصد تألیف در حوزه هنر به ۶۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

در ماه سوم سال، سهم تألیف ۲۱۰ عنوان کتاب از ۳۰۶ کتاب تولیدی بوده است؛ که از لحاظ آماری نسبت آثار تألیفی در حوزه هنر به ۶۸ درصد رسیده است.

در تیر ماه نیز با حفظ آمار ۶۸ درصدی تولید کتاب‌های تألیفی، ۲۳۷ کتاب از ۳۴۸ کتاب سهم تألیف بوده و مابقی به آثار ترجمه‌ای اختصاص دارد.

در ماه مرداد، ۲۵۷ کتاب از ۳۷۳ کتاب به صورت تألیف منتشر شده است که بازهم مثل دو ماه گذشته ۶۸ درصد این آمار را تشکیل می‌دهند.

در ماه شهریور نیز از ۳۳۸ عنوان، ۲۴۳ عدد به صورت تألیف راهی بازار نشر شده است و درصد تألیف به ترجمه به عدد ۷۱ رسیده است.
در مهرماه که آغاز سال تحصیلی جدید برای دانشجویان و دانش‌آموزان است، ۳۴۸ عنوان کتاب چاپ شده که ۲۴۰ عنوان تالیف و ۱۰۸ عنوان ترجمه هستند که همچون مرداد ماه، ۶۸ درصد این کتب، تالیفی هستند.

در ماه آبان، ۳۴۲ عنوان کتاب، شامل ۲۴۶ عنوان تالیفی و ۹۶ عنوان ترجمه‌ای منتشر شده که باز هم درصد تالیف در صنعت نشر را به ۷۱ درصد می‌رساند.

در آخرین ماه پاییز، ۲۲۵ عنوان کتاب تالیفی و ۹۲ عنوان ترجمه به ویترین کتابفروشی‌ها رسید و سهم این بازار از قلم نویسندگان، ۷۰ درصد بود.

در آغاز زمستان سرد ایران، ۳۶۷ عنوان کتاب به خانه گرم شما راه پیدا کرد که ۲۴۶ عنوان حاصل قلم نویسندگان ایرانی و ۱۲۱ عنوان از تولیدات نویسندگان خارجی بوده است.

در بهمن ماه و فجر انقلاب، ۳۹۳ عنوان کتاب با تفکیک ۲۶۴ عنوان تالیفی و ۱۲۹ عنوان ترجمه‌ای به بازار نشر رسید.
و در ماه پایانی سال ۱۴۰۲، ۳۰۲ عنوان کتاب چاپ شد که تنها ۸۳ عنوان آن ترجمه بود.‌


با احتساب تمامی این موارد و اتفاقات به جز دو مورد؛ در طول سال گذشته تألیف کتاب‌های هنری نسبت به کل کتاب‌های هنر سال ۱۴۰۲ با ۶۸ درصد به طور ثابت در حال تولید بوده است و فراز و نشیب قابل ملاحظه‌ای نداشته است.

ماه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور
تعداد عنوان منتشر شده ۱۶۶ ۳۷۰ ۳۰۶ ۳۴۸ ۳۷۳ ۳۳۸
عناوین تالیفی ۱۱۴ ۲۲۷ ۲۱۰ ۲۳۷ ۲۵۷ ۲۴۳
عناوین ترجمه‌ای ۵۲ ۱۴۳ ۹۶ ۱۱۱ ۱۱۶ ۹۵

ماه مهر آبان آذر دی بهمن اسفند
تعداد عناوین منتشر شده ۳۴۸ ۳۴۲ ۳۱۷ ۳۶۷ ۳۹۳ ۳۰۲
عناوین تالیفی ۲۴۰ ۲۴۶ ۲۲۵ ۲۴۶ ۲۶۴ ۱۱۹
عناوین ترجمه‌ای ۱۰۸ ۹۶ ۹۲ ۱۲۱ ۱۲۹ ۸۳


در اردیبهشت ماه با اینکه آمار تولید رشد بسیاری کرده، درصد تألیف با کاهش مواجه شده و این نشان‌دهنده افزایش حجم آثار ترجمه در این ماه است که احتمالاً تحت تاثیر برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بوده است. در ماه شهریور نیز کمی با افزایش تألیف روبرو بوده‌ایم.

طی ماه های اخیر در ایبنا پرونده‌ای تحت عنوان «چالش‌های تألیف در حوزه هنر» منتشر شد، در این پرونده ویژه با افراد بسیاری از جمله ناشرها و استادهای دانشگاه گفت‌وگو شد و دغدغه این دو قشر مطرح شده است که با در نظر گرفتن این آمار جدید خواندن این مطالب خالی از لطف نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها