جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
روضه فاطمیه در منزل پدری «جلال آل‌احمد»

همزمان با دهه فاطمیه، جمعی از هنرمندان ایرانی_اسلامی با اجرای مراسمی در صدد احیای میراث ناملموس روضه خوانی در اتاق روضه خانه پدری «جلال آل احمد» برآمدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ آیین سوگواری میراث معنوی ماندگار ایران با عنوان روضه حضرت فاطمه (س) با حضور هنرمندان هنرهای ایرانی و اسلامی، جمعی از بستگان و اعضای خانواده آل احمد در خانه پدری جلال آل احمد برگزار شد.

شعرخوانی، نی نوازی، مداحی و اجرای خوشنویسی توسط هنرمندان از جمله برنامه‌های این مراسم بود که همزمان با ایام فاطمیه در سوگ حضرت زهرا (س) به منظور پاسداشت میراث ناملموس و فرهنگی روضه خوانی اجرا شد.

در بخشی از این برنامه امیر عاملی (شاعر و خوشنویس) ابیاتی از سروده‌های خود را در سوگ حضرت فاطمه زهرا (س) و مدح خاندان عصمت و طهارت (ع) بازخوانی کرد که از جمله آن‌ها شعر ذیل بود:
به نام نامی زینب سلام بر خورشید؛ به رغم مدعی و شب سلام بر خورشید
به نام نامی زینب ترانه می‌خوانم؛ غزل و مثنوی عاشقانه می‌خوانم
به نام صبر به نام خدا به نام علی؛ که بود پیمبر به کائنات ولی
«بریده باد زبانی نگوید این کلمات»

وی در ادامه گفت: بخشی از هویت ایرانی اسلامی ما به برگزاری چنین مراسم هایی باز می‌گردد. روزگاری خانه پدری جلال آل احمد محل برگزاری مراسم‌های حضرت فاطمه زهرا بود و اکنون بعد از سال ها دوباره برگزاری این مراسم در این خانه احیا شده است.

روضه فاطمیه در منزل پدری «جلال آل‌احمد»

محبوبه کاظمی (احیاگر خانه پدری جلال) گفت: امروز محفل کوچکی را در اتاق روضه خوانی خانه پدری جلال آل احمد برگزار کردیم. در این بنای تاریخی از سال ۱۳۱۰ اتاقی به نام روضه وجود داشته که به مناسبت‌های مختلفی از جمله سوگواری برای ائمه اطهار به صورت هفتگی و ماهانه در این اتاق روضه خوانی انجام می شده است. از آنجا که بخشی از کاربری این بنا، آئینی و فرهنگی است، آئین روضه خوانی نیز در این بنا اجرا شده است.

وی با تاکید برآنکه قصد داشتیم احیا کننده آیین ها و میراث معنوی باشیم، اذعان داشت: همه اعضا جامعه در احیای میراث فرهنگی و سنت‌ها وظایفی دارند و ما نیز سعی داریم تا گامی در راستای احیای میراث‌فرهنگی برداریم.

این مراسم با همکاری هیئت «اخ الزینب (س)» برگزار و با مداحی یکی از مداحان این هیات ادامه یافت. در پایان مراسم روضه خوانی از آثار خوشنویسی که توسط طاهره الله دادیان خلق شد، رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها