پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵
حضور ۹۰ نویسنده کودک و نوجوان از ۲۰ استان در دوره قاصدک به میزبانی استان یزد

یزد - دبیرعلمی دومین دوره آموزشی شعر و داستان قاصدک از حضور ۹۰ نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در دوره آموزشی قاصدک به میزبانی شهرستان تفت خبر داد.

سید احمد میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، گفت: طرح قاصدک یکی از نخستین طرح‌هایی بود که در دوره جدید خانه کتاب و ادبیات ایران پایه‌ریزی شد که زمینه‌ای برای شناخت یک مسئله فرهنگی با عنوان ادبیات کودک و نوجوان بود.

وی افزود: اگر ادبیات به معنای عام هنر است ادبیات کودک و نوجوان می‌تواند غایت‌های تربیتی را به همراه خود داشته باشد به نوعی همزمان علاوه بر پاسخ به بخشی از نیازهای تعدادی از جامعه مبنی بر نیازهای هنری بر آینده هنری جامعه نیز مؤثر است.

دبیرعلمی دومین دوره آموزشی شعر و داستان قاصدک بیان کرد: مقوله ادبیات کودک و نوجوان یک چیزی است که می‌توان آن را پادزهر خیلی از سموم فرهنگی کشور دانست زیرا توجه به آن می‌تواند به عنوان پایه‌ای‌ترین کارها در حوزه فرهنگ باشد و از بسیاری از آسیب‌های فرهنگی پیشگیری کند.

میرزاده گفت: علی رغم این کمیت، اما به مقوله تربیت نویسنده کودک و نوجوان در جامعه ما کمتر بدان توجه شده که این ضعف در شهرستان‌ها و استان‌ها بیشتر مشاهده می‌شود.

وی بیان کرد: مثلاً در یک سری عرصه‌های تولید که به فراوانی آن توجه داریم در خصوص بحث‌های آموزشی ادبیات کودک و نوجوان کار چشمگیری انجام نشده است.

دبیرعلمی دومین دوره آموزشی شعر و داستان قاصدک ادامه داد: با توجه به جامعه پرمخاطب کودک و نوجوان به نوعی تعداد نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان دچار کمبود است و عرضه کارهای خوب کمتر از تقاضا صورت می‌پذیرد و همین امر باعث ایجاد آثار ضعیف می‌شود زیرا کار خلاق هنری زمان می‌برد و این کمبود نویسندگان به آن دامن می‌زند.

میرزاده گفت: با شناسایی این مشکل، دوره قاصدک طراحی شد که در دوره اول تعداد ۱۰۰ نفر از ۲۲ استان کشور شرکت کردند و در مراحل بعدی نفرات برگزیده حضور پیدا کردند.

وی گفت: با برگزاری کارگاه‌های مختلف به نوعی شاهد توانمندی برخی از نویسندگان شدیم به نوعی که دو کتاب از آثار برگزیده زیر چاپ است و برخی از دوستان نیز کتاب با ارزش مستقل را نیز دارند.

دبیرعلمی دومین دوره آموزشی شعر و داستان قاصدک ادامه داد: ما دوره دوم را با پذیرش هنرآموزان ۲۰ استان کشور و ۹۰ نفر را داریم که با ویژگی‌های داستان کودک، شعر کودک، داستان نوجوان با مربیان و کلاس‌های مجزا برگزار می‌کنیم.

میرزاده بیان کرد: در کنار این ۲۰ ساعت جلسه آموزش رسمی، یک سری نشست‌های دیگری داریم که محفل‌های آزاد شعر و داستان، محفل‌های نقد کتاب، محفل شعر ایران خانه ما با توجه به در پیش بودن انتخابات و همچنین محفل شعر و داستان مهدوی از جمله این برنامه‌ها است.

وی با اشاره به میزبانی استان‌های مختلف از این دوره‌های آموزشی گفت: هر کدام از این اردوها در یکی از استان‌های کشور برگزار شده که به نوعی فعالیت قابل توجهی در ادبیات کودک و نوجوان داشته است.

میرزاده بیان کرد: با توجه به قطب بودن ادبیات دینی کودک و نوجوان توسط استان قم، دوره اول این آموزش‌ها در قم برگزار شد و با توجه به وجود و حضور مهدی آذریزدی، پدر ادبیات کودکان و نوجوانان در استان یزد این دوره را به میزبانی یزد برگزار می‌کنیم.

دبیرعلمی دومین دوره آموزشی شعر و داستان قاصدک بیان کرد: بعد از برگزاری این دوره این آموزش‌ها تمام نمی‌شود و تا اردوی بعدی حدود سه ماه آینده این آموزش‌ها در فضای مجازی تداوم دارد و ضمن اینکه پایگاه شعر و ادبیات داستانی در تمام این مدت آثار دوستان را نقد و بررسی می‌کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط