پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
کودکِ دست به قلم امروز فصلی نو و حیاتی تازه در ادبیات کودکان ایران است

گلستان- نویسنده پیشکسوت گرگانی معتقد است: نسل کنونی کودکِ دست به قلم، از عوالم و خیال خود و با آگاهی از دنیایش می‌ نویسند که این نشانی از حیاتی تازه و فصلی نو در ادبیات کودکان ایران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، سیدحسین میرکاظمی در دورهمی نویسندگان کودک و نوجوان روزنامه گلشن مهر، ضمن قدردانی از بانی شکل‌گیری جریان ادبیات کودک و نوجوان گفت: روزنامه گلشن مهر با عرضه آثار نوقلمان کودک و نوجوان در صفحاتی اختصاصی در روزهای چهارشنبه هر هفته کار یگانه ای کرده است که بی‌شک در تاریخ ادبیات کودکان گلستان و ایران خواهد ماند.

وی افزود: همچنین از آزاده حسینی بانوی شاعر و دبیر سرویس کودکان و نوجوانان روزنامه که به مدت ۴ سال همچون باغبانی پرورش دهنده این نوگلان است، تشکر می‌کنم.

میرکاظمی با گرامیداشت یاد و خاطره جبار باغچه‌بان و صمد بهرنگی ادامه داد: این دو آغازگر ادبیات پرشور کودکان و نوجوان ایران بودند و توران میرهادی نیز سبب شد درس ادبیات کودکان به تمامی آموزشگاه‌های ایران راه پیدا کند.

میرکاظمی خطاب به نوقلمان حاضر در دورهمی، گفت: نویسندگی دو بال توانا می‌خواهد که یکی قدرت و وسعت خیال است که برای تقویت آن خواندن کتاب خصوصاً شعر و افسانه های ایران زمین و مواردی از این دست کمک کننده است و دیگری تقویت وسعت دادن به دامنه کلمات است.

وی در تشریح مولفه دوم گفت: یعنی یک نویسنده بتواند یک مورد را به چند فرم بنویسند و از کلمات متنوع و متعدد بهره ببرد که برای تقویت آن خواندن کتاب و گسترش دایره واژگانی موثر است.

نسل کنونی کودکِ دست به قلم فصلی نو و حیاتی تازه در ادبیات کودکان ایران است

میرکاظمی همچنین گفت: وقتی کتابی را برای بار نخست به پایان می‌بریم، متوجه می شویم که نویسنده چه چیزی را نوشته است و وقتی بار دوم کتاب را می‌خوانیم متوجه خواهیم شد که چه چیزی را ننوشته است و این گونه خواندن منجر می‌شود جهان نوشتن و نویسنده را بهتر درک کنیم.

وی خطاب به نوقلمان حاضر در مراسم و نیز کودکان و نوجوانانی که اکنون در حال تجربه اندوزی و قلم زدن هستند، گفت: شما اکنون در حال قلم زدن و نوشتن جهان خود هستید و ادبیات مختص به زبان نسل خود را می‌آفرینید در حالی که در نسل ما چون ادبیات کودکان بر سر رونق افتاد، برخی نویسندگان بزرگسال با چرخشی به نویسندگی برای کودکان روی آوردند.

میرکاظمی ادامه داد: جالب اینجاست که آثار تالیف شده آکنده از نمادگرایی و استعاره بود و در شکل به نام بچه‌ها ولی در پیام و محتوا مخاطبش بزرگسالانی بود که با مسائل گوناگونی همچون اختناق دست و پنجه نرم می‌کردند.

وی سپس گفت: خوشبختانه نسل کنونی کودکِ دست به قلم با نوشتن عوالم و خیال خود و با آگاهی از دنیایش می‌نویسد و این خود حیاتی تازه و فصلی نو در ادبیات کودکان ایران است.

میرکاظمی ضمن تمجید از فضاسازی‌های شکل گرفته در آثار نوقلمان و آرزوی تداوم و جوشش مستمر خلاقیتشان، گفت: معتقدم در آینده این نوقلمان حرف‌های بیشتری خواهند داشت و در صورت تمرین، مطالعه و تداوم در نوشتن نویسندگان بزرگی می‌شوند.

سیدحسین میرکاظمی در پایان سه داستان کوتاه از مجموعه آثارش با عناوین یک عالم ستاره، مادرها تمام شدنی نیستند و نان و نگاه را قرائت کرد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

نسل کنونی کودکِ دست به قلم فصلی نو و حیاتی تازه در ادبیات کودکان ایران است

به گزارش ایبنا، سخنرانی احسان مکتبی نویسنده و صاحب امتیاز روزنامه گلشن‌مهر درباره آثار کودکان و نوجوان در چهار سال گذشته و نیز تلاش برای تربیت نسلی آگاه و پرتلاش، حافظ خوانی گروهی کودکان، قرائت آثار نوقلمان و تقدیر از آن‌ها از دیگر برنامه‌های این دورهمی بود. همچنین حضور نویسندگان شاخصی چون مهرداد صدقی، سیدمحمد میرموسوی و رحمت الله رجایی حال و هوایی ویژه به این دورهمی بخشید.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جلال IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    انشالله که آنجه خداوند اراده می‌کند بر فکر زبان قلم نسل جدید آینده باشد به امید خدا گره از کار خلق باز شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها