یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
کتاب «شیوه‌های تربیتی پیامبر و اهل بیت» منتشر شد

کتاب «شیوه‌های تربیتی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)» با تأکید بر نقش تربیتی مادران ائمه اطهار(ع)، اثر محسن جمالی از سوی انتشارات منظومه خردپژوهان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، همزمان با ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، کتاب «شیوه‌های تربیتی پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) (با تأکید بر نقش تربیتی مادران ائمه اطهار (ع)» اثر محسن جمالی در ۱۴۵ صفحه به همت انتشارات منظومه خردپژوهان منتشر شد.

بررسی سیره و شیوه‌های تربیتی پیامبرخاتم (ص) و خاندان مطهر (ع) ایشان می‌تواند چراغی فراروی مربیان و والدین در تربیت نسل جدید باشد و تاریکی‌های این مسیر سخت و پُرمخاطره را برای آنان روشن سازد؛ زیرا بررسی سیره‌های تربیتی آن‌ها از روی قواعد، اصول، روش‌ها و فنون تربیتی به کار رفته در رفتارهای تربیتی آنان پرده برمی‌دارد و والدین و مربیان می‌توانند از این روش‌ها و قواعد در فعالیت‌های تربیتی خود بهره ببرند.

کتاب «شیوه‌های تربیتی پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)» در چهار فصل تألیف شده است؛ در فصل اول این اثر که به مبانی و مفاهیم اختصاص دارد، مبانی نظری تعلیم و تربیت در اسلام تبیین شده و حقیقت انسان و موقعیت انسان در جهان مورد اشاره قرار گرفته و در ادامه ضمن بیان هدف از آفرینش انسان، اصول عملی تعلیم و تربیت از دیدگاه اسلام مطرح و در ادامه تربیت در قرآن تبیین و تربیت در آثار اندیشمندان غربی و اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

نویسنده در دومین فصل از اثر حاضر، به «آداب و روش های تربیتی زمینه ساز پیش از تولد» اشاره کرده است و در ابتدا، پس از اشاره به نقش انتخاب همسر در تربیت فرزندان، ویژگی های همسر شایسته را تشریح کرده و در پایان فصل مذکور، آداب مباشرت نیز بیان شده است.

در فصل سوم که با عنوان «آداب و روش های تربیتی زمینه ساز آغاز تولد» به رشته نگارش در آمده، به مباحثی از جمله اذان و اقامه گفتن در گوش نوزاد، کام برداشتن، پوشش نوزاد، تبریک و دعا، نام نیک، عقیقه، ولیمه دادن، تراشیدن موی سر نوزاد و صداقه دادن، و ختنه کردن پرداخته شده است.

«آداب و روش های تربیتی پس از تولد» عنوان چهارمین و آخرین فصل از این اثر است که برخی از این آداب عبارتند از: آمادگی های مربی (مادر)، طهارت روح و جسم، ارتباط با خدا، دانش اندوزی، توجه به جایگاه ویژه مادر، بایسته های مادرِ ویژه، ظرفیت های محتوایی و ابزاری، تکریم و احترام، معرفی الگو، هنر گرایی، بازی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط