یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
نمایشگاه کتاب تهران عرصه نمایش فرهنگ مکتوب است

آذربایجان‌غربی- نویسنده ارومیه‌ای گفت: نمایشگاه کتاب تهران نمایشگاه فرهنگ مکتوب و مجمع عمومی همه مردم ایران است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): نمایشگاه کتاب، جذاب‌ترین پدیده فرهنگی کشور است و می توان گفت همانگونه که در جشنواره های دیگر حال و هوای عمومی‌تری در اهالی فرهنگ و هنر در ارتباط با مردم می‌بینیم، در نمایشگاه کتاب این اتفاق به اوج خود می‌رسد.

همه فعالیت‌های این نمایشگاه باید حول محور کتاب طراحی و تدوین شود. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صرفاً یک برنامه اجتماع مردم نیست و هر اتفاقی که در آن رخ می‌دهد باید با کتاب نسبت داشته باشد. در این راستا با مصطفی قلیزاده‌علیار شاعر، نویسنده، پژوهشگر و روزنامه نگار ارومیه‌ای است که بیش از ۳۱ جلد کتاب از جمله شاعر دار بر دوش، مردی شبیه خود «امام خمینی»، خاطرات حاج علی اکرام علی یف، نامه‌هایی از زندان، پیر پیشگام، از نسل سرافرازان، محبت اوجاغی، چیپکله نیر بهاریمیز «مجموعه شعر، باکو ۱۹۹۹»، تصحیح دیوان صراف تبریزی، فاتحان خرمشهر، شوق دیدار و ترجمه شعر انتظار جمهوری آذربایجان را در کارنامه خود دارد.

وی همچنین دارنده جایزه بین المللی شهریار «۱۳۹۶ دانشگاه تبریز»، چهره برگزیده فرهنگی فعال استان آذربایجان‌غربی در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی «۱۳۹۷»، و یراستار چند کتاب ادب و عضو دفتر طنز ارومیه است و در سال ۱۴۰۳ به‌مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی مراسم نکوداشت این شاعر و نویسنده ارومیه‌ای با حضور شاعران و نویسندگان برگزار شد.

- نقش نمایشگاه بین‌المللی تهران در بازسازی و تقویت فرهنگ مکتوب و تاثیر آن در زیست مردم امروز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بنده که نویسنده، شاعر، روزنامه‌نگار و اهل مطالعه و تحقیق و عاشق دیدن کتاب‌های جدیدم، از نخستین دوره‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دهه ۶۰ با آن آشنایم و بارها حضور یافته و خرید هم کرده‌ام اما از دهه ۸۰ حضورم کم و دهه ۹۰ کلاً قطع شد و دیگر شرکت نکرده‌ام. البته سال ۱۴۰۲ دعوت بودم، لذا حضور یافتم و خیلی عالی بود. تا دهه ۹۰ حضور در نمایشگاه آسان و هزینه‌ها کم بود و مردم و ناشران شوق و ذوق داشتند شرکت کنند و نمایشگاه تهران واقعاً نمایشگاه فرهنگ مکتوب و مجمع عمومی همه مردم ایران بود ولی گرانی کتاب و افزایش سرسام‌آور هزینه‌های سفر به تهران و اسکان در یک دهه گذشته، مردم را با مشکل مواجه کرده است.

- آیا در نمایشگاه وجود فضایی برای تبادل تجربه و گفت‌وگو پدیدآورندگان با یکدیگر و همچنین دریافت نظر و پیشنهاد مخاطبان را لازم می‌دانید؟ چرا؟

بله، خیلی ضروری است که فضاهای بحث و سخنرانی و تبادل نظر و انتقال تجربه و آشنایی با نویسندگان و حتی نکوداشت اهالی فرهنگ و اندیشه در کنار نمایشگاه کتاب وجود داشته باشد زیرا چنین فضاهایی نمایشگاه کتاب را به اهداف اصلی‌اش، یعنی هم‌افزایی و آشنایی و نشر علم و آگاهی و فروش کتاب و رفتن کتاب به درون زندگی مردم، نزدیک می‌کند.

- چرا از فرصت خواندن که نقش موثری در بازسازی فردی و اجتماعی دارد جامعه همچنان غفلت می‌شود و اینکه شعار این دوره نمایشگاه را در تلنگر زدن به مردم امروزی که در بند تجملات زندگی و ظاهرگرایی افتاده‌اند، تا چه میزان موثر می‌دانید؟

جامعه و عموم مردم از اهمیت مطالعه غفلت ندارند، بلکه گرانی چاپ و نشر، باعث شده مردم از مطالعه باز مانند و شب و روز فقط به فکر تامین زندگی و هزینه‌های ضروری خود باشند. ببینید امروز با وجود فضای مجازی و گرانی کتاب و روزنامه و نشریات، دیگر مردم رغبتی به کتاب خوانی و مطالعه ندارند و دیگر مشوق‌های موثر وجود ندارد.

- نویسندگان بومی چگونه می‌توانند در نمایشگاه سهم داشته باشند و خود و آثار خود را در این فضا عرضه و معرفی کنند و از آن به عنوان یک فرصت استفاده کنند؟
نویسندگان بومی و شهرستانی خودشان به علت سنگینی هزینه‌ها نمی‌توانند اقدامی موثر در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، انجام دهند بلکه با حمایت نهادها و ادارات فرهنگی و غیرفرهنگی استانی و مرکزی می‌توانند حضوری تاثیرگذار در نمایشگاه داشته باشند. این تجربه شخص من و همه اهل فرهنگ و قلم است. مثلاً ادارات کل فرهنگ و ارشاد استانی، ادارات کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها و … می‌توانند هر سال، تعدادی از نویسندگان و شعرا و اهل رسانه استان خود را با هزینه اداری به نمایشگاه کتاب در تهران ببرند و برنامه های خوب و مفید و مقتضی اجرا کنند.

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط