سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۸
کتاب پژوهشی «سبک‌شناسی شعر آیینی معاصر» روانه بازار نشر شد

گلستان- کتاب پژوهشی «سبک‌شناسی شعر آیینی معاصر» به قلم بلقیس سبحانی و به همت انتشارات قلم صحرا بر روی پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گنبدکاووس، کتاب پژوهشی «سبک‌شناسی شعر آیینی معاصر» به قلم بلقیس سبحانی و به همت انتشارات قلم صحرا در ۴۲۲ صفحه و قطع وزیری و به شمارگان ۴۰۰ نسخه منتشر شد.

محوریت این کتاب آثار شاعرانی چون حمید سبزواری، سید حسن حسینی، علیرضا قزوه، احمد عزیزی و سلمان هراتی است که آثار هر یک از آن‌ها در قلمرو زبانی، ادبی، فکری و سبک‌شناسی شعر آیینی بررسی و مورد ارزیابی قرارگرفته و مؤلف در پایان کتاب جمع‌بندی جامعی را ارائه داده است.

در بخشی از پیشگفتار این کتاب پژوهشی آمده است: بررسی و تبیین خطوط فکری و جهان بینی و شناخت روش‌های هنری و غنی‌سازی اشعار آیینی شعرای معاصر بر اساس کتاب کلیات سبک‌شناسی سیروس شمیسا محور و هدف این کتاب است.

سبک‌شناسی سروده‌های ۵ چهره برجسته شعر آیینی نشان می‌دهد که شعر آیینی در سه قلمروی زبانی، ادبی و فکری، جنبه‌های تازه‌تری را نسبت به گذشته تجربه کرده اند.

همچنین کاربرد وسیع قافیه و ردیف، تناسبات معنای واژگان، استفاده وسیع از صور خیال به‌ویژه تشبیه، غنا بخشی به موسیقی کلام با بهره‌گیری از تکرار، واج‌آرایی، جناس، تضاد و مراعات نظیر نیز در آثار آن‌ها ملموس است.

در این آثار ازنظر فکری نیز تعهد به انقلاب اسلامی، ارادت به امام خمینی (ره) و توجه به دفاع مقدس و شهیدان و پیوند این ۲ موضوع با قیام عاشورا، توجه جدی به مضامین ولایی و به‌کارگیری چشمگیر عبارات قرآنی، احادیث و اصطلاحات دینی مشهود است.

بررسی آثار این ۵ شاعر معاصر، نشان می‌دهد که شعر آیینی در روزگار ما از پویایی برخوردار است و شاعران آیینی، با تأثیرپذیری از انقلاب اسلامی، رویکردی جدی به وقایع تاریخ اسلام داشته و با پیوند آن با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، مضامین نویی را آفریده‌اند.

به گزارش ایبنا، بلقیس سبحانی متولد ۲۲ فروردین ماه ۱۳۵۱ در شهرستان گنبدکاووس و دارای دکترای زبان و ادبیات فارسی است و کتاب «سبک‌شناسی شعر آیینی معاصر» نخستین اثر وی است که بر روی پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها