یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
«پرانتز» جوانه می‌زند

فراخوان ارسال آثار برای اولین دوره جایزه‌ی ادبی «پرانتز» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) و به نقل از دبیرخانه جایزه ادبی «پرانتز»، این جایزه ادبی به حمایت «آکادمی پرانتز» برگزار می‌شود. بنابر اعلام دبیرخانه، اولین دوره جایزه ادبی مستقل «پرانتز» به بررسی و انتخاب بهترین آثار تألیفی (رمان، داستان بلند، مجموعه داستان کوتاه) در حیطه ادبیات گمانه‌زن (فانتزی، علمی‌تخیلی، وحشت)، در سه بخش کتاب اول، بزرگسال و جوان (young adult) که برای اولین‌بار از بهار ۱۴۰۰ تا زمستان ۱۴۰۱ منتشر شده‌اند، خواهد پرداخت.

برای شرکت کتاب‌ها در این جایزه شرایط زیر عنوان شده است:

۱. کتاب‌ها باید تألیفی به زبان فارسی، برای گروه سنی بزرگسال یا جوان (young adult) و در زمینه ادبیات گمانه‌زن یا یکی از زیرشاخه‌های آن(فانتزی، علمی‌تخیلی، وحشت) قرار بگیرند.

۲. کتاب‌ها باید برای اولین‌بار در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ منتشر شده باشند.

۳. داستان‌های کوتاه اگر به‌صورت مجموعه داستان در یک کتاب چاپ شده باشند، امکان رقابت با سایر آثار را دارند.

۴. ناشرینی که کتاب‌هایی در این شرایط را دارند، می‌توانند آثارشان را به دبیرخانه معرفی کنند.

۵. نویسندگان نیز خودشان امکان ارسال آثارشان را دارند.

۶. نویسندگانی که خودشان ناشر کتاب‌شان هستند نیز علاوه بر معرفی، باید یک جلد از کتاب‌شان را هم ارسال کنند.

۷.. ناشر / نویسنده می‌تواند هر تعداد کتاب که دارای شرایط جایزه هستند را معرفی / ارسال کنند.

آکادمی پرانتز در زمستان ۱۴۰۲ در تهران و به همت جهانگیر شهلایی، نویسنده ایرانی، شروع به کار کرد. در اولین قدم از برنامه‌های آکادمی، جایزه ادبی پرانتز را پایه‌گذاری کردیم که در سال نخست خود، کتاب‌های تألیفی گمانه‌زن (فانتزی، علمی‌تخیلی، وحشت) داوری می‌کند.

روال این است که در میان پرانتز حرف‌هایی گفته شوند که فراتر از متن اصلی‌اند. ما علاقه‌مندیم، و همین علاقه به هنر و ادبیات و یا طرفداری و هر اسم دیگری که می‌شود گذاشت، ما را توی پرانتز جمع کرده. شاید با کیلومترها فاصله‌ی فیزیکی از هم، و با تجربه‌های شخصی ریز و درشتی که در نگاه اول ربطی به هم ندارند. از سوی دیگر، این تجربیاتی که در مسیر عشق به ادبیات به دست آورده‌ایم، گاهاً موجب احساس در حاشیه بودن ما شده و به همین خاطر، علاقه، حرف و صدای شخصی‌مان را در پرانتزهای کوچک و دور از دسترس نگهداشته‌ایم. حرف‌هایی که نوشته می‌شوند اما خوانده نمی‌شوند، یا بیان می‌شوند و در میان هیاهوها گم می‌شوند. اما الان دیگر می‌دانیم که جای باز کردن پرانتزهای کوچک در گوشه و کنار، می‌توانیم پرانتزی بزرگ‌تر و با معنایی گسترده‌تر باز کنیم. ما که مدت‌ها به این نوشته‌ها و ناشنیده‌ها فکر کرده‌ایم، می‌خواهیم صدای این کلمات و نماینده این آثار باشیم. تنوع در سلیقه‌ها و وجود زاویه‌های دید مختلف، این امکان را به ما می‌دهد که به دنیای هنر و ادبیات با ذهنی تازه‌تر و بزرگ‌تر نگاه کنیم. ما این تفاوت‌ها را به‌عنوان یک فرصت می‌بینیم. چیزی که می‌تواند طیف غنی‌تری از ادبیات را بسازد. اینجا نه تنها یک گروه علاقه‌مند به کتاب‌ها هستیم، بلکه اجتماعی متنوع از ذهن‌ها و نگاه‌های مختلفیم.

آکادمی پرانتز در زمستان ۱۴۰۲ در تهران و به همت جهانگیر شهلایی، نویسنده ایرانی، شروع به کار کرد. در اولین قدم از برنامه‌های آکادمی، جایزه ادبی پرانتز را پایه‌گذاری کردیم که در سال نخست خود، کتاب‌های تألیفی گمانه‌زن (فانتزی، علمی‌تخیلی، وحشت) داوری می‌کند.

هدف اصلی جایزه پرانتز، شناسایی کتاب‌های چاپ شده در زمینه ادبیات گمانه‌زن است. با ارائه لیست کاملی از کتاب‌ها به مخاطبان، تلاش می‌کنیم تا محتوای این دسته از ادبیات را به‌طور جامع معرفی کنیم. پرانتز در سال اول خود، کتاب‌های چاپ شده از بهار ۱۴۰۰ تا زمستان ۱۴۰۱ را در سه بخش کتاب اول، بزرگسال و جوان (یانگ ادالت) بررسی و معرفی می‌کند. لازم به ذکر است که هر بخش از این جایزه دارای آکادمی داوری مجزا است که اعضای آن از طیف گسترده‌ای از تخصص‌ها در حوزه ادبیات و کتاب و هنر، و البته مخاطبان و فعالان این حوزه انتخاب شده‌اند. نتایج بررسی اعضای آکادمی در پایان هر دوره، در قالب اختتامیه دوره‌ی اول، برای عموم منتشر می‌شود. در نهایت در هر بخش یک کتاب برنده جایزه ادبی پرانتز می‌شود و یک کتاب هم به‌عنوان شایسته تقدیر انتخاب خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها