جمعه ۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴
کتاب نوروز را مستند و معنادار می‌کند/ نگاهی اندیشه‌ورزانه به نوروزِ امروز

کتاب، نوروز را مستند و معنادار می‌کند، ما را دائماً با چند هزار سال پیش پیوند می‌زند. نوروز کتاب هدیه بدهیم. با کتاب هدیه دادن هم نوروز را هدیه می‌دهیم و هم کتاب را به‌عنوان رسانه نوروزی ارج می‌نهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «نوروز نوشت» تالیف نعمت‌الله فاضلی از سوی انتشارات همرخ‌نگاشت به بازار چاپ و نشر آمده است.

صغیر و کبیر فکر می‌کنند نوروز را باید خوش بگذرانند. هر کس هر طور بساطش جور شود، دنبال خوشی می‌رود. مردم به سفر می‌روند، مهمانی می‌دهند، دید و بازدید، بازی، تماشای فیلم و تئاتر، طبیعت‌گردی، پرسه زنی، دورهمی، سرگرمی و خلاصه هر چیز که مهیج و مفرح باشد. اما، من نوروز امسال را جور دیگری گذراندم. سراپا غرق نوروز بودم، بیشتر از همه نوروزهایی که پشت سر گذرانده‌ام، اما نه آن طور که غالباً همه خوشی می‌کنند. در کنج خانه و کتابخانه‌ام نشستم و نوشتم و نوروز را در ساحت کلمات زیستم. نوروزهای زیادی، تقریباً همه نوروزهایم خوانده‌ام و نوشته‌ام، اما نوروز ۱۴۰۲ را فقط و تماماً به نوروز اندیشیدم و آن را به جهان زبان کشاندم. با من باشید تا این زیست نوروزانه را برایتان نقل کنم.

اما اینکه امروز نوروز چه معنایی دارد، در «نوروز نوشت» سعی شده است تا سرنخ‌هایی برای فهم بشر امروز ارائه شود. در این کتابک به مباحثی همچون نوشتن نوروز، چرا نوروز، منطق فرهنگی نوروز، نوروز فرهیخته، رسانه نوروز، نوروز جهانی، نظریه نوروز، حوزه عمومی نوروز، بدن نوروزی و مباحثی از این دست پرداخته شده است. نوروز بیشتر زندگی است. به قول استاد فرهنگ رجایی از هانا آرنت بیان می‌کند که زحمت، کار و تولید با سه مقوله زنده‌مانی، زندگانی و جاودانی در انسان ارتباط دارد. نوروز از مقوله عمل است. عمل یعنی ارتباط و گفت‌وگو. نوروز حقیقت بین ماست. این حقیقت فضای نمادینی است.

مقاله اول کتاب نوروز از دانشنامه ایرانیکا از قول مری‌بویس، اسطوره‌شناس پرآوازه توضیح زیبایی می‌دهد؛ نوروز، روز نو، مقدس‌ترین جشن در دین زرتشتی است. این جشن هم جنبه دینی و هم جنبه غیردینی دارد. ایرانیان آنیمیست یعنی جاندارگرا بودند. از نگاه مری بویس بهار یا نوروز پیروزی سالانه روح خورشید را نمایندگی می‌کند. پیروزی خیر بر شر است. در نوروز بین خودتان و دیگران صلح و زیبایی را برافرازید و بگویید خیر پیروز شد و شر شکست خورد. مری بویس می‌نویسد؛ نوروز روز امید ایرانیان است. دین نوروزی دین امید است. امید به اینکه همواره خیر بر شر پیروز است.

به گفته فاضلی، کتاب نوروز را مستند و معنادار می‌کند، ما را دائماً با چند هزار سال پیش پیوند می‌زند. نام دیگر نوروز پیوند و با هم بودن است. در نوروز به هم کتاب هدیه بدهیم. با کتاب هدیه دادن هم نوروز را به هم هدیه می‌دهیم و هم کتاب را به عنوان رسانه نوروزی ارج می‌نهیم. نوروز با کتاب بر کتابخانه ما یعنی بر گوشه دل ما می‌نشیند. کتاب‌ها نوروز را به تصویر می‌کشند. اسکناس‌هایی که از پدر و پدربزرگمان هدیه گرفته‌ایم را تا امروز لای کتاب نگه داشته‌ایم. کتاب شی نیست، شور نوروزی است. نوروز با کتاب به تصویر کشیده می‌شود. کتاب‌ها تصویر ملموس نوروز هستند. نوروز با کتاب خوانا و نویسا می‌شود.

نوروزخوانی مراقبه نوروزانه است. کتاب‌ها درون ما را فرامی‌خوانند. درون ما را به سخن می‌آورند. تجربه‌ای را که در پس پشت ما پنهان بود را می‌خوانیم. نوروز و کتاب پیوند زیادی با خانه ما دارد. آنها که اهل نوروزند کتاب‌ها را آذین می‌بندند، در کتابخانه می‌چینند و در کتاب‌ها گم می‌شوند. کلمات امتداد وجود ما می‌شوند. کتاب نوروز را به سلول‌های ما الصاق می‌کند. همان‌طور که لباس نو می‌گیریم، حتماً به کتابفروشی‌ها هم سری بزنیم. کتاب بخریم و با امضای خود هدیه بدهیم. این کتاب‌ها بعدها سند می‌شود و می‌ماند. اینها ردپای انسان است که بر جان و جهان می‌نشیند. کتاب چون آسمان پرستاره می‌درخشد، اگر کتاب نبود تاریکی و ظلمت ریشه ما را کنده بود.

به گفته مولف کتاب اگر نوروز نبود، ظلمت تاکنون ما را نابود کرده بود. ما نوروز را می‌نویسیم و می‌خوانیم. نوروز واژه است. انسان ایرانی نوروزی است. انسان ایرانی می‌فهمد. فرهنگ ایرانی تا ایران هست و تا نوروز هست، پابرجاست. کتاب را به عنوان رسانه ایرانی پاس می‌داریم. امیدواریم سال آینده سال پرکتابی برای ما باشد. حتی اگر کتاب نمی‌خوانید، کتاب بخرید و هدیه بدهید تا ناشران کتاب همچنان فعال بمانند. بگذارید ایران بر بال کتاب و نوروز بماند. با کتابخوانی نگذارید که دشمنان این سرزمین چراغ فرهنگ ایران را خاموش کنند.

کتاب «نوروز نوشت» تالیف نعمت‌الله فاضلی با ۱۲۰ صفحه، شمارگان سه هزار نسخه و بهای ۱۵۰ هزار تومان از سوی انتشارات همرخ‌نگاشت به بازار چاپ و نشر آمده است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهلا پورمصطفی IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    سلام و عرض ادب و تبریک سال نو ! کتاب « نوروز نوشت » را مطالعه کردم و در گروه دبیران برای همکارانم معرفی خواهم کرد.طرح زیبا و سادۀ جلد و آغاز روزنوشت ها با بیت های نوروزی و مطالب کتاب برایم جالب بود. باسپاس از زحمات مؤلف کتاب

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط