شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
«پیوندهای پنهان» در تبریز نقد و بررسی شد/ کتابی درباره زیست بوم و هستی

آذربایجان شرقی - کتاب«پیوندهای پنهان» نوشته‌ی فریتیوف کاپرا و ترجمه محمد حریری اکبری با حضور صاحب‌نظران و علاقمندان در تبریز نقد و بررسی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در تبریز، محمد نژادکاظمی پزشک و تحلیلگر این کتاب، با اشاره به زیست شناسی و تاثیر شنیدن و حرف زدن، گفت: کتاب در مورد محیط زیست، زیست بوم و هستی صحبت می‌کند و بر زیست شناسی اهمیت ویژه‌ای می‌دهد.

وی با پرداختن به تاریخچه صحبت و برقراری ارتباط افزود: ارتباط از ابتدا با زبان بدن آغاز شد. سپس ارتباط از طریق زبان صورت گرفت در واقع میتوان گفت تمدن با حرف زدن شروع می‌شود واگر زبان نباشد فرهنگی نخواهیم داشت، البته لازم به ذکر است که پشتیبان اصلی زبان، گوش و شنیدن است که در جهان مظلوم واقع شده است؛ همچنین در این کتاب اشاره شده است که ما باید از هستی و زیستی و از تراوشات چرخه هستی بهره ببریم.

بشر قادر به جدایی از فناوری نیست

فریبا عزب دفتری استاد دانشگاه تبریز، در تحلیل این کتاب از نگرش کاپرا و ارزش و اهمیت زیست شناسی گفت و افزود: زمانی که یادگیری نباشد حیات نیز متوقف خواهد شد. به گفته کاپرا نویسنده این کتاب، موجود زنده هر نوع تغذیه را از محیط خود میگیرد و روی محیط نیز اثر میگذارد.

عزب دفتری در تشریح کتاب، اظهار کرد: شاخص‌ترین ویژگی موجود زنده خودزایی است، به این خاطر که دائماً در حال ترمیم خود و تلاش برای زندگی است. این یعنی توسعه پایدار، که توسعه پایدار فقط متعلق به محیط زیست است.

این استاد دانشگاه در خصوص اهمیت آگاهی و فناوری تاکید کرد: به گفته کاپرا، بشر به دلیل تکامل خود، قادر به جدایی از فناوری نیست.

فناوری یعنی کاربرد علم در عمل

در ادامه این جلسه، محمد حریری اکبری، مترجم کتاب اظهار کرد: کل کتاب پیوندهای پنهان روایتی از پیدایش و تکامل است.

وی با بیان اینکه پیدایش جهان با بیگ بنگ آغاز شده و با پیدایش موجودات تک سلولی و انسان و تمدن‌ها ادامه می‌یابد، افزود: پیدایش زبان بسیار مهم است، چرا که زبان مفاهیمی به وجود می‌آورد که عینی نیستند و به مثال فرهنگ و دین تنها از طریق ذهن معنی می‌یابند.

حریری خاطر نشان کرد: ضمن اینکه واقعیت‌های اجتماعی امروزه بسیار پیچیده‌تر از شناخت ما است، بایستی شناخت و آگاهی‌مان را ارتقا دهیم.

مترجم این کتاب گفت: در مراحل بررسی و روند تکاملی انسان در کتاب پیوندهای پنهان، به فناوری اشاره شده است. فناوری قبل از پیدایش زبان نیز وجود داشته، و بهترین تعریف برای فناوری عبارتست از «کاربرد علم در عمل».

وی با اشاره به بینش بین رشته‌ای کاپرا، به اهمیت زیست شناسی، بایولوژی و مهندسی ژنتیک در جهان امروزی گفت: زیست شناسی، شاه رشته علوم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها