چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
اجرای طرح کتاب فیلم در سینما دانش‌آموزی/ فعالیت سینما کانون با محوریت کتاب و کتابخوانی

همدان - مسئول سینما کانون کشور از اجرای طرح کتاب فیلم در سینما دانش‌آموزی خبر داد و گفت: فعالیت سینما کانون با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، احمد شهدادی ظهر چهارشنبه در افتتاح کانون نمایش سینما - تئاتر دانش‌آموزی همدان با بیان اینکه امروز سلایق کودکان و نوجوانان بسیار متفاوت شده و باید تولیدات فیلم و انیمیشن با توجه به سلایق و خواسته آنها باشد اظهار کرد: وقتی از فیلم صحبت می‌شود باید دو دسته فیلم را مد نظر داشت دسته اول فیلم‌هایی که جنبه هنری داشته و دسته دوم فیلم‌هایی که جنبه تجاری و گیشه‌ای دارند.

وی با بیان اینکه فیلم‌های تولید شده در کانون که نزدیک به ۴۰۰ اثر است بیشتر جنبه هنری دارند، افزود: تقریباً همه این آثار تولید شده در جشنواره‌های جهانی بین ۳۰ الی ۴۰ جایزه را کسب کرده و جزو کارهای فاخر هنری بوده‌اند مانند فیلم سمپاش که ۱۸۰ جایزه جهانی گرفته است.

وی ادامه داد: البته در این فیلم به جنبه تجاری هم توجه شده و تولید اخیر کانون انیمیشن بچه زرنگ بوده که هم جنبه هنری داشته و هم تجاری که مورد استقبال عموم قرار گرفته است.

رسالت کانون پرورش افکار و کشف استعدادهاست

وی با اشاره به رسالت مهم کانون که پرورش افکار و کشف استعدادهاست، گفت: بر این اساس در زمینه تولید فیلم به طرح کانون نمایش سینما- تئاتر دانش‌آموزی رسید و در این طرح جوانب مختلفی مورد بررسی قرار گرفته و قرار است فیلم‌های تولید شده براساس گروه‌های سنی مختلف به نمایش دربیاید و در این سینما قرار نیست که بچه‌ها در سنین مختلف هر فیلمی را ببینند.

مسئول سینما کانون کشور با بیان اینکه در سینمای هنری زیباشناسی جدید و خلاقانه مدنظر است، ادامه داد: باید بدانیم که مخاطب اصلی ما دانش‌آموزان هستند و تفاوت کارهای خلاقانه را با کار سطح پایین متوجه شده و ما در طرح سینما دانش‌آموزی نمایش فیلم‌ها را براساس پایه‌های تحصیلی انجام داده‌ایم.

اجرای طرح کتاب فیلم در سینما دانش‌آموزی/ فعالیت سینما کانون با محوریت کتاب و کتابخوانی

وی با اشاره به اینکه در این سینما دانش‌آموزان به صورت گروهی فیلم‌های مناسب سن‌شان را تماشا می‌کنند، اظهارکرد: فیلم‌های فاخر کانون در قالب بسته‌های محتوایی توسط کارشناسان گزینش و دسته بندی شده و برای مخاطبان مختلف از پیش دبستانی تا دانشگاه بسته‌های مناسب سن‌شان در نظر گرفته شده است.

معرفی تولیدات فاخر کانون در سینما کانون

شهدادی با تأکید بر اینکه کانون یک برند معتبر در ذهن والدین، اولیای مدارس و بچه‌ها است، ادامه داد: با افتتاح این سینما ظرفیتی پیش آمده که بتوانیم تولیدات فاخر کانون را به دانش آموزان، اولیا و والدین معرفی کنیم.

وی افزود: تقریباً ۳۴ بسته تهیه شده و هر بسته متناسب گروه سنی و حوصله مخاطب ایجاد شده و ما در نظر داریم در کنار نمایش فیلم از تئاترهای مناسب هر گروه سنی نیز استفاده کنیم.

مسئول سینما کانون کشور ادامه داد: همچنین ما در نظر داریم برای اجرای نمایش‎‌ها از هنرمندان بومی همان استان بهره بگیریم و با همکاری مدیران کل کانون در استان‌ها نمایش‌های مناسب را برای دانش‌آموزان در کنار فیلم‌ها اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه فیلم‌ها چون متعلق به کانون است به صورت رایگان به نمایش درخواهد آمد، گفت: اما بلیت تماشای نمایش‌ها با توجه به تولید کار جمعی توسط کارگردان و عوامل گروه که یقیناً هزینه‌هایی در بردارد با تخفیف‌های دانش‌آموزی با خرید اینترنتی در یک پلتفرم‌های خاص و تعریف شده در اختیار مدارس قرار خواهد گرفت.

فعالیت سینما کانون با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی

شهدادی در توضیح روند سینما دانش‌آموزی تصریح کرد: در این شرح یک کار بسیار جالب و جذاب دیگری با توجه به فعالیت کانون که با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی است آمده‌ایم تعدادی از کتاب‌های تولید شده کانون را انتخاب کرده‌ایم و طرح کتاب فیلم را در راستای سینما دانش‌آموزی اجرا کردیم.

وی ادامه داد: روال کار به این صورت است که وقتی دانش‌آموزی فیلمی را برای دیدن انتخاب می‌کند در ابتدا با کتابی که در خصوص آن فیلم است در قالب طرح کتاب فیلم آشنا شده و بعد فیلم مورد نظر را دیده و بعد از کمی استراحت نمایش تولید شده براساس محتوای آن کتاب را که توسط گروه نمایش اجرا می‌شود، می‌بیند و یک روز خاطره‌انگیز را در این طرح برای آنها رقم می‌زنیم.

طرح کانون نمایش - سینما پیوست سه‌گانه کتاب، فیلم و تئاتر است

مسئول سینما کانون کشور خاطرنشان کرد: البته هر اقلیم ساختار خود را دارد و ممکن است این روند در هر استانی با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات کمی متفاوت باشد اما در کل طرح کانون نمایش سینما - تئاتر دانش‌آموزی پیوست سه‌گانه کتاب، فیلم و تئاتر در خود دارد.

اجرای طرح سینما کانون در سه مرحله مجزا

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان نیز گفت: این کار در سه مرحله اجرا می شود نخست آثار سینمایی، انیمیشن و تئاتر با توجه به رده‌بندی سنی و کلاس بندی پایه تحصیلی انجام می‌شود.

معصومه ابراهیمی‌هژیر افزود: مرحله دوم سالن‌های مناسب سینما و تئاتر شناسایی شده و در مرحله سوم با همکاری آموزش و پرورش، تبلیغات محیطی و مجازی افراد دعوت به تماشای آثار می‌شوند.

اجرای طرح کتاب فیلم در سینما دانش‌آموزی/ فعالیت سینما کانون با محوریت کتاب و کتابخوانی

معصومه ابراهیمی‌هژیر با بیان اینکه این طرح چند هدف را دنبال می‌کند، افزود: کانون نمایش (سینما-تئاتر دانش آموزی) با هدف ایجاد محلی مناسب برای برگزاری جشنواره‌های سینمایی و فرهنگی حوزه کودک و نوجوان از جمله جشنواره فیلم رشد، جشنواره فیلم کودک و جشنواره پویانمایی شکل گرفته و می‌تواند پاتوقی برای حضور معلمان فیلم‌ساز باشد.

وی بیان کرد: در این طرح گروه سنی بچه‌ها، سطح حوصله آنها و پایه تحصیلی دیده شده و نکته مهم این طرح وجود فیلم‌های منتخب کانون است که همگی آنها از افتخارات کانون است.

وی با بیان اینکه این سینما دانش آموزی فرصتی برای پیوند طرح کانون - مدرسه است افزود: طرح کانون - مدرسه از مطالبات جدی وزیر آموزش و پرورش بوده و هست.

سینما - مدرسه در راستای تحقق اهداف کانون - مدرسه است

ابراهیمی‌هژیر تصریح کرد: طرح کانون - مدرسه طرحی است که کانون را به مدرسه پیوند زده و مدیران مراکز فرهنگی- هنری کانون همدان با شروع سال تحصیلی پیگیر این طرح بوده و ارتباط بسیار خوبی را با مدیران و دانش‌آموزان گرفته‌اند و برنامه‌های مشترک بسیاری با یکدیگر انجام می‌دهند و افتتاح همین سینما دانش‌آموزی در راستای تحقق اهداف کانون - مدرسه است.

وی خاطرنشان کرد: سینما دانش‌آموزی یک فرصت طلایی برای گروهای هنری، ئتائر و نمایش استان همدان هم است که می‌توانند هنر خود را عرضه کرده و درآمد هم کسب کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان گفت: امید داریم که با افتتاح کانون نمایش (سینما-تئاتر دانش آموزی) بتوانیم ظرفیت‌های هنری استان را به خوبی شناسایی و معرفی کنیم و نیز از ظرفیت کودکان و نوجوانان خلاق هم در این طرح استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کانون تخصصی ترین مرکز کودک و نوجوان برای عرضه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی بوده و همیشه در تولید فیلم، انیمیشن و تئاتر در طول این سالها حرف اول را در کشور زده و نمونه بارز آن انیمیشن بچه زرنگ است که برای ساخت و تولید آن فکر شده و چند هدف را دنبال می‌کند و با وجودی که از ابتدای فصل پاییز اکران شده با جابه‌جایی رکوردهای مختلف در حوزه سینمای کودک، این روزها مرز فروش ۶۲ میلیارد تومانی را نیز رد کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها