پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸
پرداختن به نقد، بهترین راهکار برای سامان‌دادن به وضعیت شعر است

عضو هیئت علمی هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت: برای سامان دادن به شعر امروز، بهترین راهکار، پرداختن به نقد آن هم نه به صورت تشریفاتی و تفننی بلکه به صورت علمی، فنی و حرفه‌ای است.

رضا اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به ارزیابی اجمالی هجدهمین جشنواره شعر فجر، پرداخت و عنوان کرد: شعروادبیات در مقایسه با سایر هنرها - با وجود تمام محدودیت‌ها و محرومیت‌ها – در جامعه امروز از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار است. دستاوردهای ما در حوزه شعر و ادبیات بیش از دیگر عرصه های هنری قابل بررسی است، چون شعر گنجینه‌ای معنوی و یکی از هنرهای ریشه‌دار و اصیل ایرانی با پیشینه و پشتوانه‌ای هزار ساله است.

عضو هیئت علمی هجدهمین دوره جشنواره شعر فجر با بیان اینکه در سال‌های بعد از انقلاب برای پیشرفت شعر و ادبیات پارسی، طرح‌ها و کارهای خوبی انجام شده و شاهد پیشرفت‌های نسبتاً خوبی در این حوزه بوده‌ایم، افزود: با تمام این پیشرفت‌ها، هنوز در ساحت شعر و ادبیات به نقطه مطلوب و مقبول نرسیده‌ایم.

وی در مرور اجمالی بر آثار بخش شعر بزرگسال هجدهمین جشنواره شعر فجر گفت: آثار این دوره از جشنواره - همچون دوره‌های پیش - از منظر کمی رشد خوبی داشته و چاپ هزاران عنوان مجموعه شعر در سال ۱۴۰۱ گواه صادقی بر این ادعاست. بی هیچ اغراقی، شعر امروز- به‌خصوص شعر جوان - از نظر فرم، ساختار و تکنیک در جایگاه شایسته‌ای قرار گرفته و شاهد خلاقیت‌ها و نوآوری‌های قابل تأملی در حوزه فرم و صورت شعر هستیم که غیرقابل انکار است؛ ولی در ساحت تفکر و اندیشه شعر جوان هنوز نتوانسته است به جایگاه مطلوب و قابل قبولی دست پیدا بکند.

اسماعیلی تاکید کرد: این کاستی از یک سو معلول نگاه فرمالیستی صرف به شعر و از سوی دیگر استفاده ابزاری از هنر شعر است؛ البته این نقد شامل شعر شاعران صاحب سبک نمی‌شود، شاعرانی که نگاه هستی‌شناسانه به شعر دارند و با شعر زندگی می‌کنند، جان و جهانی دیگرگونه و ذهن و زبانی مستقل دارند. ارجمندی و مانایی شعر این گروه از شاعران، محصول سال‌ها کار و تمرین مداوم، دوری از هیاهوهای ادبی و برخورداری از دانش و بینش ادبی است.

وی همچنین نقطه قوت شعر امروز را حضور فعال و باانگیزه بانوان شاعر عنوان کرد و گفت: این حضور امیدبخش می‌تواند در تحول مضمونی شعر امروز موثر باشد.

اسماعیلی همچنین در پاسخ به این سوال که برای برون رفت از وضعیت فعلی و تقویت عنصر اندیشه در شعر امروز چه باید کرد؟ افزود: ما به تقویت حوزه نقد ادبی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای شاعران جوان در کنار برگزاری جشنواره‌های ادبی سخت نیازمندیم. برای سامان دادن به شعر امروز، بهترین راهکار پرداختن به نقد - آن هم نه به صورت تشریفاتی و تفننی - بلکه به صورت علمی، فنی و حرفه‌ای است. در این دوره‌ها باید به بازتعریف شعر پرداختزیرا هنوز هم نگاه بسیاری از شاعران به شعر، نگاهی تفننی است. بسیاری هنوز به شعر به عنوان یک کالای تجملی و تشریفاتی که صرفاً جنبه سرگرمی دارد نگاه می‌کنند. باید نگاه جامعه را به شعر و شاعری عوض کرد. شعر عصاره جان هنرمند و شاعر پیامبری با رسالتی انسانی و معنوی است.

این شاعر تاکید کرد: متأسفانه حوزه نقد و نظریه‌پردازی ادبی، حوزه‌ای است که در سال‌های بعد از انقلاب کمتر به آن توجه شده و به خاطر همین بی‌توجهی، آسیب‌های جدی بر پیکره شعر و ادبیات ما وارد شده است. علاوه بر نقد و بررسی، برگزاری نشست‌های تخصصی و هدفمند برای روزآمد کردن این حوزه و انتقال تجربه‌ها به یکدیگر ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه از دیگر کاستی‌های شعر روزگار ما، فاصله گرفتن از معنا و فروافتادن در گرداب معناگریزی و فرم محوری محض است، افزود: در آثار هجدهمین دوره شعر فجر نیز شاهد آثاری از این دست بودیم. متوقف ماندن در بازی‌های زبانی و دامن زدن به پریشانی‌ها و هنجارگریزی‌های فرمی و ساختاری باعث فرسایش شعر و غفلت از درونه آن می‌شود. گاهی بعضی از شاعران با استناد به تعریف غلطی که از شعر و شاعری شده است، بی‌اعتنا به رسالت انسانی و اجتماعی خویش و صرفاً برای دل‌ربایی از خلق روزگار، در شعر فقط و فقط به دنبال مشاطه‌گری و بزک کردن کلمات‌اند. از همین رو تنها دغدغه آنان، کسب مهارت در آداب دلبری و آموختن رمز و راز چگونه گفتن است، نه اندیشیدن به ادب و آداب چه گفتن که محصول و دستاورد تعهد انسانی و اجتماعی است. حال آنکه گوهر و جوهر شعر، تعهد و رسالت است.

اسماعیلی همچنین گفت: این دوره از جشنواره نیز از آثار خوب و درخشان بی‌بهره نبود؛ آثاری قابل تامل و امیدبخش که بر شکوه و غنای ادبیات پارسی می‌افزایند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضاضحاکی US ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
    باتشکر از جناب اسماعیلی....اما چه کسی گفته:گوهر و جوهر شعر، تعهد و رسالت است؟ پنج شاعر بزرگ ادب فارسی از قرن سوم تا هشتم ، هر آنچه از ادب و آداب چه گفتن که محصول و دستاورد تعهد انسانی و اجتماعی است سرودن و دفترها را بستند. شعر امروز باید امروزی یعنی به روز باشد وگرنه هر آنچه شاعر بسراید در گوشه کتابخانه طعمه تار عنکبوت می شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها