پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
ارسال ۴۰ مقاله به چهارمین همایش ملی فقه هنر و حکمرانی

دبیر علمی همایش ملی فقه هنر گفت: نگارش مقاله برای این رویداد بزرگ فرهنگی توسط همه علاقه‌مندان به هنر امکان‌پذیر بود که بر این اساس ۴۰ مقاله منطبق بر ساختارهای درست مقاله‌نویسی به دبیرخانه همایش ارسال شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیت‌الله ابوالقاسم علی‌دوست در آیین آغاز به کار چهارمین همایش ملی فقه هنر و حکمرانی که صبح چهارشنبه با حضور جمعی از دانشیاران فقه، فرهنگ، هنر و سیاست برگزار شد، گفت: نگارش مقاله برای این رویداد بزرگ فرهنگی توسط همه علاقه‌مندان به هنر امکان‌پذیر بود که بر این اساس ۴۰ مقاله منطبق بر ساختارهای درست مقاله نویسی به دبیرخانه همایش ارسال شد.

این نویسنده و پژوهشگر بیان کرد: این همایش دو روزه شامل ۶ پنل تخصصی است که این پنل‌ها شامل «فقه هنر، سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری»، «فقه هنر، حمایت از هنر اسلامی و مقابله با انحرافات»، «فقه هنر، نظارت بر اجرای قوانین و سیاست‌ها»، «فقه هنر و حاکمان»، «حکمرانی در هنر و فتاوای فقهی» و «رسانه ملی و حکمرانی در عرصه هنر» هستند.

آیت‌الله علی‌دوست با بیان اینکه اسلام باهنر ایجادشده است ادامه داد: امروز ضرورت دارد که بسیاری از وقایع مهم اسلام را از نگاه هنری دید به عنوان مثال خطبه‌ای که امام سجاد (ع) در مجلس اموی ایراد کردند یا واقعه بزرگ عاشورا رامی‌توان ازلحاظ هنری، حماسی و انقلابی بیان کرد. همچنین اینکه حرکتی که امام حسین (ع) با لشگریان حر داشتند یک پدیده هنری است، اولین برخورد و رفتار حضرت زینب (س) در مجلس عبیدالله آنجایی که می‌فرمایند «ما رأیت الا جمیلاً» یعنی من به‌جز زیبایی چیزی ندیدم هم از منظور هنری قابل بررسی است.

وی ادامه داد: مدرسه اسلامی هنر قم با همکاری معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر در برگزاری چهارمین همایش فقه هنر مشارکت دارند. مدرسه اسلامی هنر نخستین مؤسسه آموزشی‌- پژوهشی برآمده از حوزه علمیه است که برای تبیین مبانی تفکر دینی در هنر و نیز آموزش‌های نظری و عملی در باب هنر تأسیس شده است.
دبیر علمی چهارمین همایش ملی فقه هنر در خصوص مدرسه اسلامی هنر اظهار کرد: آغاز رسمی فعالیت‌های مدرسه اسلامی هنر، در اواخر تابستان ۱۳۸۴ با کلاس‌های نویسندگی آغاز شد. در سال ۱۳۸۹ رویکرد دیگری که معطوف به شکل‌گیری مرکزی دانشگاهی بود به مدرسه اسلامی هنر افزوده شد و این مهم در سال ۱۳۹۱ با اخذ مجوز مؤسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی به نتیجه رسید و در ۲ مقطع ارشد و دکتری دانشجو پذیرفت.

در ادامه این همایش حجت‌الاسلام حمید درایتی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان بیان کرد: فقه و هنر، فلسفه فقه هنر، فقه سینما از جمله موضوعات گذشته این همایش ملی است که با توجه به اهمیت موضوع در این همایش پرداختن به مسئله هنر با نگاه فقهی بررسی خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: این همایش می تواند زمینه گفتگوی جامعه هنر با حوزه علمیه باشد، همچنین مسئله آشنایی هنر در حوزه علمیه دنبال می شود، در حال حاضر مراکز تخصصی هنر در حوزه علمیه ایجاد شده است.

به گزارش ایبنا؛ در آیین اختتامیه این رویداد که عصر امروز برگزار می‌شود با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتاب چکیده مقالات این همایش رونمایی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها