چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷
ضرورت همکاری مشترک میان میراث فرهنگی فارس و کتابخانه ملی جنوب کشور

فارس- نشست هم‌اندیشی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، روح الله منوچهری مدیر اسناد و کتابخانه‌های ملی منطقه جنوب کشور صبح چهارشنبه در دیدار با موید محسن نژاد مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با اشاره به حوزه کاری مدیریت منطقه جنوب کشور در استان های فارس و کهکیلویه و بویراحمد، فعالیت های بخش های مختلف مدیریت از جمله اسناد، کتابخانه، موزه، گالری تاروپود و آرشیو ملی را تشریح کرد و گفت: این ظرفیت‌ها با همکاری مشترک قابلیت توسعه دارد.

منوچهری ادامه داد: در واحد اسناد، سوابق فعالیت‌های بایگانی راکد ادارات نگهداری می شود که برای استفاده پژوهشگران و دانشجویان ساماندهی شده است. بعلاوه نسخ خطی ارزشمند تاریخی در این مرکز وجود دارد که دارای ارزش هنری، ادبی و تاریخی هستند.

او آرشیو ملی هنر ایران را از دیگر داشته‌های مدیریت اسناد و کتابخانه ملی نام برد و گفت: آرشیو ملی قرآن کریم شامل قرآن‌های خطی که فارسی زبانان آن‌ها را نگاشته اند به‌صورت دیجیتالی و با قابلیت جستجو به‌عنوان یک منبع مهم اطلاعاتی گردآوری شده است.

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه‌های ملی منطقه جنوب کشور افزود: نسخ قدیمی ادبیات کهن مانند شاهنامه فرودسی، دیوان حافظ شیرازی و گلستان و بوستان سعدی شیرازی از سراسر جهان در حال جمع آوری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان فاس با قدردانی از رویکرد تعامل و همکاری مدیریت اسناد و کتابخانه ملی فارس، فعالیت ها و برنامه های مدیریت اسناد و کتابخانه ملی را مهم و موثر توصیف کرد و افزود: فعالیت برای نسل امروز در شاخه‌های مختلف فرهنگی و هنری درزمینه های نشر کتاب، ساخت فیلم، نمایش، هنرهای تجسمی، نمایش آثار موزه ای و.. زمینه را برای رشد و تعالی فرهنگی به‌ویژه برای نسل جوان فراهم می‌کند.

او ادامه داد: هر وقت که کارهای فرهنگی در جامعه کم‌رنگ‌تر بوده شاهد آسیب‌های اجتماعی بیش‌تری بوده‌ایم.

محسن نژاد، فعالیت‌های فرهنگی این اداره کل در بافت تاریخی شیراز را نمونه‌ای از یک کار فرهنگی تأثیرگذار و اشتغال‌زا بیان کرد و گفت: این اداره کل در محله بالا کفت بافت تاریخی طرح هر خانه یک کارگاه را اجرا کرد که از نمونه‌های کارهای فرهنگی موفق برای ایجاد اشتغال جوانان و خانواده‌ها در حوزه صنایع‌دستی بوده است و موجب ترویج فرهنگ استاد و شاگردی و آموزش رشته‌های مختلف صنایع‌دستی شده است.

او اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آمادگی دارد با مدیریت اسناد و کتابخانه‌های ملی منطقه جنوب کشور در اجرای برنامه‌های فرهنگی و انتشارات همکاری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها