پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
حمایت از مؤلفان بومی برای خرید منابع کتابخانه‌ای و تبلیغ شخصیت‌های استانی

ایلام- دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی از مؤلفان و ناشران بومی در دو حوزه خرید منابع کتابخانه‌ای و تبلیغ، ترویج و تبیین شخصیت‌های استانی در سطح ملی، حمایت و اقدام می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، مهدی رمضانی در نشست خبری با خبرنگاران و رسانه‌های استان که عصر روز چهارشنبه دوم اسفندماه در سالن جلسات کتابخانه مرکزی ایلام انجام شد، گفت: به برکت انقلاب اسلامی و رویکرد فرهنگی که وجود دارد در حوزه توسعه شبکه کتابخانه‌ای توفیقات خوبی داشته‌ایم.

وی با اشاره به آمار کمی کتابخانه‌های عمومی در کشور گفت: بیش از ۳۸۰۰ کتابخانه در کشور فعال است که ۲۸۰۰ کتابخانه مستقیم زیر نظر نهاد کتابخانه‌ها اداره می‌شود و ۱۰۰۰ کتابخانه به صورت مشارکتی و خصوصی در حال فعالیتند.

گردش ۱۰ هزار میلیارد ریالی نشر کشور

وی ادامه داد: کتاب کودک، پرفروش‌ترین نوع کتاب‌ها در کشور است و روزانه ۱۲۰ هزار جلد و ماهیانه سه میلیون کتاب توسط ۱۰ میلیون عضو در کتابخانه های عمومی به امانت گرفته می‌شود و گردش مالی نشر کشور ۱۰ هزار میلیارد ریال است و سالانه ۱۱۰ هزار عنوان کتاب در کشور چاپ و منتشر می شود که ۷۰ هزار جلد آن کتاب غیردرسی است.

شبکه کتابخانه ایران جزو ۲۰ کشور اول محسوب می‌شود. / ارائه بیش از ۶۰ خدمت در کتابخانه‌ها

وی ادامه داد: شبکه کتابخانه ایران جزو ۲۰ کشور اول محسوب می‌شود و در آسیا جز ۵ کشور اول در زمینه کتابخانه است.

حمایت از مؤلفان بومی برای خرید منابع کتابخانه‌ای و تبلیغ شخصیت‌های استانی


دبیرکل کتابخانه های عمومی کشور ادامه داد: در نسل جدید کتابخانه‌های عمومی در کشور بیش از ۶۰ خدمت ارائه می‌شود. خدماتی همچون: دیداری شنیداری، پایگاه‌های مرجع و اطلاعاتی، بخش کودک و نوجوان، اتاق علم، گالری آزمایشگاه علمی، کارگاه‌های خلاقیت و…

وی ادامه داد: در سال ۳۰ میلیون کتاب به امانت می رود که میانگین ۶۰ درصد کتب موجود درکتابخانه‌های عمومی توسط مردم مطالعه می‌شود.

رمضانی گفت: با تفاهم‌نامه‌ای که با کمیته امداد بسته شده در ۷۰۰ مرکز خدمات مشاوره روان‌شناسی در کتابخانه‌های عمومی خواهیم داشت که از ابتدای بهمن تا الان ایجاد شده و با این اقدام، هزینه خدمات مشاوره‌ای را کاهش داده خواهد شد و همه این مراکز مجوز سازمان روان شناسی دارند.


رمضانی ادامه داد: نگاه نهاد کتابخانه های عمومی، نگاه مرکزگرایانه نیست و ۸۰۰ کتابخانه روستایی در کشور به مخاطبان و عشایر خدمات ارائه می‌دهند. در شروع به کار دولت کمتر از ۳۰ کتابخانه سیار وجود داشت که الان بیش از ۵۰ کتابخانه سیار در کشور فعال است و سیاست دولت این است که تا قبل از پایان دولت مردمی، حداقل ۲۰۰ کتابخانه به این مجموعه اضافه و امیدواریم که تا قبل از پایان سال یا ابتدای سال آینده ۵ دستگاه خودرو تحویل ناوگان کتابخانه‌های عمومی نهاد شود.


وی با اشاره به اهمیت توجه به کودکان و نوجوانان در امر کتابخوانی گفت: اگر بخواهیم مسئله کتابخوانی به معنی مسئله شدن موضوع کتاب و کتابخوانی در کشور بر طرف کنیم، باید به حوزه کودک و نوجوان با محوریت مدارس توجه داشته باشیم.


وی با توجه به در دسترس بودن کتابخانه‌ها گفت: کتابخانه باید در دسترس باشد تا مردم به آنجا مراجعه کنند اگر سطح دسترسی را به حد استاندارد برسد، باید تا سه برابر عدد موجود کتابخانه وجود داشته باشد و چون این امکان نیست به سراغ کتابخانه سیار رفته‌ایم، زیرا کتابخانه سیار این مسیر را تسهیل می‌کند و خدمت را به کتابخانه سیار به نزد مردم می‌برد.

حدود ۱۱۰ میلیارد تومان کتاب خریداری و در کتابخانه‌ها توزیع شد

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا در ایلام مبنی بر علت کاهش میزان حمایت نهاد از مؤلفان و ناشران بومی گفت: در ابتدای دولت، حدود ۱۱۰ میلیارد تومان کتاب خریداری و در کتابخانه‌ها توزیع شد که عدد قابل توجهی است و بخشی از به روز رسانی منابع هم در این اتفاق افتاد با اهتمام دولت این اقدام انجام شده است.

وی ادامه داد: نهاد کتابخانه های عمومی از مؤلفان در دو حوزه خرید منابع کتابخانه‌ای و تبلیغ و ترویج و تبیین شخصیت‌های استانی در سطح ملی حمایت می کند.

حمایت از مؤلفان بومی برای خرید منابع کتابخانه‌ای و تبلیغ شخصیت‌های استانی

رشد ۲.‏۴۵‬ درصدی اعضای کتابخانه‌ها نسبت به سال گذشته

در ادامه سمیه حیدری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ضمن خیرمقدم و تقدیر از حضور خبرنگاران گفت: در استان نیم درصد درآمد شهرداری‌ها به سختی دریافت می‌شود و گاه بیش از ۱۰ یا ۲۰ درصد آن نمی‌توان از شهرداری تحویل گرفت و اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان از نهاد کتابخانه‌های کشور پشتیبانی می‌شود.


وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به ایلام، به خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: بازطراحی کتابخانه مرکزی با اعتبار مناسب و بازسازی کتابخانه آیت الله حیدری ایلامی مطالبه داشته باشند.

وی ادامه داد: در برنامه‌های اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان پیش بینی شده که کتابخانه پروین اعتصامی قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین کتابخانه استان به کتابخانه تخصصی کودک تبدیل شود چون در محوطه پارک کودک و در فضای محدود و مناسبی قرار دارد.


وی ادامه داد رشد سالانه اعضای کتابخانه‌ها نسبت به سال گذشته ۲/‌۴۵ درصد افزایش داشته که نشان از علاقه‌مندی مردم استان به کتاب و کتابخوانی است.

به گزارش ایبنا؛ دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور صبح روز چهارشنبه با هیات همراه سفری یکروزه به استان ایلام داشت. دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، استاندار ایلام، نشست و گفت‌وگو با کتابداران استان ایلام و بررسی درخواست‌ها و دغدغه‌های کتابداران و نشست خبری با خبرنگاران و رسانه های استان از برنامه های سفر مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به ایلام بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها